REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17255
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBorkowski, Andrzej-
dc.date.accessioned2024-09-20T09:27:43Z-
dc.date.available2024-09-20T09:27:43Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationElpis, T. 26, 2024, s. 37-49pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17255-
dc.description.abstractThe decision to reform the calendar in the Orthodox Church was made by Ecumenical Patriarch Gregory VII. The new style was to be introduced on March 10, 1924. The patriarch's resolution was met with mixed feelings, opening a period of stormy synodal discussions in local Orthodox Churches. In Poland, the calendar issue turned into a political problem due to the intervention of government authorities in the internal life of the Church. The Orthodox population treated the above decision as a violation of religious freedoms. The lack of reception of the synodal act of April 12, 1924 regarding the adoption of a new style by Orthodox believers in Poland forced the Holy Synod to change its position on this matter. At the meeting of August 16, 1924, the Orthodox episcopate decided to repeal the previous resolution on the mandatory use of the new style wherever the faithful required it. The issue of the reform of the Church calendar has proven that when making such decisions, the Polish government and the Church hierarchy must take into account the position of the faithful. As a result, the Orthodox Church remained in the old style throughout the country, with the exception of the capital city of Warsaw.pl
dc.description.abstractDecyzję o reformie kalendarza w Cerkwi prawosławnej podjął patriarcha ekumeniczny Grzegorz VII. Wprowadzenie nowego stylu miało nastąpić 10 marca 1924 roku. Uchwała patriarsza spotkała się z mieszanymi uczuciami, otwierając tym samym okres burzliwych obrad synodalnych w lokalnych Cerkwiach prawosławnych. W Polsce sprawa kalendarza przerodziła się w problem polityczny, ze względu na interwencję władz rządowych w wewnętrzne życie Cerkwi. Ludność prawosławna potraktowała powyższą decyzję, jako pogwałcenie swobód religijnych. Brak recepcji ustawy synodalnej z 12 kwietnia 1924 roku dotyczącej przyjęcia nowego stylu przez wyznawców prawosławia w Polsce, zmusił Święty Synod do zmiany swego stanowiska w tej sprawie. Na posiedzeniu z dnia 16 sierpnia 1924 roku episkopat prawosławny zdecydował o uchyleniu poprzedniej uchwały o obowiązkowym stosowaniu nowego stylu tam, gdzie wymagali tego wierni. Sprawa reformy kalendarza cerkiewnego udowodniła, że podczas podejmowania tego typu decyzji rząd polski i hierarchia cerkiewna muszą liczyć się ze stanowiskiem wiernych. W rezultacie w całym kraju Cerkiew prawosławna pozostała przy starym stylu z wyjątkiem miasta stołecznego Warszawy.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectOrthodox Churchpl
dc.subjectcalendar reformpl
dc.subjectSecond Polish Republicpl
dc.subjectecumenical patriarchatepl
dc.subjectMinistry of Religious Affairs and Public Enlightenmentpl
dc.subjectCerkiew prawosławnapl
dc.subjectreforma kalendarzapl
dc.subjectII Rzeczypospolitapl
dc.subjectpatriarchat ekumenicznypl
dc.subjectMinisterstwo Wyznań i Oświecenia Publicznegopl
dc.titleReforma kalendarza w Cerkwi prawosławnej w Polsce w latach 1923-1925pl
dc.title.alternativeCalendar reform in the Orthodox Church in Poland in 1923-1925pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCopyright (c) 2024 bp Andrzej Borkowski; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2024.26.04-
dc.description.Emaila.borkowski@chat.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Teologiczny, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Warszawa, Polskapl
dc.description.referencesArcheio Oikoumenikou Patriarcheiou, Kōdikas Ypomnīmatōn Eklogīs (AOP, KYE), sygn. Α/β/5; A/94.pl
dc.description.referencesArchiwum Akt Nowych, Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (AAN, MWRiOP), sygn. 2/14/0/5/959, 1001.pl
dc.description.referencesPrawosławne Archiwum Metropolitalne (PAM), Dokumenty z posiedzeń synodalnych z 20.12.1924, 12.02.1925, 13.04.1925.pl
dc.description.referencesBendza, M. (2006). Droga Kościoła prawosławnego w Polsce do autokefalii. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesBorkowski, A. (2013). Reforma kalendarza liturgicznego i jej recepcja w Kościele prawosławnym w Polsce. W: M. Kuczyńska, U. Pawluczuk (red.), Latopisy Akademii Supraskiej. Kalendarz w życiu Cerkwi i wspólnoty (t.4, s. 77-89). Białystok: Fundacja Oikonomos.pl
dc.description.referencesBorkowski, A. (2015). Między Konstantynopolem a Moskwą. Źródła greckie do autokefalii Kościoła prawosławnego w Rzeczypospolitej (1919-1927). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesKostûk, V. (2000). Istoriâ Polesskoj eparhii (1922-1944), Brest: Brestskaâ oblastnaâ tipografiâ.pl
dc.description.referencesKumaniecki, K. (1929). Administracja wyznaniowa. W: K. Kumaniecki, B. Wasiutyński, J. Panejko (red.), Polskie prawo administracyjne w zarysie (s. 146-287). Kraków: Księgarnia Powszechna.pl
dc.description.referencesLangrod, J.S. (1931). O autokefalii prawosławnej w Polsce. Studjum z zakresu polskiej polityki i administracji wyznaniowej. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”.pl
dc.description.referencesŁawreszuk. M. (2015). Wpływ lokalnych tradycji na kalendarz liturgiczny Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego, Elpis, (17), 121-126.pl
dc.description.referencesMaszkiewicz, M. (1995). Mistyka i rewolucja. Aleksandr Wwiedeński i jego koncepcja roli cerkwi w państwie komunistycznym. Kraków: Nomos.pl
dc.description.referencesPapierzyńska-Turek, M. (1989). Między tradycją a rzeczywistością. Państwo wobec prawosławia 1918-1939. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesSvitič, A.. (1997). Pravoslavnaâ Cerkovʹ v Polʹše i eë avtokefaliâ. W: K. Fotiev, A. Svitič (red.), Pravoslavnaâ Cerkovʹ na Ukraine i v Polʹše v XX stoletii: 1917-1950 (s. 1-231). Moskva: Krutickoe Patriarŝie Podvorʹe.pl
dc.description.referencesZyzykin, M. (1931). Autokefalia i zasady jej zastosowania. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”.pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage37pl
dc.description.lastpage49pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0001-6431-9932-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2024, T. 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_26_2024_A_Borkowski_Reforma_kalendarza_w_Cerkwi_prawoslawnej_w_Polsce.pdf348,02 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons