REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17261
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSterlingow, Piotr-
dc.date.accessioned2024-09-23T09:11:03Z-
dc.date.available2024-09-23T09:11:03Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationElpis, T. 26, 2024, s. 61-71pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17261-
dc.description.abstractThis article focuses on the reception of the Gospel readings of Holy Monday in the liturgical hymnography of that day. In the paper, the liturgical readings and hymnography of the Jerusalem rite, which is one of the oldest rites of the Eastern liturgical tradition, were analyzed. The author used sources such as the Jerusalem Lectionary, the Iadgari and the Typikon of the Anastasis. The research aimed to determine how often the authors of the Holy Monday liturgical hymns were inspired by passages from the Gospel, and what was the reception of this book in their works. After the analysis, it was determined that the primary source used by the hymnographers was the Gospel, especially the liturgical readings of Holy Monday.pl
dc.description.abstractNiniejszy artykuł koncentruje się na recepcji czytań ewangelicznych Wielkiego Poniedziałku w hymnografii liturgicznej tego dnia. W artykule przeanalizowano czytania liturgiczne i hymnografię obrządku jerozolimskiego, który jest jednym z najstarszych obrządków wschodniej tradycji liturgicznej. Autor korzystał z takich źródeł jak: Lekcjonarz Jerozolimski, Iadgari oraz Typikon Bazyliki Zmartwychwstania. Badania miały na celu ustalenie, jak często autorzy hymnów liturgicznych Wielkiego Poniedziałku inspirowali się fragmentami Ewangelii oraz jaka była recepcja tej księgi w ich dziełach. Po przeprowadzonej analizie ustalono, że podstawowym źródłem wykorzystywanym przez hymnografów była Ewangelia, zwłaszcza czytania liturgiczne Wielkiego Poniedziałku.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjecthymnographypl
dc.subjectHoly Weekpl
dc.subjectJerusalem ritepl
dc.subjectGospel readingspl
dc.subjecthymnografiapl
dc.subjectWielki Tydzieńpl
dc.subjectryt jerozolimskipl
dc.subjectczytania ewangelicznepl
dc.titleRecepcja czytań ewangelicznych w hymnografii Wielkiego Poniedziałku w rycie jerozolimskimpl
dc.title.alternativeReception of the Gospel readings in the hymnography of Holy Monday in the Jerusalem ritepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCopyright (c) 2024 Piotr Sterlingow; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2024.26.06-
dc.description.Emailpsterlingow@gmail.compl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Warszawapl
dc.description.referencesArranz, M. (1979). Kak molilisʹ Bogu drevnie vizantiĭcy. Sutočnyĭ krug bogosluženiâ po drevnim spiskam vizantiĭskogo Evhologiâ. Leningrad: Leningradskaâ Duhovnaâ Akademiâ.pl
dc.description.referencesEgeria. (2018). The Pilgrimage of Egeria: A New Translation of the Itinerarium Egeriae with Introduction and Commentary, tłum. wstęp i kom. A. McGowan, P. F. Bradshaw. Collegville, Minnesota: Liturgical Press Academic.pl
dc.description.referencesGaladza, D. (2018). Liturgy and Byzantinization in Jerusalem. Oxford: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesGaladza, D. (2021). Svâtogrobskyj Tipikon. Pravoslavnaâ Èncilkopediâ 62 (s. 141–144). Moskva.pl
dc.description.referencesHevsuriani, L. (2014). Iadgari. Pravoslavnaâ Èncilkopediâ 20 (s. 419-424). Moskva.pl
dc.description.referencesśw. Jan Chryzostom, Homilia 65 na Ewangelię wg św. Mateusza, PG 58, 618-626.pl
dc.description.referencesKekelidze, K. (1912). Ierusalimskij kanonarʹ VII veka gruzinskaâ versiâ. Tiflis.pl
dc.description.referencesŁawreszuk, M. (2014). Modlitwa wspólnoty: historyczny rozwój prawosławnej tradycji liturgicznej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesMenaion Augustou. (1852). Wenetia.pl
dc.description.referencesśw. Nikodem Hagioryta. (1836). Eortodromion. Wenetia: Tipografia Nikolaou Gliki.pl
dc.description.referencesPapadopoulos-Kerameus, A. (1894). Analekta Jerosolimitikis Stachiolojias: T. 2. Petroupoli: B. Kirsbaoum.pl
dc.description.referencesPrzyczyna, W., Czarnecka, K., Ławreszuk, M. (red.). (2022). Słownik polskiej terminologii prawosławnej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesRenoux, C. (2008). L'hymnaire de Saint-Sabas (Ve-VIIIe siècle): le manuscrit Géorgien H 2123. Turnhout: Brepols.pl
dc.description.referencesTaft, R. (1992). The Byzantine Rite. A Short History. Collegeville, Minnesota: Liturgical Press.pl
dc.description.referencesTarchnischvili M. (1959), Le grand lectionnaire de l’Église de Jérusalem (Ve–VIIIe): T. 1. Louvain: Secrétariat du CorpusSCO.pl
dc.description.referencesTarchnischvili M. (1960), Le grand lectionnaire de l’Église de Jérusalem (Ve–VIIIe): T. 2. Louvain: Secrétariat du CorpusSCO.pl
dc.description.referencesTriodion Kataniktikon. (1856). Tipografeio tou Agiou Georgiou.pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage71pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0003-1744-5260-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2024, T. 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_26_2024_P_Sterlingow_Recepcja_czytan_ewangelicznych.pdf311,01 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons