REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17347
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCudowska, Agata-
dc.date.accessioned2024-10-11T06:26:25Z-
dc.date.available2024-10-11T06:26:25Z-
dc.date.issued1999-
dc.identifier.isbn83-86696-56-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17347-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractKsiążka prezentuje typ narracji zorientowany na nowe rozwiązania metodologiczne w obszarze problematyki orientacji życiowej jednostki. Przedstawiam w niej autorską Skalę do Badania Orientacji Życiowej Młodzieży, opartą na własnej typologii orientacji życiowej jako kategorii teoretycznej. Problematyka orientacji życiowej zyskuje obecnie szczególne znaczenie w kontekście przemian filozofii, kultury, edukacji w ponowoczesnej rzeczywistości społecznej. Orientację życiową ujmuję jako kategorię zmienną, dynamiczną i złożoną. Nadaję jej charakter globalny i procesualny. Określam, jako względnie stały i spójny wewnętrznie zespół poglądów i przekonań na temat potrzeb, dążeń i celów jednostki, w którym znaczenie podstawowe ma wymiar aksjologiczny. Ustosunkowanie się jednostki do określonych wartości egzystencjalnych stanowi podstawę określenia preferowanych typów orientacji życiowej młodzieży. W refleksji metodologicznej nad poszczególnymi etapami hipotetyczno-dedukcyjnego podejścia badawczego we współczesnej epistemologii prezentuję różne ujęcia podstawowych zagadnień. Próbuję jednocześnie dać wyraz osobistym preferencjom w tej dziedzinie. W tym obszarze rozważań praca ma charakter porządkujący i systematyzujący. Przedstawiam próbę łączenia analiz ilościowych z jakościowymi, jako uzupełniających się wzajemnie, a nie przeciwstawnych.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.titleMetodologiczne konteksty orientacji życiowych współczesnych studentówpl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder©Copyright by Agata Cudowskapl
dc.description.referencesBalicki M. Red.: Pedagogiczne uwarunkowania przebiegu studiów w uczelni technicznej. Białystok, 1990.pl
dc.description.referencesBlalock H. M.: Statystyka dla socjologów. Warszawa, 1975.pl
dc.description.referencesBorowska T.: Pedagogia ograniczeń ludzkiej egzystencji. Warszawa, 1998.pl
dc.description.referencesBrzeziński J.: Elementy metodologii badań psychologicznych. Warszawa, 1978.pl
dc.description.referencesCackowski Z.: Człowiek jako podmiot działania praktycznego i poznawczego. Warszawa, 1979.pl
dc.description.referencesCanfield J., Hansen M.V., Rutte M., Rogerson M., Clauss T.: Balsam dla duszy pracującej. Poznań 1998.pl
dc.description.referencesCudowska A.: Orientacje życiowe współczesnych studentów. Białystok, 1997.pl
dc.description.referencesDoliński D.: Orientacja defensywna. Warszawa, 1993.pl
dc.description.referencesGańczarczyk A.: Orientacje życiowe młodzieży w warunkach transformacji ustroju. Katowice, 1994.pl
dc.description.referencesGerstman S.: Podstawy psychologii konkretnej. Warszawa, 1987.pl
dc.description.referencesGołębiowski B.: Młodzież o sobie i swoich dążeniach. Warszawa, 1976.pl
dc.description.referencesGóralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii. Warszawa, 1974.pl
dc.description.referencesGóralski A.: Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1987.pl
dc.description.referencesGreń J.: Statystyka matematyczna. Modele i zadania. Warszawa, 1975.pl
dc.description.referencesGriese H. M.: Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków 1996.pl
dc.description.referencesGuilford I. P.: Podstawowe metody statystyczne w psychologii i pedagogice. Warszawa, 1964.pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska T.: Pojęcia stosowane w badaniach obiektywnych i subiektywnych warunków życia. Analizy krytyczne. "Socjologia Wychowania" , 1982, nr 4.pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska T.: Orientacje życiowe młodzieży. Bydgoszcz, 1991.pl
dc.description.referencesJanowski A.: Aspiracje młodzieży szkól średnich. Warszawa, 1977.pl
dc.description.referencesKamiński A.: Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: Metodologia pedagogiki społecznej. Red. Wroczyński R., Pilch T. Wrocław, 1974.pl
dc.description.referencesKmita J.: Wykłady z logiki i metodologii nauk. Warszawa, 1973.pl
dc.description.referencesKozielecki J.: Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa, 1975.pl
dc.description.referencesKozielecki J.: Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa, 1987.pl
dc.description.referencesLewicki Cz.: Zbiór zadań ze statystyki dla pedagogów. Rzeszów, 1989.pl
dc.description.referencesLutyński J.: Wywiad kwestionariuszowy a ankieta. W: Wywiad kwestionariuszowy. Analizy teoretyczne i badania empiryczne. Warszawa, 1983.pl
dc.description.referencesMatusewicz Cz.: Psychologia wartości. Warszawa - Poznań, 1975.pl
dc.description.referencesMerton R.K.: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa, 1982.pl
dc.description.referencesMiles M. B., Hubermann A. M. : Qualitative Data Analysis. Sage Publications, 1994. Tłum. St. Zabielski; na prawach rękopisu (w druku).pl
dc.description.referencesMorris Ch.: Drogi życia. Warszawa, 1966.pl
dc.description.referencesNazar R., Popławski S.: Transformacja i wartości - aksjologiczne aspekty procesu transformacji w pokoleniowej perspektywie. W: Transformacja i wartości. Red. W. Kaczocha i S. Popławski. Zielona Góra, 1997.pl
dc.description.referencesNowak S.: Metodologia badań socjologicznych. Warszawa, 1970.pl
dc.description.referencesNowak S.: Metodologia badań społecznych. Warszawa, 1985.pl
dc.description.referencesOlszak-Krzyżanowska B.: Orientacje życiowe młodzieży. "Edukacja", 1988, nr 2.pl
dc.description.referencesOlszak-Krzyżanowska B.: Młodzież wobec nowych wyzwań. Zielona Góra, 1992.pl
dc.description.referencesPachociński R.: Pedagogika porównawcza. Warszawa, 1991.pl
dc.description.referencesPawłowski T.: Metodologiczne zagadnienia humanistyki. Warszawa, 1969.pl
dc.description.referencesPawłowski Z.: Wstęp do statystycznej metody reprezentacyjnej. Warszawa, 1972.pl
dc.description.referencesPeccei A.: Przyszłość jest w naszych rękach. Warszawa, 1987.pl
dc.description.referencesPilch T. : Zasady badań pedagogicznych. Wrocław, 1977.pl
dc.description.referencesPilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, 1995.pl
dc.description.referencesPopper K. R.: Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna. Warszawa, 1992.pl
dc.description.referencesPrzecławska A.: Młodzież w nowej rzeczywistości. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze", 1994, nr 3.pl
dc.description.referencesPrzyłębski A. Red.: Oblicza hermeneutyki. Poznań 1995.pl
dc.description.referencesPutkiewicz E., Wiłkomirska A., Zielińska A.: Ocena swojej sytuacji życiowej na tle uwarunkowań społecznych. "Dziecko i Edukacja", 1994, zeszyt 1.pl
dc.description.referencesRorty R. : Edukacja i wyzwanie postnowoczesności. W: Spory o edukację. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski. Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesSęk H.: Orientacja w sytuacjach społecznych. Studium teoretyczno-kliniczne. Poznań, 1980.pl
dc.description.referencesSuch J.: Wstęp do metodologii ogólnej nauk. Poznań, 1973.pl
dc.description.referencesSuchodolski B.: Kształt życia. Warszawa, 1982.pl
dc.description.referencesSzczepański J.: Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty. Warszawa, 1989.pl
dc.description.referencesSztumski J.: Wstęp do metodologii i technik badań społecznych. Warszawa 1984. PWN.pl
dc.description.referencesSztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice, 1995.pl
dc.description.referencesŚwida H., Kiciński K.: Przed sierpniem i po grudniu: z badań nad postawami i wartościami. Warszawa, 1991.pl
dc.description.referencesTischner J.: Myślenie według wartości. Kraków, 1993.pl
dc.description.referencesTransformacja i wartości. Aksjologiczne aspekty transformacji ustrojowej w Polsce. Red. W. Kaczocha, S. Popławski. Zielona Góra 1997. Wyd. WSP.pl
dc.description.referencesWitkowski L.: Edukacja wobec sporu o (po)nowoczesność. Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesWroczyński R., Pilch T. Red.: Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław, 1974.pl
dc.description.referencesWroczyński R.: Pedagogika społeczna. Warszawa, 1985.pl
dc.description.referencesZych A.: Światopogląd współczesnej młodzieży akademickiej. Warszawa, 1983.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Cudowska_Metodologiczne_konteksty_orientacji_zyciowych.pdf2,98 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)