REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17285
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWierel, Karolina-
dc.date.accessioned2024-09-24T09:03:40Z-
dc.date.available2024-09-24T09:03:40Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationAkademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, pod redakcją Alicji Kisielewskiej, Joanny Mytnik-Daniluk, Białystok 2024, s. 53-79pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-801-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17285-
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleCzy wrażliwcy uratują świat? – perspektywa ekologiczna humanistyki afirmatywnej i zaangażowanejpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024pl
dc.identifier.doi10.15290/akkmwp.2024.03-
dc.description.Emailk.wierel@uwb.edu.plpl
dc.description.Biographicalnotedr Karolina Wierel – kulturozanwczyni i filolożka. Adiunkt na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Prodziekan ds. dydaktycznych. Interesuje się twórczością katastroficzną i postapokaliptyczną, motywem Księgi w kulturze, relacją kultura − literatura − film, historią oralności i piśmienności oraz współczesnymi prądami myślowymi w filozofii kultury, a szczególnie „nową humanistyką”, humanistyką ekologiczną, posthumanizmem, postsekularyzmem. Wybrane publikacje: The End, Power and the Media: Catastrophic Imagination in Film Discourse. Analysis of the Phenomenon on the Example of Adam McKay’s Don’t Look, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 2021–2022, nr 22(4)–23(1), s. 77–91; Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu XX i XXI wieku (2019); Literatura lęku / literatura nadziei – przemiana wybranych kategorii katastrofizmu i postapokaliptyki na przełomie XX i XXI wieku, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2018, t. 36, nr 2.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Studiów Kulturowych, Zakład Studiów nad Kulturą i Mediamipl
dc.description.referencesAtwood M., Oryks and Crake, McClelland and Stewart, Bloomsbury (UK), Doubleday (U.S.), 2003.pl
dc.description.referencesAtwood M., Rok Potopu, przeł. M. Michalski, Znak, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesBauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Narodowego Instytutu Audiowizualnego, Agora SA, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBednarek S., Problematyka kultury narodowej i regionalnej w programie nauczania wiedzy o kulturze – refleksje kulturoznawcy, „Kultura Współczesna” 2006, 2(48).pl
dc.description.referencesBińczyk E., Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, PWN, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesBoltanski L., Chiapello È., Nowy duch kapitalizmu, przeł. F. Rogalski, Oficyna Naukowa, Warszawa 2022.pl
dc.description.referencesBraidotti R., The Poshuman, Polity Press, Cambridge 2013.pl
dc.description.referencesChakrabarty D., Humanistyka w czasach antropocenu, E. Domańska, M. Sugier (red.), Universitas, Kraków 2023.pl
dc.description.referencesDamasio A., Błąd Kartezjusza: emocje, rozum i ludzki mózg, przeł. M. Karpiński, Rebis, Poznań 2019.pl
dc.description.referencesDi Nicola V., Slow Thought: a manifesto, 2020, https://aeon.co/essays/takeyour-time-the-seven-pillars-of-a-slow-thought-manifesto (dostęp: 19.03.2024).pl
dc.description.referencesDomańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, 1/2(139–140).pl
dc.description.referencesDomańska E., Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” 2017, 1.pl
dc.description.referencesDomańska E., Zastanawiając się nad historią w czasach permanentnego kryzysu, „Prace Kulturoznawcze” 2022, 26, nr 2.pl
dc.description.referencesFrancuz P., O empatii i rozumieniu, [w:] H. Kardela, Z. Muszyński, M. Rajewski (red.), Empatia, obrazowanie i kontekst jako kategorie kognitywistyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012.pl
dc.description.referencesGulla B., Wrażliwość człowieka, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2021.pl
dc.description.referencesGlukhovsky D., Metro 2023, przeł. P. Podmiotko, Insignis, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesGlukhovsky D., Metro 2024, przeł. P. Podmiotko, Insignis, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesGlukhovsky D., Metro 2025, przeł. P. Podmiotko, Insignis, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesHarari Y.N., 21 lekcji na XXI wiek. Warszawa, przeł. M. Romanek, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesHaraway D.J., The Companion Species Manifesto. Dogs, People, and Significant Otherness, Prickly Paradigm Press, Chicago 2003.pl
dc.description.referencesHugges-Evans D., Environmental Education. Key issues of the future, Pergamon, Oxford 1977.pl
dc.description.referencesIshiguro K. Nie opuszczaj mnie, przeł. A. Szulc, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesIshiguro K., Klara i słońce, przeł. A. Szulc, Albatros, Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesJankowska M., Inteligencja emocjonalna, miłość, nadzieja. Perspektywa psychologii, [w:] M. Pietrzak, J. Kostecka, M. Czerwonka, G. Grochowski (red.), Jakość życia. Na co masz wpływ, CEDEWU, Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesKimerer R.W., Pieśń Ziemi. Rdzenna mądrość, wiedza naukowa i lekcje płynące z natury, przeł. M. Bukowska, Znak, Kraków 2020.pl
dc.description.referencesKrzemień-Ojak S., O potrzebie kształcenia u młodzieży prospektywnego myślenia o kulturze, „Kultura Współczesna” 2006, 2(48).pl
dc.description.referencesLamri J., Kompetencje XXI wieku, Wolters Kluwers, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesLiu C., Problem trzech ciał, przeł. A. Jankowski, Rebis, Poznań 2017.pl
dc.description.referencesLovelock J., Gaia: A New Look at Life on Earth, Oxford University Press, 2000.pl
dc.description.referencesMarkowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesMikinka A., Magna Mater modernistów – kobiecość archetypiczna i inne aspekty boginiczności w epoce Młodej Polski, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2023, 2.pl
dc.description.referencesNussbaum M.C., Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów, przeł. Ł. Pawłowski, przedm. J. Kuisz., Fundacja Kultura Liberalna, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesPeterson C., Enivonmental Education, Awarness and Movments: A Historical Overview, 2022, https://www.researchgate.net/publication/362189770_Environmental_Education_Awareness_and_Movements_A_Historical_Overview (dostęp: 07.04.2024).pl
dc.description.referencesPostman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, przeł. A. Tanalska-‑Dulęba, PIW, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesSerpil O., Lovino S., Environmental Humanities. Voice from the Anthropocene, Rowman & Littlefield Publishing Group Inc, Washington D.C. 2019.pl
dc.description.referencesSloterdijk P., Co się zdarzyło w XX wieku?, przeł. B. Baran, Alatheia, Warszawa 2021.pl
dc.description.referencesSmith D., Ecological Education in Action. On Weaving Education, Culture and the Environment, NY: State University of New York Press, Albany 1999.pl
dc.description.referencesSuchodolska J., Młodzież i młodzi dorośli wobec kryzysu indywidualnego – potrzeba wsparcia społecznego w rozwoju psychicznej niezależności (i dojrzałej tożsamości), „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2016, nr 2.pl
dc.description.referencesSzpunar M., (Nie)potrzebna wrażliwość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.pl
dc.description.referencesSzulborski K.D., Świadomość ekologiczna młodzieży w społeczeństwie, „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2001, z. 7.pl
dc.description.referencesSzydłowska N., Przeszłość dla przyszłości: edukacja regionalna w szkole średniej, „Kultura Współczesna” 2006, 2(48).pl
dc.description.referencesTokarczuk O., Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.pl
dc.description.referencesWard P., Hipoteza Medei. Czy życie na Ziemi zmierza do samounicestwienia?, przeł. M. Betley, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesWeber M., Economy and Society, Bedminster Press, New Jork 1968.pl
dc.description.referencesWeber M., Etyka protestancka i duch kapitalizmu, przeł. B. Baran, P. Miziński, Alatheia, Warszawa 2023.pl
dc.description.referencesWierel K., Księga w nie-ludzkim świecie. Motyw Księgi w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych XX i XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2019.pl
dc.description.referencesWolff-Pawęska A., Humanistyka zaangażowana: wizja czy rzeczywistość?, „Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura” 2023, 2/47, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_errgo_14717 (dostęp: 06.04.2024).pl
dc.description.referencesWWO – co to takiego, https://somentiq.pl/blog/zaburzenia/wwo/ (dostęp: 07.04.2024).pl
dc.description.firstpage53pl
dc.description.lastpage79pl
dc.identifier.citation2Akademia kompetencji kulturowych mieszkańców województwa podlaskiego. Raport z badań, pod redakcją Alicji Kisielewskiej, Joanny Mytnik-Danilukpl
dc.identifier.orcid0000-0003-2217-5429-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wierel_Czy_wrazliwcy_uratuja_swiat.pdf334,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)