REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17178
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBajkowski, Tomasz-
dc.date.accessioned2024-09-04T07:15:42Z-
dc.date.available2024-09-04T07:15:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationPrzestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, pod red. Jerzego Nikitorowicza, Anny Młynarczuk- Sokołowskiej, Urszuli Namiotko, Białystok 2019, s. 349-368pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-612-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17178-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractIn defining and assessing reality, a person needs self-awareness, a sense of belonging to some category as well as a sense of separateness and uniqueness, which in turn involves the need of an environment. The feedback mechanism between us and the environment is the leaven of a process of shaping personal, social and cultural identity. The intention of this article is to present the methods of scientific exploration and analysis of the process of identity formation. Identity can be defined as a socially negotiated project of individual awareness. However, it is not given to a human being right away; instead, it should be sought throughout an entire life, made a subject of search as part of everyday human activity. Rather unappealing images of adulthood can strengthen the mechanism of escaping from responsibility and stimulating the attitudes of living for today. Strong mechanisms of modelling identity patterns on the basis of intergenerational transmission become less relevant. The current young generation is looking for patterns in the space of their own generation, while having strong mechanisms of selfdetermination, shaping their own reality, creating their own behaviour patterns, often based on experience. In the author’s opinion, reversing these trends, an attempt to consciously analyse the past, present and future, becomes an important and necessary challenge of education.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectidentitypl
dc.subjectidentificationpl
dc.subjectsocialisationpl
dc.subjectglobalisation,pl
dc.subjectself-awarenesspl
dc.subjectpersonalitypl
dc.titleProces kształtowania się tożsamości człowieka – samoświadomość z wykorzystaniem odbicia w lustrach społecznychpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAdamski F., Personalizm i pedagogika personalistyczna, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. 4, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesBajkowski T., U źródeł tożsamości rodzinnej. System rodzinny w percepcji młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesBauman Z., Etyka ponowoczesna,PWN, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesBauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesBauman Z., Zindywidualizowane społeczeństwo, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesBauman Z., Płynne życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesBeck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do nowoczesności, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesBłeszyńska K., Tożsamość – orientacje teoretyczno-metodologiczne, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. 6, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesBokszański Z., Tożsamość, interakcja, grupa : tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1989.pl
dc.description.referencesBrzezińska A., Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej, [w:] Edukacja regionalna, A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.pl
dc.description.referencesBrzezińska A., Piotrowski K., Polska adaptacja Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS), „Polskie Forum Psychologiczne” 2010, nr 15 (1).pl
dc.description.referencesDziewiecki M., Psychologiczne interpretacje tożsamości człowieka, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IP/tozsamosc_czlowieka.htmlpl
dc.description.referencesFreud S., Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesGałdowa A. (red.), Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesGiddens A., Nowoczesność i tożsamość, PWN, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesGiddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesGriese H.M., Socjologiczne teorie młodzieży. Wprowadzenie, Wydawnictwo Impuls, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesHofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesKłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszaw 2005.pl
dc.description.referencesKozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesKrzemiński I., Symboliczny interakcjonizm i socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesMead G.H., Umysł, osobowość i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja – migotanie znaczeń, Wydawnictwo Impuls, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Wychowanie obywatelskie: nowoczesność, ponowoczesność, [w:] Wychowanie obywatelskie, Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.), Wydawnictwo Edytor, Toruń-Poznań 1998.pl
dc.description.referencesMiluska J., Kulturowy kontekst procesu formowania tożsamości „Forum Psychologiczne” 1996, t. 1, nr 1-2.pl
dc.description.referencesMisztal B., Teoria socjologiczna a praktyka społeczna, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesMucha J., Cooley, Wiedza Powszechna, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Pogranicze. Tożsamość. Edukacja Międzykulturowa, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 1995.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Młodzież pogranicza kulturowego Białorusi, Polski, Ukrainy wobec integracji europejskiej, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2000.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa, [w:] Kultury tradycyjne a kultura globalna: konteksty edukacji międzykulturowej, J. Nikitorwicz, M. Sobecki, D. Misiejuk, (red.), t. 1, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2001.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J, Tożsamość – istota, geneza, wymiary, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku”, T. Pilch (red.), t. 6, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesNikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesNovikova K., Społeczne teorie tożsamości: przegląd wybranych koncepcji „Journal of Modern Science” 2013, t. 17, nr 2.pl
dc.description.referencesNowak M., Personalistyczne wychowanie, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. 4, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesPasamonik B., Tożsamość osobowa, Wydawnictwo Nomos, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesPytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesRękosiewicz M., Brzezińska A.I., Kształtowanie się tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania u osób z niepełnosprawnością intelektualną: rola rodziny i szkoły „Studia Edukacyjne” 2011, nr 18.pl
dc.description.referencesSimmel G., Pisma socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesSobecki M., Kultura symboliczna a tożsamość: studium tożsamości kulturowej Polaków na Grodzieńszczyźnie z perspektywy edukacji międzykulturowej, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2007.pl
dc.description.referencesSzacki J., Historia myśli socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesSzwed R., Tożsamość a obcość kulturowa. Studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno-kulturalną a stosunkiem do obcych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.pl
dc.description.referencesTaylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, PWN, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesUrban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesWysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesZiółkowski M., Znaczenie, interakcja, rozumienie: studium z symbolicznego interakcjonizmu i socjologii fenomenologicznej jako wersji socjologii humanistycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.pl
dc.description.firstpage349pl
dc.description.lastpage368pl
dc.identifier.citation2Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej, pod red. Jerzego Nikitorowicza, Anny Młynarczuk- Sokołowskiej, Urszuli Namiotkopl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
T_Bajkowski_proces_ksztaltowania_sie_tozsamosci_czlowieka.pdf549,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)