REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17053
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzorc, Katarzyna-
dc.date.accessioned2024-08-02T09:58:27Z-
dc.date.available2024-08-02T09:58:27Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationTwórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Białystok 2015, s. 84-93pl
dc.identifier.isbn978-83-64817-04-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17053-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractTekst traktuje o związkach, jakie zachodzą pomiędzy emocjami a działaniami twórczymi. Związki te rozpatruję w obu kierunkach. Z jednej strony nauka (głównie psychologia, ale też pedagogika czy socjologia) wyraźnie akcentuje udział emocji w procesie działań twórczych. Z drugiej zaś nie sposób pominąć faktu, iż działania twórcze i ich wytwór wywołuje u odbiorcy całe spectrum rozmaitych emocji. W artykule przedstawiam kolejno samo zagadnienie emocji, przyczyny ich powstawania oraz sposoby rozumienia istoty twórczości. Na tak zarysowanym tle ujęć definicyjnych refleksji zostały poddane związki emocji z działaniami twórczymi i - na odwrót - twórczości z wywoływanymi emocjami.pl
dc.description.abstractThe text is discussing the connections between emotions and creative actions. I look at these connections from both directions. On the one hand, social science (mainly psychology, but also pedagogy or sociology) stresses the part emotions play in the process of creative actions. On the other hand, it cannot be neglected that the product of creative actions causes a whole range of emotions. In the article I present the issue of emotions, reasons for their origination and ways of understanding the essence of creativity. Then I describe connections between emotions and creative actions - and the other way round - artistic works with evoked emotions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.subjectemocjepl
dc.subjectdziałania twórczepl
dc.subjectzwiązki emocji z działaniami twórczymipl
dc.subjectemotionspl
dc.subjectcreative actionpl
dc.subjectconnections between emotions and creative actionspl
dc.titleZwiązki emocji z twórczymi działaniami czyli "Od emocji do działań twórczych i z powrotem ... "pl
dc.title.alternativeConnections between emotions and creative activities or "From emotions to creative activities and back ... "pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Stowarzyszenie Trans Humanapl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAbele, A. (1992). Positive versus negative mood influences on problem solving: A review. Polish Psychological Bulletin, nr 3, s. 187-202.pl
dc.description.referencesCropley, A.T. (2001). Creativity in Education & Learning: A Guide for Teachers and Educators. Psychology Press.pl
dc.description.referencesDembek, A., Halawa, M., Krajewski, M. (2012). Wprowadzenie. Kultura Współczesna, nr 3, s. 7.pl
dc.description.referencesFrijda, N.H. (1993). The plan of appraisal in emotion. Cognition and Emotion, 1993/7.pl
dc.description.referencesFrijda N.H., Różnorodność afektu: emocje i zdarzenia, nastroje i sentymenty. (W:) P. Ekman, R.J. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesFrijda N.H., The laws of emotion. American Psychologist, 43, p. 349-358.pl
dc.description.referencesGoleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina.pl
dc.description.referencesGoleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.pl
dc.description.referencesKocowski, T. (1989). Procesy twórcze a heurystyczna i motywacyjna funkcja idei kierunkowych w ich przebiegu. Rezultaty rozpoznawczej fazy badań. Przegląd Psychologiczny, 3, s. 559-591.pl
dc.description.referencesKwiatkowski, J. (2003). Dwudziestolecie międzywojenne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesŁosiak, W. (2007). Psychologia emocji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesMaruszewski, T., Ścigała, E. (1998). Emocje - aleksytymia - poznanie. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl
dc.description.referencesMatczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.pl
dc.description.referencesMiłosz, Cz. (1988) Miłość. (W:) idem, Poezje. Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesNęcka, Z. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesPervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesPieniążek, M. (2013). Budzić emocje, wytwarzać realność. Poezja jako performatyka wydarzenia. (W:) D. Saniewska (red.), Emocje. Ekspresja. Poetyka - Przegląd zagadnień. Kraków: Wydawnictwo Libron.pl
dc.description.referencesPrzetacznik-Gierowska, M., Makiełło-Jarża, G. (2001). Podstawy psychologii ogólnej. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesRoseman, I. (2009). Motivations and emotivations: Approach, avoidance and rother tendencies in motivated and emotional behavior. (In): A.J. Elliot (ed.). Handbook of approach and avoidance motivations. New York: Psychology Press. Taylor & Francis Group.pl
dc.description.referencesSalovey, P., Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9.pl
dc.description.referencesSalovey, P. Sluyter, D.J. (red.). (1999). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Wydawnictwo Rebis.pl
dc.description.referencesSternberg, R.J. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz, W. (1988). Przeżycie estetyczne: dzieje pojęcia. (W:) W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesTokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesTokarz, A. (2010). Blask i ciemność. Antynomie emocjonalne w procesie twórczym. (W:) M. Cieśla-Korytowska, M. Sokalska (red.), Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesTokarz, A. (2011). Procesy emocjonalne w aktywności twórczej. (W:) D. Doliński, W. Błaszczak (red.), Dynamika emocji. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.pl
dc.description.firstpage84pl
dc.description.lastpage93pl
dc.identifier.citation2Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunatpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Szorc_Zwiazki_emocji_z tworczymi_dzialaniami.pdf417,83 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)