REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17275
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKaleciak, Szczepan-
dc.date.accessioned2024-09-23T09:50:03Z-
dc.date.available2024-09-23T09:50:03Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationElpis, T. 26, 2024, s. 149-155pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17275-
dc.description.abstractThe concept of liturgical anamnesis refers to the remembering of God's acts, which makes them present and actualised in every celebration. Both Latin and Orthodox theology emphasise the anamnetic dimension of liturgical celebration. However, there are important differences between individual liturgical practices and their theological understanding. This article attempts to explore the nature and extent of these differences. Are these merely different formulations due to distinct liturgical traditions and practices, or do the differences concern the essence of the understanding of the Eucharist as a memorial? In order to answer this question, the first part of this article will discuss the biblical understanding of the concept of anamnesis, which is common to both Latin and Eastern theology. This will be done using the historical-genetic method. In the second part, the understanding of anamnesis in the Latin Church will be presented as it results from an analysis of the Eucharistic Prayers used by that Church. For this purpose, the author will employ the method of analysis and interpretation of liturgical texts. The third part will attempt to characterise the Orthodox theology of anamnesis.pl
dc.description.abstractLiturgiczna anamneza oznacza uobecniające wspominanie dzieł Bożych, które czyni je obecnymi i aktualizowanymi podczas każdej celebracji. Zarówno teologia łacińska, jak i prawosławna podkreślają anamnetyczny wymiar celebracji liturgicznej. Jednak zarówno poszczególne praktyki liturgiczne, jak i ich teologiczne rozumienie posiadają istotne różnice. Niniejszy artykuł jest próbą zbadania istoty i zakresu tych różnic. Czy jest to jedynie różne rozłożenie akcentów teologicznych wynikające z odmiennej tradycji i praktyki liturgicznej, czy różnice te sięgają głębiej, dotykając istoty rozumienia Eucharystii jako uobecniającej pamiątki? Aby to uczynić, w pierwszej części artykułu, posługując się metodą historyczno-genetyczną, omówione zostanie biblijne rozumienie pojęcia anamnezy, które jest wspólnym korzeniem zarówno dla łacińskiej, jak i wschodniej teologii. W drugiej części, na podstawie analizy poszczególnych Modlitw Eucharystycznych, przedstawione zostanie rozumienie anamnezy jako wspomnienia w Kościele łacińskim. Autor wykorzysta w tym celu metodę analizy i interpretacji tekstów liturgicznych. Trzecia część będzie próbą charakterystyki prawosławnej teologii anamnezy. Dzięki wykorzystaniu metody komparatystycznej oraz metody syntetyczno-teologicznej uwidocznione zostaną wtedy podobieństwa i różnice pomiędzy dwoma omawianymi podejściami.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectAnaphorapl
dc.subjectanamnesispl
dc.subjectDivine Liturgypl
dc.subjectEucharistpl
dc.subjectEastern liturgypl
dc.subjectanaforapl
dc.subjectanamnezapl
dc.subjectBoska Liturgiapl
dc.subjectEucharystiapl
dc.subjectliturgia wschodupl
dc.title„To czyńcie na moją pamiątkę!” Wschodnie a zachodnie rozumienie anamnezy eucharystycznejpl
dc.title.alternative„Do this in memory of me!” Eastern versus Western understanding of the eucharistic anamnesispl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCopyright (c) 2024 Szczepan Kaleciak; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2024.26.12-
dc.description.Emailszczepankaleciak@pm.mepl
dc.description.AffiliationWydział Teologiczny, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Kraków, Polskapl
dc.description.referencesBotte, B. (1954). Problèmes de l’Anamnèse. The Journal of Ecclesiastical History, 1(5), s. 16-24.pl
dc.description.referencesCzerski, J. (1998). Boska liturgia św. Jana Chryzostoma. Wprowadzenie liturgiczno-biblijne do liturgii eucharystycznej Kościoła Wschodniego, Opole: WT UO.pl
dc.description.referencesDahl, N.A. (2008). Anamnesis: Mémoire et commemoration dans le christianisme primitif. Studia Theologica - Nordic Journal of Theology, 1-2(1). 69-95. https://doi.org/10.1080/00393384708599652.pl
dc.description.referencesHaroutiounian-Thomas, G. (2005). L’anamnese et l’historire du salut dans les anaphores de la famille syrienne occidentale. W: Mélanges liturgiques offerts à la mémoire de l’archevêque Georges Wagner (1930-1993) (s. 113-126). Paris.pl
dc.description.referencesJan Paweł II. (2003). Ecclesia de Eucharistia.pl
dc.description.referencesŚwięta Kongregacja Obrzędów (1976). Instrukcja o kulcie tajemnicy eucharystycznej Eucharisticum Mysterium.pl
dc.description.referencesKunzler, M. (1999). Liturgia Kościoła, Poznań: Pallottinum.pl
dc.description.referencesKuźma, A. (2014). Międzynarodowy dialog teologiczny Kościoła prawosławnego z Kościołem rzymskokatolickim. Elpis, (16), 11-18. DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2014.16.02pl
dc.description.referencesMszał Rzymski dla diecezji polskich. (2010). Poznań: Pallottinum.pl
dc.description.referencesNadolski, B. (2011). Liturgika. Eucharystia (t. 4). Poznań: Pallottinum.pl
dc.description.referencesNowakowski. P. (2008). Niebo na ziemi. Próba charakterystyki liturgii wschodniej. Ruch Biblijny i Liturgiczny, 3(61), 189-201. https://doi.org/10.21906/rbl.360.pl
dc.description.referencesOgólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego. (2022). Poznań: Pallottinum.pl
dc.description.referencesPaprocki, H. i Dalmais, H. (2010). Misterium Eucharystii. Interpretacja genetyczna liturgii bizantyjskiej, Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesPaprocki, H. (2014). Liturgie Kościoła prawosławnego, Kraków: Wydawnictwo M.pl
dc.description.referencesPitre, B. (2019). Jezus i żydowskie korzenie Eucharystii, Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesPopescu, D. (2002). Aspekty dogmatyczne liturgii prawosławnej. Elpis, (4), 111-119. https://doi.org/10.15290/elpis.2002.04.09.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II (1964a). Konstytucja Dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II (1964b). Dekret o Katolickich Kościołach Wschodnich Orientalium Ecclesiarium.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II (1963). Konstytucja o Liturgii Świętej Sacrosanctum concilium.pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage149pl
dc.description.lastpage155pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0003-3059-5909-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2024, T. 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_26_2024_S_Kaleciak_To_czyncie_na_moja_pamiatke.pdf312,64 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons