Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/17054
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Morozewicz, Marzanna | - |
dc.date.accessioned | 2024-08-02T10:24:03Z | - |
dc.date.available | 2024-08-02T10:24:03Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Białystok 2015, s. 227-237 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-64817-04-5 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/17054 | - |
dc.description | Zdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01. | pl |
dc.description.abstract | Współczesne artystki często opowiadają w sztuce o swej kobiecości poprzez eksponowanie codziennych, zwyczajnych zajęć. Nobilitują je przez to, wskazując na ich przytłaczającą powtarzalność i konieczność w kobiecej egzystencji. Artystki przedstawiają tym samym charakterystyczne dla naszej kultury kobiece role: bycie matką, gospodynią domową, żoną. Zajęcia takie jak: obieranie ziemniaków, sprzątanie, mycie, pranie, gotowanie, pieczenie ciasta, ubijanie piany z białek, częstowanie gości własnoręcznie przygotowanymi potrawami, zakładanie i pielęgnowanie ogródka, sianie - to czynności przetwarzane w formy działań artystycznych. Artykuł ukazuje kolejną, nieco odmienną od tradycyjnej (bo również wynikającą z osobistych doświadczeń artystycznych autorki) perspektywę postrzegania codzienności w kulturze współczesnej. Autorka koncentruje uwagę na kategorii codzienności będącej jedną z czołowych narracji sztuki tworzonej przez artystki - XX-wieczne i współczesne - skupione w kręgu tzw. sztuki kobiecej. | pl |
dc.description.abstract | Contemporary women artists often talk about their femininity by exposing everyday ordinary activities. They ennoble them, pointing to the overwhelming need for reproducibility in woman's existence. Women artists show the same characteristic of our culture's feminine roles: being a mother, homemaker and wife. Such activities as peeling potatoes, deaning, washing, cooking, baking cakes, whipping cream, treating guests with personally prepared meals, planting and nurturing a garden or sowing - these are activities processed into forms of artistic creations. The article seeks to show another, slightly different (because resulting also from the author's personal experience of art) perspective of the perception of everyday life in our contemporary culture. The author focuses on the category of everyday life, which is one of the leading narratives of art created by women artists - the twentieth century and contemporary - assembled in a circle of so called women's art. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Trans Humana | pl |
dc.subject | codzienność | pl |
dc.subject | nobilitacja | pl |
dc.subject | sztuka kobiet | pl |
dc.subject | artystki | pl |
dc.subject | everyday life | pl |
dc.subject | ennoblement | pl |
dc.subject | women's art | pl |
dc.subject | women artists | pl |
dc.title | Nobilitacja codzienności w sztuce kobiet | pl |
dc.title.alternative | Ennoblement of everyday life in women's art | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Stowarzyszenie Trans Humana | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Brach-Czaina, J. (1992). Szczeliny istnienia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Ciesielska, J., Smalcerz, A. (red.). (2000). Sztuka kobiet. Katalog wystawy. Bielsko-Biała: Galeria Bielska BWA. | pl |
dc.description.references | Hołownia, A. (2004). Ciało i rytuały, Arteon, 4, 18. | pl |
dc.description.references | Humm, M. (1993). Słownik teorii feminizmu. Warszawa: Wydawnictwo Semper. | pl |
dc.description.references | Kowalczyk, I. (2002). Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90. Warszawa: Wydawnictwo Sic! | pl |
dc.description.references | Kowalczyk, I., Zierkiewicz, E. (2003). Sztuka codzienności na wybranych przykładach twórczości polskich artystek, Artmix, 6. | pl |
dc.description.references | Krakowski, P. (2000). Sztuka feministyczna. (W:) J. Ciesielska, A. Smalcerz (red.), Sztuka kobiet, katalog wystawy. Bielsko-Biała: Galeria Bielska BWA. | pl |
dc.description.references | Wójcicki, Ł. (2003). Misterium śmierci i odrodzenia, Arteon, 7, 38. | pl |
dc.description.firstpage | 227 | pl |
dc.description.lastpage | 237 | pl |
dc.identifier.citation2 | Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (STH) Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Morozewicz_Nobilitacja_codziennosci.pdf | 1,03 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)