REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17254
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCzaplicka, Ewa-
dc.date.accessioned2024-09-20T08:50:38Z-
dc.date.available2024-09-20T08:50:38Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationElpis, T. 26, 2024, s. 27-36pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17254-
dc.description.abstractFor centuries, the brothers Cyril and Methodius, who are the patron saints of Europe, have reminded not only Christians but all the inhabitants of this continent of the continent's continuing need to build European unity. By going back to Europe's roots, we can gain a better understanding of its past and of its identity, so that we can be fully committed to the realisation of human rights, step up our efforts in solidarity with the peoples of other continents and, in so doing, work towards peace and development on a global scale. It can therefore be thought that both Saints made a fundamental contribution to the creation of Europe and its formation not only in religious terms, but moreover as a state and cultural organism. The founders of the European Union propounded views that were innovative and ahead of their time. At the same time, they did not forget that at the heart of the European integration tendencies of the peoples inhabiting this part of the world lay both a common history, tradition, culture and identity, but above all Christian values. Although they represented different backgrounds, they were guided by the fundamental objective of uniting Europe, thus striving to ensure lasting peace and economic, political and social stability. Bearing in mind the fundamental goals and values which guided the founding fathers of the European Union and which continue to guide the organisation, it should be emphasised that they coincide with those expressed by the Solemn Brothers. Hence, the author of this article attempts to answer the question whether Sts Cyril and Methodius can be forerunners of the European Union. An approximation of the brothers' mission in the Slavic territories, as well as a brief overview of the history of this European organisation, allows the conclusion to be drawn that both are the first founding fathers of the union as nations inhabiting the Old Continent. They brought the foundations of the Slav faith and culture, their indissoluble unity. But it should be remembered that they were, and still are, heralds of the Gospel, witnesses of the Good News proclaiming the God who constantly loves every human being. It is not insignificant that in the iconography the saints are depicted in pontifical dress as Greek or Latin bishops, which also shows the integrity of Europe, as both Eastern and Western parts of this continent.pl
dc.description.abstractBracia Cyryl i Metody, którzy patronują Europie, od wieków przypominają nie tylko chrześcijanom, lecz wszystkim mieszkańcom tego kontynentu o nieustannej potrzebie budowania jedności europejskiej. Sięgając do korzeni Europy możemy jeszcze lepiej zrozumieć jej przeszłość oraz tożsamość, by móc w pełni angażować się w realizację praw człowieka, zintensyfikować działania na rzecz solidarności z narodami innych kontynentów oraz dążyć przy tym do prac na rzecz budowania pokoju i rozwoju na skalę światową. Można zatem sądzić, że obaj Święci wnieśli zasadniczy udział w tworzeniu Europy oraz jej kształtowaniu nie tylko w wymiarze religijnym, co więcej jako organizmu państwowego i kulturowego. Twórcy Unii Europejskiej głosili poglądy, które były nowatorskie, wyprzedzające ich czasy. Nie zapominali przy tym, że u podstaw europejskich tendencji integracyjnych narodów zamieszkujących tę część świata leży zarówno wspólna historia, tradycja, kultura i tożsamość, ale nade wszystko wartości chrześcijańskie. Choć reprezentowali różne środowiska, przyświecał im fundamentalny cel, jakim było zjednoczenie Europy, dążąc tym samym do zapewnienia trwałego pokoju oraz stabilności gospodarczej, politycznej i społecznej. Mając na uwadze podstawowe cele i wartości, które przyświecały ojcom założycielom Unii Europejskiej i które nadal przyświecają tej organizacji, należy podkreślić, że są one zbieżne z tymi, które wyrażali bracia sołuńscy. Stąd też autorka artykułu podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie, czy św. Cyryl i Metody mogą być prekursorami Unii Europejskiej. Przybliżenie misji braci na terenach zamieszkujących przez Słowian, a także krótkie omówienia historii tej europejskiej organizacji pozwala wysnuć wniosek, że obaj są pierwszymi ojcami założycielami unii, jako narodów zamieszkujących Stary Kontynent. Wnieśli podstawy wiary i kultury słowiańskiej, ich nierozerwalną jedność. Ale należy pamiętać, że byli i są nadal zwiastunami Ewangelii, świadkami Dobrej Nowiny głoszącymi Boga, który nieustannie miłuje każdego człowieka. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w ikonografii święci są przedstawiani w stroju pontyfikalnym jako biskupi greccy lub łacińscy, co również ukazuje integralność Europy, jako jej zarówno Wschodniej i Zachodniej części tego kontynentu.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectSt Cyrilpl
dc.subjectSt Methodiuspl
dc.subjectEuropean Unionpl
dc.subjectEuropean integrationpl
dc.subjectChristianitypl
dc.subjectEuropean culturepl
dc.subjectśw. Cyrylpl
dc.subjectśw. Metodypl
dc.subjectUnia Europejskapl
dc.subjectintegracja europejskapl
dc.subjectchrześcijaństwopl
dc.subjectkultura europejskapl
dc.titleŚwięci Cyryl i Metody prekursorami Unii Europejskiej (?)pl
dc.title.alternativeSaints Cyril and Methodius as forerunners of the European Union (?)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderCopyright (c) 2024 Ewa Czaplicka; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2024.26.03-
dc.description.Emailewa.czaplicka@uwm.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, Polskapl
dc.description.referencesBartnik, Cz. (2001). Fenomen Europy. Warszawa: Wydawnictwo Polwen.pl
dc.description.referencesBudniak, J. (2016). Leonarda Górki dziedzictwo Ojców wezwaniem do jedności w różnorodności. Roczniki Teologiczne, 13 (7), 73-93.pl
dc.description.referencesBudniak, J. (2009). Jednoczeni w różnorodności. Tradycja Cyrylo-metodiańska jako paradygmat procesu pojednania Kościołów, kultur i narodów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesČegovnik, S. (1991). Wkład braci Cyryla i Metodego w dzieło chrześcijańskiej tożsamości współczesnej Europy. W: J. Gajek i L. Górka (red.), Cyryl i Metody apostołowie i nauczyciele Słowian. Studia i dokumenty, (cz. 1, s. 195–205). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.pl
dc.description.referencesDziuba, A. (2005). Święci Cyryl i Metody u podstaw jedności Europy. Niedziela łowicka, 19/2005. https://www.niedziela.pl/artykul/41383/nd/Swieci-Cyryl-i-Metody-u-podstaw-jednosci. [22.04.2022].pl
dc.description.referencesGórka, L. (2001). Święci Cyryl i Metody a pojednanie. Słowiańskie dziedzictwo w służbie jedności Kościołów i narodów. Warszawa-Lublin: Wydawnictwo Księży Marianów.pl
dc.description.referencesGrygiel, L. (1985). Europa św. Cyryla i Metodego. W drodze, (9), 39-41.pl
dc.description.referencesJan Paweł II. (1985). Encyklika Slavorum Apostoli Ojca Świętego Jana Pawła II Skierowana do biskupów i kapłanów, do rodzin zakonnych, do wszystkich wierzących chrześcijan w tysiącsetną rocznicę dzieła ewangelizacji świętych Cyryla i Metodego. Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.pl
dc.description.referencesJan Paweł II. (1985). Homilia w czasie mszy na zakończenie obchodów 1100-lecia śmierci św. Metodego. L’Osservatore Romano, (10-12), 15.pl
dc.description.referencesJan Paweł II (1998). Patronowie Europy. Rozważanie przed modlitwą Anioł Pański. 15.02.1998 r. L’osservatore Romano (4) https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/modlitwy/ap_1502199.html.[21.04.2022]pl
dc.description.referencesJan Paweł II, (1991). Przemówienie skierowane do uczestników międzynarodowego kolokwium nt. „Wspólne korzenie chrześcijańskie narodów Europy” w dniu 6 listopada 1981 roku. W: J. Gajek, L. Górka (red.), Cyryl i Metody apostołowie i nauczyciele Słowian. Studia i dokumenty, (cz. 2, s. 146-149). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.pl
dc.description.referencesJóźwiak, W. (2018). Wizerunki świętych Cyryla i Metodego – numizmatyczna ideologizacja przeszłości, Slavia Occidentalis 75 (2), 43-57.pl
dc.description.referencesLenkiewicz, T. (2017). Idee integracji Europy w perspektywie historycznej. Gdańskie Studia Międzynarodowe, t. 15 (1-2), 68-79.pl
dc.description.referencesLeon XIII. (1985). Encyklika Grande munus skierowana w dniu 30 września 1880 r. do patriarchów, prymasów, arcybiskupów i biskupów świata katolickiego łaskę i wspólnotę ze Stolicą Apostolską utrzymujących, dotycząca czci Apostołów Słowiańszczyzny świętych Cyryla i Metodego. Cittá del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana.pl
dc.description.referencesLeśniak, A. (2001). Katolicyzm wobec Unii Europejskiej. Warszawa: Inicjatywa Wydawnicza «ad astra».pl
dc.description.referencesLeśniewski, K. (2013). Wiara, kult i kultura jako istotne elementy w misyjnej działalności świętych Cyryla i Metodego. Elpis, 15 (27), 33-40.pl
dc.description.referencesList pasterski katolickich biskupów Jugosławii (11 października 1984 r.) okazji 1100-lecia śmierci św. Metodego. „Święty Metody–Apostoł Nauczyciel Słowian” (885–1985) (1991). W: J. Gajek, L. Górka (red.), Cyryl i Metody apostołowie i nauczyciele Słowian. Studia i dokumenty, (cz. 2, s. 260-264). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.pl
dc.description.referencesModrzejewski, A. (2009). Aksjologiczna jedność a kulturowa różnorodność Europy w świetle filozofii społecznej Karola Wojtyły - Jana Pawła II. Studia Gdańskie (6), 149-157.pl
dc.description.referencesŁaptos, J., Prażuch, W. i Pytlarz, A. (2003). Historia Unii Europejskiej, Kraków: Wydawnictwo Albatros.pl
dc.description.referencesŁastawski, K. (2004). Od idei do integracji europejskiej. Od najdawniejszych idei do Unii 25 państw. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej Wiedzy Powszechnej.pl
dc.description.referencesPionierzy Unii Europejskiej. (2022). [online] https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/ history-eu/eu-pioneers_pl, [25.05.2022].pl
dc.description.referencesPrzybylski, A. (1932). Utopie, idee i projekty związku narodów i wieczystego pokoju. Warszawa: Skład Główny „Dom Książki Polskiej” Piotr Pyz i S-ka.pl
dc.description.referencesRougemont, D. (1995). List otwarty do Europejczyków. Warszawa: Oficyna Wydawnicza VOLUMEN.pl
dc.description.referencesSiedlanowski, P. (2011). Święci Cyryl i Metody–powrót do fundamentów Europy. https://www.radiomaryja.pl/bez-kategorii/swieci-cyryl-i-metody-powrot-do-fundamentow-europy/, [17.04.2022].pl
dc.description.referencesSkawińska, M. (2008). Historyczne antecedencje procesów integracji europejskiej. Prawo i Społeczeństwo, t. 8 (2), 125-132.pl
dc.description.referencesSkubiś, I. (2019). Europa dwóch płuc. https://www.niedziela.pl/artykul/141270/nd/Europa-dwoch-pluc, [18.05.2022].pl
dc.description.referencesStarowicz, A. (1970). Perspektywy Unii Międzynarodowej. Stosunki Międzynarodowe, (3), 53-65.pl
dc.description.referencesSwieżawski, S. (1991). Święty Tomasz na nowo odczytany. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesŚwirska-Czałbowska, K. (2005). Koncepcje Wspólnej Europy na przestrzeni wieków. Studia i Materiały/Wydział Zarządzania. Uniwersytet Warszawski, (1), 69-74.pl
dc.description.referencesZenderowski, R. i Sowiński, S. (2003). Europa drogą Kościoła. Jan Paweł II o Europie i europejskości. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesZięba, R. (2007). Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa Unii Europejskiej. Warszawa: Akademickie i Profesjonalne Wydawnictwa Sp.z o.o.pl
dc.description.referencesŻywot św. Konstantyna. (1988). W: T. Lehr-Spławiński, Apostołowie Słowian. Żywoty Konstantyna i Metodego. Warszawa: Wydawnictwo PAX.pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage27pl
dc.description.lastpage36pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0001-8777-4946-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2024, T. 26

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_26_2024_E_Czaplicka_Swieci_Cyryl_i_Metody_prekursorami_Unii_Europejskiej.pdf318,36 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons