REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17412
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFlis-Czerniak, Elżbieta-
dc.date.accessioned2024-10-24T12:09:22Z-
dc.date.available2024-10-24T12:09:22Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationMłoda Polska ezoteryczna. Studia, redakcja tomu: Marcin Bajko, Jarosław Ławski, Urszula M. Pilch, Białystok 2023, s. 209-227pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-498-1-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17412-
dc.description.abstractTadeusz Miciński, called a Young Poland „magician” and „worshipper of mysteries,” is one of those writers of the turn of the 20th century who were strongly inspired by various esoteric traditions. The author of this article traces references in his work to the myth of Shambhala/Agarttha, a Tibetan legendary land that theosophists popularized in the late 19th century. This motif of esoteric sacred geography became a key generator of Micinski’s imagination in the novel Nietota. The Secret Book of the Tatra Mountains (1910). In the work, the writer made a kind of polonization of the myth of Shambhala, fusing it with themes from the Romantic heritage and the legend of knights sleeping in the Tatra Mountains. In the opinion of the author of the text, this procedure should be associated with Miciński’s awareness that the myth of the mysterious kingdom, which has its origin in Hindu-Buddhist mythology, was becoming an instrument of the imperial policy of the superpowers, including Russia, at the beginning of the 20th century. The dilemmas associated with the emergence of an imagined powerful Eurasian state, linking East and West, implementing the tenets of synarchy, the ideal image of which was to be the mystical Shambhala/Agarttha, the writer expressed in his earlier drama, Kniaź Patiomkin (1906).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy, Pogranicza;52-
dc.subjectShambhala/Agartthapl
dc.subjectHindu-Buddhist esotericismpl
dc.subjectsacred geographypl
dc.subjecttheosophypl
dc.subjectimperial politicspl
dc.subjectsynarchypl
dc.subjectTadeusz Micińskipl
dc.titleSzambala i Tadeusz Miciński. W kręgu ezoterycznej geografii sakralnej i polityki początku XX wiekupl
dc.title.alternativeShambhala and Tadeusz Miciński. In the circle of esoteric sacred geography and politics of the early 20th centurypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.description.BiographicalnoteELŻBIETA FLIS-CZERNIAK – profesor uczelni w Katedrze Historii Literatury Polskiej w Instytucie Językoznawstwa i Literaturoznawstwa UMCS. Autorka monografii: Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości narodowej i religijnej w twórczości Tadeusza Micińskiego (2008) oraz Błędni rycerze i nauczyciele rozumności. Dialogi z romantyzmem w literaturze polskiej lat 1864–1918 (2015), a także licznych artykułów i szkiców poświęconych czołowym pisarzom pozytywizmu i Młodej Polski, w tym: Bolesławowi Prusowi, Henrykowi Sienkiewiczowi, Elizie Orzeszkowej, Stefanowi Żeromskiemu, Wacławowi Berentowi, Stanisławowi Brzozowskiemu, Bolesławowi Leśmianowi, Kazimierzowi Przerwie-Tetmajerowi.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.description.referencesBajko M., Tadeusza Micińskiego zmagania z Rosją, w: Między rusofobią a rusofilią. Poglądy, postawy i realizacje w literaturze polskiej od XIX do XXI wieku, red. S. Karpowicz-Słowikowska, E. Mikiciuk, T. Sucharski, Gdańsk 2016.pl
dc.description.referencesBartyzel J., Ideopolityczna zagadka synarchizmu, „Ideopolityka. Biuletyn Ośrodka Badań Ideopolitycznych przy Europejskim Centrum Analiz Geopolitycznych” 2012, nr 1.pl
dc.description.referencesBerzin A., The Role of the Shambhala Legend in Russian and Japanese Involvement with Pre-Communist Tibet, https://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/sociopol_ shambahla02.htm.pl
dc.description.referencesBławatska H., Dziwy Indii, tłum. W. Rogowicz, Rybnik 2005.pl
dc.description.referencesBławatska H. P., Pierwsze kroki na drodze okultyzmu, oprac. L. Górnicki, Wrocław 1997.pl
dc.description.referencesCzabanowska-Wróbel A., Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesDobkowski M., Gnostycyzm. Recepcja gnostycyzmu i manicheizm w polskich publikacjach z lat 1890–1939 ze szczególnym uwzględnieniem literatury ezoterycznej, w: Polskie tradycje ezoteryczne. Idee przewodnie, t. 5, red. M. Dobkowski i T. Cegielski, Gdańsk–Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesEliade M., Joga: nieśmiertelność i wolność, tłum. B. Baranowski, oprac. T. Ruciński, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesFlis-Czerniak E., Do źródeł duszy polskiej i duszy rosyjskiej. Metafizyczna historiozofia a pragmatyka polityczna w twórczości Tadeusza Micińskiego, w: Między rusofobią a rusofilią. Poglądy, postawy i realizacje w literaturze polskiej od XIX do XXI wieku, red. S. Karpowicz-Słowikowska, E. Mikiciuk, T. Sucharski, Gdańsk 2016.pl
dc.description.referencesFlis-Czerniak E., Mag Litwor, Król-Duch i joga, czyli o „Nietocie” Tadeusza Micińskiego i wiedzy tajemnej Wschodu, w: Czytać Tadeusza Micińskiego. Studia, red. A. Czyż, M. Pliszka, S. Sobieraj, Siedlce 2016.pl
dc.description.referencesFlis-Czerniak E., The Myth of Shambhala, Knights-Yogis and Mahatma Knowledge. Esotericism and the Orient in Tadeusz Miciński’s “Nietota”, w: Rethinking Orient. In Search of Sources and Inspirations, red. A. Bednarczyk, M. Kubarek, M. Szatkowski, Frankfurt am Main 2017.pl
dc.description.referencesGodwin J., Introduction: Saint-Yves d’Alveydre and the Agartthian Connection, w: J.-A. Saint-Yves d’Alveydre, The Kingdom of Agarttha. A journey into the Hollow Earth, tłum. z fr. J. E. Graham, Rochester 2008.pl
dc.description.referencesGoodrick-Clarke N., The Coming of the Masters. The Evolutionary Reformulation of Spiritual Intermediaries in Modern Theosophy, w: Constructing Tradition. Means and Myths of Transmission in Western Esotericism, red. A. Kilcher, Leiden 2010.pl
dc.description.referencesGutowski W., Rewolucja i eschatologia. Zygmunt Krasiński – Tadeusz Miciński, w: tegoż, Wprowadzenie do Xięgi Tajemnej. Studia o twórczości Tadeusza Micińskiego, Bydgoszcz 2002.pl
dc.description.referencesJohnson K. P., The Masters Revealed. Madame Blavatsky and the Myth of the Great White Lodge, Albany 1994.pl
dc.description.referencesJordan M., Tajemnice kultur i religii Wschodu, tłum. R. Gołędowski, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesKardaszewicz K., Listy Mieczysława Geniusza, „Ruch Literacki” 1933, nr 8.pl
dc.description.referencesLinkner T., Zanim skończyło się maskaradą. Ze studiów nad twórczością Tadeusza Micińskiego, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesŁawski J., „Los Verhaerena” Tadeusza Micińskiego. Manifest z epoki katastrof, w: Tadeusz Miciński i ludzie epoki. Studia, red. M. Bajko, J. Ławski, U. M. Pilch, Białystok 2019.pl
dc.description.referencesMajda J., Młodopolskie Tatry literackie, Kraków 1989.pl
dc.description.referencesMassaka I., Eurazjatyzm. Z dziejów rosyjskiego misjonizmu, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesMiciński T., Fundamenty Nowej Polski, w: tegoż, Pisma rozproszone, red. naukowa edycji M. Bajko i J. Ławski, t. 1: Eseje i publicystyka 1896–1908, wstęp, opracowanie tekstów i przypisy M. Bajko i W. Gutowski, Białystok 2017.pl
dc.description.referencesMiciński T., Cierniowy wieniec Bułgarii. Po klęsce, w: tegoż, Pisma rozproszone, red naukowa edycji M. Bajko i J. Ławski, t. 2: Eseje i publicystyka 1908–1914, wstęp, opracowanie tekstów i przypisy W. Gutowski i U. M. Pilch, Białystok 2018.pl
dc.description.referencesMiciński T., Kniaź Patiomkin, w: tegoż, Utwory dramatyczne, t. 1, wybór i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesMiciński T., Nietota. Księga tajemna Tatr, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesOkulicz-Kozaryn R., Litwin wśród spadkobierców Króla-Ducha. Twórczość Ĉiurlionisa wobec Młodej Polski, Poznań 2007.pl
dc.description.referencesOssendowski F. A., Przez kraj ludzi, zwierząt i bogów: (konno przez Azję Centralną), Warszawa 1923.pl
dc.description.referencesPrzhevalsky N., Mongolia, the Tangut country, and the solitudes of northern Tibet, being a narrative of three years’ travel in eastern high Asia, London 1876.pl
dc.description.referencesRudbøg T., Helena Petrovna Blavatsky’s Esoteric Tradition, w: Constructing Tradition. Means and Myths of Transmission in Western Esotericism, red. A. Kilcher, Leiden 2010.pl
dc.description.referencesRzeczycka M., Trzcińska I., Przedmiot i metody badań nad ezoteryzmem w kontekście polskim, w: Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939. Teozofia i antropozofia, t. 1, red. M. Rzeczycka, I. Trzcińska, Gdańsk 2019.pl
dc.description.referencesRzewuska E., O dramaturgii Tadeusza Micińskiego, Wrocław 1977.pl
dc.description.referencesSaint-Yves d’Alveydre J.-A., Jeanne d’Arc victorieuse: épopée nationale dédiée a l’Armée Française, Paris 1890.pl
dc.description.referencesSaint-Yves d’Alveydre J.-A., La mission de l’Inde en Europe, la mission de l’Europe en Asie. La question du Mahatma et sa solution, Paris 1910.pl
dc.description.referencesSaunier J., La Synarchie, ou le vieux rêve d’une nouvelle société, Paris 1971.pl
dc.description.referencesSaunier J., Saint-Yves d’Alveydre ou une synarchie sans énigme, Paris 1981.pl
dc.description.referencesSangharaksihta, Kreatywne symbole buddyzmu tantrycznego, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesSieradzan P., W poszukiwaniach wielkiej syntezy: ezoteryczne i geopolityczne aspekty azjatyckich ekspedycji Nikołaja Roericha, w: Światło i ciemność: podróż inicjacyjna, podróż metafizyczna, podróż ezoteryczna, t. 5, red. D. Oboleńska, M. Rzeczycka, Gdańsk 2014.pl
dc.description.referencesSobieraj S., Tadeusz Miciński wobec Rosji i Rosjan. Między literaturą a ideologią, w: Europa a Rosja: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, red. J. Gancewski, J. Sobczak, Elbląg 2005.pl
dc.description.referencesSuszka C., W poszukiwaniu utraconej jedni. O synkretyzmie kulturowo-religijnym w twórczości Tadeusza Micińskiego, „Ruch Literacki” 2001, nr 2.pl
dc.description.referencesSzmyt Z., Między deifikacją a przemocą symboliczną. Rzecz o ambiwalentnych praktykach wykonywanych przez lamów na ciele rosyjskiego prezydenta, „Rocznik Antropologii Historii” 2014, nr 2(7).pl
dc.description.referencesTomasiewicz J., Sieradzan P., Włodzimierz Tarło-Maziński – ezoteryczny indywidualista, w: Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939. Formacje, ludzie, idee, t. 2, red. M. Rzeczycka, I. Trzcińska, Gdańsk 2019.pl
dc.description.referencesTrzcińska I., Duchowość. Teozoficzne koncepcje i praktyki rozwoju duchowego w kulturze polskiej od początku XX wieku do 1939 roku, w: Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939. Idee przewodnie, t. 5, red. M. Dobkowski i T. Cegielski, Gdańsk–Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesTrzcińska I., Świerzowska A., Szymeczek J., Z dziejów polskiej teozofii, w: Polskie tradycje ezoteryczne 1890–1939. Teozofia i antropozofia, t. 1, red. M. Rzeczycka, I. Trzcińska, Gdańsk 2019.pl
dc.description.referencesZdziechowski M., Edward Schuré i ezoteryzm, w: Szkice literackie. I: Ad astra, Kraków 1900.pl
dc.description.referencesZdziechowski M., Od słowianofilstwa do panazjatyzmu, w: tegoż, U opoki mesjanizmu, Kraków 1912.pl
dc.description.referencesŻeromski S., In Memoriam T. Micińskiego, w: tegoż, Pisma literackie i krytyczne, Warszawa 1963.pl
dc.description.firstpage209pl
dc.description.lastpage227pl
dc.identifier.citation2Młoda Polska ezoteryczna. Studia, redakcja tomu: Marcin Bajko, Jarosław Ławski, Urszula M. Pilchpl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska ezoteryczna. Metamorfozy poetyki – idee – osobowości”, Białystok 17 maja 2022pl
dc.identifier.orcid0000-0003-0332-5460-
Występuje w kolekcji(ach):Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Młoda Polska ezoteryczna. Metamorfozy poetyki – idee – osobowości”, 17 maja 2022

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Flis_Czerniak_Szambala_i_Tadeusz_Micinski.pdf149,7 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)