Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17347
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Cudowska, Agata | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-11T06:26:25Z | - |
dc.date.available | 2024-10-11T06:26:25Z | - |
dc.date.issued | 1999 | - |
dc.identifier.isbn | 83-86696-56-7 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17347 | - |
dc.description | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. | pl |
dc.description.abstract | Książka prezentuje typ narracji zorientowany na nowe rozwiązania metodologiczne w obszarze problematyki orientacji życiowej jednostki. Przedstawiam w niej autorską Skalę do Badania Orientacji Życiowej Młodzieży, opartą na własnej typologii orientacji życiowej jako kategorii teoretycznej. Problematyka orientacji życiowej zyskuje obecnie szczególne znaczenie w kontekście przemian filozofii, kultury, edukacji w ponowoczesnej rzeczywistości społecznej. Orientację życiową ujmuję jako kategorię zmienną, dynamiczną i złożoną. Nadaję jej charakter globalny i procesualny. Określam, jako względnie stały i spójny wewnętrznie zespół poglądów i przekonań na temat potrzeb, dążeń i celów jednostki, w którym znaczenie podstawowe ma wymiar aksjologiczny. Ustosunkowanie się jednostki do określonych wartości egzystencjalnych stanowi podstawę określenia preferowanych typów orientacji życiowej młodzieży. W refleksji metodologicznej nad poszczególnymi etapami hipotetyczno-dedukcyjnego podejścia badawczego we współczesnej epistemologii prezentuję różne ujęcia podstawowych zagadnień. Próbuję jednocześnie dać wyraz osobistym preferencjom w tej dziedzinie. W tym obszarze rozważań praca ma charakter porządkujący i systematyzujący. Przedstawiam próbę łączenia analiz ilościowych z jakościowymi, jako uzupełniających się wzajemnie, a nie przeciwstawnych. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Trans Humana | pl |
dc.title | Metodologiczne konteksty orientacji życiowych współczesnych studentów | pl |
dc.type | Book | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Agata Cudowska | pl |
dc.description.references | Balicki M. Red.: Pedagogiczne uwarunkowania przebiegu studiów w uczelni technicznej. Białystok, 1990. | pl |
dc.description.references | Blalock H. M.: Statystyka dla socjologów. Warszawa, 1975. | pl |
dc.description.references | Borowska T.: Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa, 1998. | pl |
dc.description.references | Brzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa, 1978. | pl |
dc.description.references | Cackowski Z.: Człowiek jako podmiot działania praktycznego i poznawczego. Warszawa, 1979. | pl |
dc.description.references | Canfield J., Hansen M.V., Rutte M., Rogerson M., Clauss T.: Balsam dla duszy pracującej. Poznań 1998. | pl |
dc.description.references | Cudowska A.: Orientacje życiowe współczesnych studentów. Białystok, 1997. | pl |
dc.description.references | Doliński D.: Orientacja defensywna. Warszawa, 1993. | pl |
dc.description.references | Gańczarczyk A.: Orientacje życiowe młodzieży w warunkach transformacji ustroju. Katowice, 1994. | pl |
dc.description.references | Gerstman S.: Podstawy psychologii konkretnej. Warszawa, 1987. | pl |
dc.description.references | Gołębiowski B.: Młodzież o sobie i swoich dążeniach. Warszawa, 1976. | pl |
dc.description.references | Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii. Warszawa, 1974. | pl |
dc.description.references | Góralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1987. | pl |
dc.description.references | Greń J.: Statystyka matematyczna. Modele i zadania. Warszawa, 1975. | pl |
dc.description.references | Griese H. M.: Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków 1996. | pl |
dc.description.references | Guilford I. P.: Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1964. | pl |
dc.description.references | Hejnicka-Bezwińska T.: Pojęcia stosowane w badaniach obiektywnych i subiektywnych warunków życia. Analizy krytyczne. "Socjologia Wychowania" , 1982, nr 4. | pl |
dc.description.references | Hejnicka-Bezwińska T.: Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz, 1991. | pl |
dc.description.references | Janowski A.: Aspiracje młodzieży szkól średnich. Warszawa, 1977. | pl |
dc.description.references | Kamiński A.: Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: Metodologia pedagogiki społecznej. Red. Wroczyński R., Pilch T. Wrocław, 1974. | pl |
dc.description.references | Kmita J.: Wykłady z logiki i metodologii nauk. Warszawa, 1973. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J.: Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa, 1975. | pl |
dc.description.references | Kozielecki J.: Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa, 1987. | pl |
dc.description.references | Lewicki Cz.: Zbiór zadań ze statystyki dla pedagogów. Rzeszów, 1989. | pl |
dc.description.references | Lutyński J.: Wywiad kwestionariuszowy a ankieta. W: Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne. Warszawa, 1983. | pl |
dc.description.references | Matusewicz Cz.: Psychologia wartości. Warszawa - Poznań, 1975. | pl |
dc.description.references | Merton R.K.: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa, 1982. | pl |
dc.description.references | Miles M. B., Hubermann A. M. : Qualitative Data Analysis. Sage Publications, 1994. Tłum. St. Zabielski; na prawach rękopisu (w druku). | pl |
dc.description.references | Morris Ch.: Drogi życia. Warszawa, 1966. | pl |
dc.description.references | Nazar R., Popławski S.: Transformacja i wartości - aksjologiczne aspekty procesu transformacji w pokoleniowej perspektywie. W: Transformacja i wartości. Red. W. Kaczocha i S. Popławski. Zielona Góra, 1997. | pl |
dc.description.references | Nowak S.: Metodologia badań socjologicznych. Warszawa, 1970. | pl |
dc.description.references | Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa, 1985. | pl |
dc.description.references | Olszak-Krzyżanowska B.: Orientacje życiowe młodzieży. "Edukacja", 1988, nr 2. | pl |
dc.description.references | Olszak-Krzyżanowska B.: Młodzież wobec nowych wyzwań. Zielona Góra, 1992. | pl |
dc.description.references | Pachociński R.: Pedagogika porównawcza. Warszawa, 1991. | pl |
dc.description.references | Pawłowski T.: Metodologiczne zagadnienia humanistyki. Warszawa, 1969. | pl |
dc.description.references | Pawłowski Z.: Wstęp do statystycznej metody reprezentacyjnej. Warszawa, 1972. | pl |
dc.description.references | Peccei A.: Przyszłość jest w naszych rękach. Warszawa, 1987. | pl |
dc.description.references | Pilch T. : Zasady badań pedagogicznych. Wrocław, 1977. | pl |
dc.description.references | Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, 1995. | pl |
dc.description.references | Popper K. R.: Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna. Warszawa, 1992. | pl |
dc.description.references | Przecławska A.: Młodzież w nowej rzeczywistości. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", 1994, nr 3. | pl |
dc.description.references | Przyłębski A. Red.: Oblicza hermeneutyki. Poznań 1995. | pl |
dc.description.references | Putkiewicz E., Wiłkomirska A., Zielińska A.: Ocena swojej sytuacji życiowej na tle uwarunkowań społecznych. "Dziecko i Edukacja", 1994, zeszyt 1. | pl |
dc.description.references | Rorty R. : Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. W: Spory o edukację. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski. Warszawa 1993. | pl |
dc.description.references | Sęk H.: Orientacja w sytuacjach społecznych. Studium teoretyczno-kliniczne. Poznań, 1980. | pl |
dc.description.references | Such J.: Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań, 1973. | pl |
dc.description.references | Suchodolski B.: Kształt życia. Warszawa, 1982. | pl |
dc.description.references | Szczepański J.: Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty. Warszawa, 1989. | pl |
dc.description.references | Sztumski J.: Wstęp do metodologii i technik badań społecznych. Warszawa 1984. PWN. | pl |
dc.description.references | Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice, 1995. | pl |
dc.description.references | Świda H., Kiciński K.: Przed sierpniem i po grudniu: z badań nad postawami i wartościami. Warszawa, 1991. | pl |
dc.description.references | Tischner J.: Myślenie według wartości. Kraków, 1993. | pl |
dc.description.references | Transformacja i wartości. Aksjologiczne aspekty transformacji ustrojowej w Polsce. Red. W. Kaczocha, S. Popławski. Zielona Góra 1997. Wyd. WSP. | pl |
dc.description.references | Witkowski L.: Edukacja wobec sporu o (po)nowoczesność. Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Wroczyński R., Pilch T. Red.: Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław, 1974. | pl |
dc.description.references | Wroczyński R.: Pedagogika społeczna. Warszawa, 1985. | pl |
dc.description.references | Zych A.: Światopogląd współczesnej młodzieży akademickiej. Warszawa, 1983. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (STH) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Cudowska_Metodologiczne_konteksty_orientacji_zyciowych.pdf | 2,98 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)