REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17051
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKępa, Ewa-
dc.contributor.authorŚwidzińska, Dorota-
dc.date.accessioned2024-08-02T09:23:19Z-
dc.date.available2024-08-02T09:23:19Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationTwórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Białystok 2015, s. 277-285pl
dc.identifier.isbn978-83-64817-04-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17051-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractDziałania artystyczne podjęte przez Ewę Kępę i Dorotę Świdzińską mają aspekt terapeutyczny. W artykule Ewa Kępa omawia prace i proces twórczy studentów zajmujących się wyrabianiem rękodzieła. Dorota Świdzińska opisuje projekt zrealizowany przez nią przy współudziale starszych kobiet. Ewa Kępa pisze: Na plakacie zamieściłam zdjęcia prac studentów, które powstały w ramach zajęć Formy manualne w terapii prowadzonych przeze mnie na II roku II stopnia studiów stacjonarnych - kierunek: Pedagogika, specjalność: Animacja Kultury z Arteterapią. Obok wspomnianych prac na plakacie pojawiły się także przedmioty wykonane przez moich studentów, już po zakończeniu naszych spotkań, pod wpływem pasji, która narodziła się podczas przywołanych wyżej warsztatów. Dorota Świdzińska stwierdza: Od 2009 roku realizuję projekt twórczy poświęcony schyłkowi życia kobiety. W swoich pracach i akcjach artystycznych poruszam różne aspekty starości kobiety. Ostatnio zrealizowałam pracę o nieco lżejszym ciężarze gatunkowym. Z moich kilkuletnich relacji z kobietami w wieku sędziwym wynika, że jest w ich życiu obecny również pierwiastek humoru, swoistej ciepłej autoironii. Starsze panie potrafią być zdystansowane wobec siebie i swojego położenia, trafnie oceniają własną kondycję, znają swoje ograniczenia, ale także możliwości. Potrafią bez skrępowania rozprawiać o trapiących je chorobach, wyglądzie własnego ciała, kolorze włosów. MARILYN BYŁABY JEDN4 Z NAS to nieco ironiczny komentarz do dzieł mistrza pop artu Andy Warhola z punktu widzenia kobiety w podeszłym wieku.pl
dc.description.abstractArtistic activities undertaken by Eve Kępa and Dorothy Świdzińska have a therapeutic aspect. In this article E. Kępa describes the work and process of the creation of student's hand crafts. D. Świdzińska presents her project realized with the participation of older women. Eva Kępa writes: The poster presents photos of my students' works which were created during the classes in Manual Forms in Therapy taught by me as part of the course of Pedagogy, specialization: Cultural Animation with Art Therapy at the Faculty of Pedagogy and Psychology of the University of Bialystok. The poster also includes photos of various objects made by my students who had become inspired by my workshops. Dorothy Świdzińska notes: Since 2009 I have been in a process of the realization of a creative project. This project is dedicated to the last period of woman's life. In my scientific and artistic work and in my performance I try to present various aspects of woman's life and old age. My last performance got a more spontaneous character. My experience is that old ladies could present a sense of humour. Grey-headed women can keep a sound distance toward their own life and situation, they are gifted with a correct view of their condition, their potential, skills, limits and shortcomings. They can easily discuss about illnesses they got, the appearance of their own body and the colour of their hair. "Marilyn Monroe would be one of us" represents a sense of this type of humour. It is a commentary to Andy Warhol's art from the point of view of an old lady.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.subjectrękodziełopl
dc.subjecttwórczość codziennapl
dc.subjectwarsztatypl
dc.subjectstudia pedagogicznepl
dc.subjectwiek sędziwypl
dc.subjectprojekt twórczypl
dc.subjectAndy Warholpl
dc.subjectakceptacjapl
dc.subjectautoironiapl
dc.subjectcraft-workpl
dc.subjecteveryday creativitypl
dc.subjectworkshoppl
dc.subjectpedagogypl
dc.subjectold agepl
dc.subjectcreative projectpl
dc.subjectacceptancepl
dc.subjectsense of humourpl
dc.titleTwórczość jako proces terapeutycznypl
dc.title.alternativeCreativity as a therapeutic processpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Stowarzyszenie Trans Humanapl
dc.description.AffiliationEwa Kępa - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationDorota Świdzińska - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBorysenko, J. (1999), Księga życia kobiety. Ciało. Psychika. Duchowość. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesHarris, E. (2008). The meanings of craft to an occupational therapist. Australian Occupational Therapy Journal, No. 55, p. 133-142.pl
dc.description.referencesRichards R., 2010, Everyday creativity. Process and way of life - four key issues. (In:) J.C. Kaufman, R.J. Sternberg (eds), The Cambridge Handbook of Creativity. Cambridge: Cambridge University Press, p. 189-215.pl
dc.description.referencesTubbs, C.C., Drake M. (2012). Crafts and creative media in therapy and rehabilitation, 4th edition. New York: SLACK Incorporated.pl
dc.description.firstpage277pl
dc.description.lastpage285pl
dc.identifier.citation2Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunatpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)
Książki/Rozdziały (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Kepa_D_Swidzinska_Tworczosc.pdf1,13 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)