Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17285
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Wierel, Karolina | - |
dc.date.accessioned | 2024-09-24T09:03:40Z | - |
dc.date.available | 2024-09-24T09:03:40Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, pod redakcją Alicji Kisielewskiej, Joanny Mytnik-Daniluk, Białystok 2024, s. 53-79 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-801-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17285 | - |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.title | Czy wrażliwcy uratują świat? – perspektywa ekologiczna humanistyki afirmatywnej i zaangażowanej | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/akkmwp.2024.03 | - |
dc.description.Email | k.wierel@uwb.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | dr Karolina Wierel – kulturozanwczyni i filolożka. Adiunkt na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Prodziekan ds. dydaktycznych. Interesuje się twórczością katastroficzną i postapokaliptyczną, motywem Księgi w kulturze, relacją kultura − literatura − film, historią oralności i piśmienności oraz współczesnymi prądami myślowymi w filozofii kultury, a szczególnie „nową humanistyką”, humanistyką ekologiczną, posthumanizmem, postsekularyzmem. Wybrane publikacje: The End, Power and the Media: Catastrophic Imagination in Film Discourse. Analysis of the Phenomenon on the Example of Adam McKay’s Don’t Look, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2021–2022, nr 22(4)–23(1), s. 77–91; Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku (2019); Literatura lęku / literatura nadziei – przemiana wybranych kategorii katastrofizmu i postapokaliptyki na przełomie XX i XXI wieku, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2018, t. 36, nr 2. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Studiów Kulturowych, Zakład Studiów nad Kulturą i Mediami | pl |
dc.description.references | Atwood M., Oryks and Crake, McClelland and Stewart, Bloomsbury (UK), Doubleday (U.S.), 2003. | pl |
dc.description.references | Atwood M., Rok Potopu, przeł. M. Michalski, Znak, Kraków 2007. | pl |
dc.description.references | Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Agora SA, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | Bednarek S., Problematyka kultury narodowej i regionalnej w programie nauczania wiedzy o kulturze – refleksje kulturoznawcy, „Kultura Współczesna” 2006, 2(48). | pl |
dc.description.references | Bińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa 2018. | pl |
dc.description.references | Boltanski L., Chiapello È., Nowy duch kapitalizmu, przeł. F. Rogalski, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022. | pl |
dc.description.references | Braidotti R., The Poshuman, Polity Press, Cambridge 2013. | pl |
dc.description.references | Chakrabarty D., Humanistyka w czasach antropocenu, E. Domańska, M. Sugier (red.), Universitas, Kraków 2023. | pl |
dc.description.references | Damasio A., Błąd Kartezjusza: emocje, rozum i ludzki mózg, przeł. M. Karpiński, Rebis, Poznań 2019. | pl |
dc.description.references | Di Nicola V., Slow Thought: a manifesto, 2020, https://aeon.co/essays/takeyour-time-the-seven-pillars-of-a-slow-thought-manifesto (dostęp: 19.03.2024). | pl |
dc.description.references | Domańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, 1/2(139–140). | pl |
dc.description.references | Domańska E., Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” 2017, 1. | pl |
dc.description.references | Domańska E., Zastanawiając się nad historią w czasach permanentnego kryzysu, „Prace Kulturoznawcze” 2022, 26, nr 2. | pl |
dc.description.references | Francuz P., O empatii i rozumieniu, [w:] H. Kardela, Z. Muszyński, M. Rajewski (red.), Empatia, obrazowanie i kontekst jako kategorie kognitywistyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012. | pl |
dc.description.references | Gulla B., Wrażliwość człowieka, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2021. | pl |
dc.description.references | Glukhovsky D., Metro 2023, przeł. P. Podmiotko, Insignis, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Glukhovsky D., Metro 2024, przeł. P. Podmiotko, Insignis, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Glukhovsky D., Metro 2025, przeł. P. Podmiotko, Insignis, Kraków 2015. | pl |
dc.description.references | Harari Y.N., 21 lekcji na XXI wiek. Warszawa, przeł. M. Romanek, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Haraway D.J., The Companion Species Manifesto. Dogs, People, and Significant Otherness, Prickly Paradigm Press, Chicago 2003. | pl |
dc.description.references | Hugges-Evans D., Environmental Education. Key issues of the future, Pergamon, Oxford 1977. | pl |
dc.description.references | Ishiguro K. Nie opuszczaj mnie, przeł. A. Szulc, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Ishiguro K., Klara i słońce, przeł. A. Szulc, Albatros, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Jankowska M., Inteligencja emocjonalna, miłość, nadzieja. Perspektywa psychologii, [w:] M. Pietrzak, J. Kostecka, M. Czerwonka, G. Grochowski (red.), Jakość życia. Na co masz wpływ, CEDEWU, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Kimerer R.W., Pieśń Ziemi. Rdzenna mądrość, wiedza naukowa i lekcje płynące z natury, przeł. M. Bukowska, Znak, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Krzemień-Ojak S., O potrzebie kształcenia u młodzieży prospektywnego myślenia o kulturze, „Kultura Współczesna” 2006, 2(48). | pl |
dc.description.references | Lamri J., Kompetencje XXI wieku, Wolters Kluwers, Warszawa 2020. | pl |
dc.description.references | Liu C., Problem trzech ciał, przeł. A. Jankowski, Rebis, Poznań 2017. | pl |
dc.description.references | Lovelock J., Gaia: A New Look at Life on Earth, Oxford University Press, 2000. | pl |
dc.description.references | Markowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Mikinka A., Magna Mater modernistów – kobiecość archetypiczna i inne aspekty boginiczności w epoce Młodej Polski, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2023, 2. | pl |
dc.description.references | Nussbaum M.C., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Ł. Pawłowski, przedm. J. Kuisz., Fundacja Kultura Liberalna, Warszawa 2016. | pl |
dc.description.references | Peterson C., Enivonmental Education, Awarness and Movments: A Historical Overview, 2022, https://www.researchgate.net/publication/362189770_Environmental_Education_Awareness_and_Movements_A_Historical_Overview (dostęp: 07.04.2024). | pl |
dc.description.references | Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-‑Dulęba, PIW, Warszawa 1995. | pl |
dc.description.references | Serpil O., Lovino S., Environmental Humanities. Voice from the Anthropocene, Rowman & Littlefield Publishing Group Inc, Washington D.C. 2019. | pl |
dc.description.references | Sloterdijk P., Co się zdarzyło w XX wieku?, przeł. B. Baran, Alatheia, Warszawa 2021. | pl |
dc.description.references | Smith D., Ecological Education in Action. On Weaving Education, Culture and the Environment, NY: State University of New York Press, Albany 1999. | pl |
dc.description.references | Suchodolska J., Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości), „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2016, nr 2. | pl |
dc.description.references | Szpunar M., (Nie)potrzebna wrażliwość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018. | pl |
dc.description.references | Szulborski K.D., Świadomość ekologiczna młodzieży w społeczeństwie, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2001, z. 7. | pl |
dc.description.references | Szydłowska N., Przeszłość dla przyszłości: edukacja regionalna w szkole średniej, „Kultura Współczesna” 2006, 2(48). | pl |
dc.description.references | Tokarczuk O., Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020. | pl |
dc.description.references | Ward P., Hipoteza Medei. Czy życie na Ziemi zmierza do samounicestwienia?, przeł. M. Betley, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | Weber M., Economy and Society, Bedminster Press, New Jork 1968. | pl |
dc.description.references | Weber M., Etyka protestancka i duch kapitalizmu, przeł. B. Baran, P. Miziński, Alatheia, Warszawa 2023. | pl |
dc.description.references | Wierel K., Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019. | pl |
dc.description.references | Wolff-Pawęska A., Humanistyka zaangażowana: wizja czy rzeczywistość?, „Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura” 2023, 2/47, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_errgo_14717 (dostęp: 06.04.2024). | pl |
dc.description.references | WWO – co to takiego, https://somentiq.pl/blog/zaburzenia/wwo/ (dostęp: 07.04.2024). | pl |
dc.description.firstpage | 53 | pl |
dc.description.lastpage | 79 | pl |
dc.identifier.citation2 | Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, pod redakcją Alicji Kisielewskiej, Joanny Mytnik-Daniluk | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-2217-5429 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Książki/Rozdziały (WSK) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Wierel_Czy_wrazliwcy_uratuja_swiat.pdf | 334,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)