REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17187
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKulesza, Dariusz-
dc.date.accessioned2024-09-04T10:12:14Z-
dc.date.available2024-09-04T10:12:14Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationProza Tadeusza Micińskiego: studia, redakcja naukowa Marcin Bajko, Wojciech Gutowski, Jarosław Ławski, Białystok 2017, s. 533-559pl
dc.identifier.isbn978-83-64081-42-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17187-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractThe article, in line with its title, shows the post-war reception of Tadeusz Miciński’s prose. The starting point for the author is the work of Michał Głowiński and Włodzimierz Bolecki, recording the “deficiencies” of Nietota and Monk Faust (Głowiński), but also their importance for the poetic model of prose in the interwar period (Bolecki). Against this background, supplemented with historical and literary syntheses regarding the Young Poland, the achievements of the most important experts on Miciński’s prose are presented, with Wojciech Gutowski on top of the list. Firstly, proto-monographs are discussed (Flis-Czerniak, Linker, Próchniak), and then works proposing analytical and interpretive tools which are most appropriate or not effective enough regarding Wita or Mené-Mené Thekel Upharisim!... The ending point of the article is research done by Gutowski’s students (Marek Kurkiewicz) and coworkers (Jaroslaw Ławski and Marcin Bajko), defining the most promising perspectives of reading Miciński. The paper is completed with an epilogue, documenting one example of contemporary fascination with the author of Niedokonany (The Imperfective) of a more than scientific character.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Alter Studiopl
dc.relation.ispartofseriesPrzełomy/Pogranicza: Studia Literackie;26-
dc.subjectTadeusz Micińskipl
dc.subjectprosepl
dc.subjectMonk Faustpl
dc.subjectNietotapl
dc.subjectpost-war receptionpl
dc.titleZnany nieobecny. Powojenna recepcja prozy Tadeusza Micińskiegopl
dc.title.alternativeThe Known Absent: The Post-War Reception of Tadeusz Miciński’s Prosepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2017pl
dc.description.BiographicalnoteDARIUSZ KULESZA, dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Literatury Międzywojennej i Współczesnej w Instytucie Filologii Polskiej UwB. Zainteresowania badawcze: literatura chrześcijańska, literatura powojenna, literacki Białystok oraz epopeja. Współautor Słownika poetów polskich (Białystok 1997). Autor takich książek, jak: Tragedia ukrzyżowana (Dramaty chrześcijańskie R. Brandstaettera i J. Zawieyskiego, Białystok 1999) oraz W poszukiwaniu istoty rzeczy. Studia i portrety, Białystok 2015). Redaktor i współautor tomu Tradycja i przyszłość genologii (Białystok 2013). Współredaktor czterech monografii naukowych dotyczących cyklu, cykliczności oraz literatury religijnej. Ostatnio wydał rozprawę: Epopeja. Myśliwski, Herbert, Mrożek (Białystok 2016).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBajko M., R. Stańczak, Elementy Kabały żydowskiej w twórczości Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2009, w: „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBajko M., Sny niezwykłe o Polsce i o Europie. Diagnoza kultury w pismach Tadeusza Micińskiego u progu Pierwszej Wojny Światowej, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesBezubik K., Tatry huczą gnozą! O prozie w twórczości prozatorskiej Tadeusza Micińskiego, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesBolecki W., Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym: Witkacy, Gombrowicz, Schulz i inni. Studium z poetyki historycznej, wyd. 2 poprawione i zmienione, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesBrzozowska S., Człowiek i historia w dramatach Tadeusza Micińskiego, Opole 2009.pl
dc.description.referencesCzermińska M., Hipoteza autorstwa. (O podmiocie dzieł wszystkich jednego autora), w: Ja, autor. O sytuacji podmiotu w polskiej literaturze współczesnej, red. D. Śnieżko, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesFlis-Czerniak E., Syndrom Wallenroda. Z problemów świadomości narodowej i religijnej w twórczości Tadeusza Micińskiego, Lublin 2008.pl
dc.description.referencesGłowiński M., Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Kraków 1997. Pierwodruk: 1969.pl
dc.description.referencesGutowski W., W poszukiwaniu życia nowego. Mit a światopogląd w twórczości Tadeusza Micińskiego, Warszawa, Poznań 1980.pl
dc.description.referencesGutowski W., Wprowadzenie do Xięgi Tajemnej. Studia o twórczości Tadeusza Micińskiego, Bydgoszcz 2002.pl
dc.description.referencesJanuszewicz M., Twórczość dramatyczna Tadeusza Micińskiego, Zielona Góra 1990.pl
dc.description.referencesKurkiewicz M., W labiryntach konwencji (o prozie Tadeusza Micińskiego), Bydgoszcz 2004.pl
dc.description.referencesLinkner T., Zanim skończyło się maskaradą. Ze studiów nad twórczością Tadeusza Micińskiego, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesLiteratura okresu Młodej Polski, t. 1-3, zespół redakcyjny: K. Wyka, A. Hutnikiewicz, M. Puchalska, Warszawa 1967-1973.539pl
dc.description.referencesŁawski J., Ukrzyżowanie Prometeusza. Przemiany mitów w „Xiędzu Fauście” Tadeusza Micińskiego, w: Ateny Rzym Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku, pod red. J. Ławskiego i K. Korotkicha, Białystok 2008.pl
dc.description.referencesMiciński T., Poematy prozą, oprac. W. Gutowski, Kraków 1985.pl
dc.description.referencesMiciński T., Utwory dramatyczne, t. 1-4, wybór i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1978-1996.pl
dc.description.referencesMiciński T., Walka o Chrystusa, wstęp, oprac. tekstu i przypisy M. Bajko, Białystok 2011.pl
dc.description.referencesMiciński T., Wybór poezji, wstęp i oprac. W. Gutowski, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesMiciński T., Xiądz Faust, opracowanie tekstu, przypisy i posłowie W. Gutowski, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesNycz R., Język modernizmu, wyd. 2, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Literatura Młodej Polski, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesPróchniak P., Pęknięty płomień. O pisarstwie Tadeusza Micińskiego, Lublin 2008.pl
dc.description.referencesRzewuska E., O dramaturgii Tadeusza Micińskiego, Wrocław 1977.pl
dc.description.referencesSobieraj S., Alchemia wyobraźni. Rezonans twórczości Tadeusza Micińskiego w poezji międzywojennej, Siedlce 2002.pl
dc.description.referencesSobolczyk P., Tadeusza Micińskiego podróż do Hiszpanii, Toruń 2005.pl
dc.description.referencesSosnowski J., Czekanie cudu, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesSosnowski J., Ruchy endekoidalne? Miciński w latach wojny światowej, w: Kategoria narodu w kulturach słowiańskich, red. T. Dąbek-Wirgowa, A. Z. Makowiecki, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesStańczak R., Elementy Kabały żydowskiej w twórczości Tadeusza Micińskiego, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesStudia o Tadeuszu Micińskim, pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Kraków 1979.pl
dc.description.referencesTomkowski J., Świat gnozy Tadeusza Micińskiego, w: Młoda Polska. Legendy i światopoglądy, red. T. Bujnicki, J. Ilg, Katowice 1993.pl
dc.description.referencesTynecki J., Inicjacje mistyka. Rzecz o Tadeuszu Micińskim, Łódź 1976.pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage533pl
dc.description.lastpage559pl
dc.identifier.citation2Proza Tadeusza Micińskiego: studia, redakcja naukowa Marcin Bajko, Wojciech Gutowski, Jarosław Ławskipl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_Kulesza_Znany_nieobecny.pdf797,8 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)