REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17049
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKunat, Beata-
dc.date.accessioned2024-08-02T08:41:44Z-
dc.date.available2024-08-02T08:41:44Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationTwórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Białystok 2015, s. 94-103pl
dc.identifier.isbn978-83-64817-04-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17049-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractW artykule stawiam tezę, że immanentnym źródłem twórczości codziennej człowieka jest pasja. Rozważając problem pasji jako swoistej siły sprawczej twórczości codziennej zwracam uwagę na jej różne ujęcia definicyjne, wskazuję mechanizmy proaktywne tego procesu, odwołuję się do założeń filozoficznych oraz psychologicznych koncepcji pasji (Vallerand i in., 2003; Vallerand 2008, 2012; Vallerand, Lafrenière, 2011; Mageau, Carpentier, Vallerand, 2011; Bureau, Vallerand, Ntoumanis, Lafrenie're, 2013; Ratelle, Carbonneau, Vallerand, Mageau 2013). Analizuję pasję z perspektywy teorii motywacji wewnętrznej i zewnętrznej. W konsekwencji ukazuję istotę pasji w kontekście koncepcji przepływu (Csikszentmihalyi, 2005) oraz logoteorii (FrankI, 1971, 1978). W zakończeniu dokonuję podsumowania oraz analizy porównawczej kluczowych kategorii zwartych w tytule tekstu.pl
dc.description.abstractIn this article, I assert that the inherent human daily source of creativity is passion. When considering the problem as a kind of passion driving force of everyday creativity I turn attention to its various definitional approaches. I will show proactive mechanisms of this process and refer to the assumptions of a philosophical and psychological concept of passion (Vallerand et al, 2003; Vallerand 2008, 2012; Vallerand, Lafreniere, 2011; Mageau, Carpentier, Vallerand, 2011; Bureau, Vallerand, Ntoumanis, Lafrenie're, 2013; Ratelle, Carbonneau, Vallerand, Mageau, 2013). I will examine passion from the perspective of the theory of internal and external motivation. As a result, I will show the essence of passion and the concept of flow (Csikszentmihalyi, 2005) and logotheory (Franki, 197, 1978). At the end of the summary I will make a comparative analysis of the key categories contained in the text's title.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.subjectpasjapl
dc.subjectzaangażowaniepl
dc.subjectentuzjazmpl
dc.subjecttwórczość codzienna człowiekapl
dc.subjectpassionpl
dc.subjectengagementpl
dc.subjectenthusiasmpl
dc.subjecteveryday creativity of humanpl
dc.titlePasja jako źródło twórczości codziennej człowiekapl
dc.title.alternativePassion as a source of everyday creativity of humanpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Stowarzyszenie Trans Humanapl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBureau, J.S., Vallerand, R.J. Ntoumanis, N, Lafrenie're, K. (2013). On passion and moraI behavior in achievement settings: The mediating role of pride. Motiv Emot, 37, 121-133, DOI 10.1007/S11031-012-9292-7·pl
dc.description.referencesCienkowski W. (1990). Synonimy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesCsíkszentmihályi, M. (2005). Przepływ: jak poprawić jakość życia: psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Biblioteka Moderatora.pl
dc.description.referencesCsíkszentmihályi, M. (2008). Urok codzienności. Psychologia emocjonalnego przepływu. Warszawa: CiS, W.A.B.pl
dc.description.referencesDay, Ch. (2008). Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesDeci, E.L., Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.pl
dc.description.referencesDrabik, L., Sobol, E. (2007), Słownik Języka Polskiego, Warszawa: Akademia Języka polskiego PWN.pl
dc.description.referencesFranken, R. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesFrankl, V.F. (1971). Homo patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesFrankl, V.F. (1978). Psychoterapia dla każdego. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesFrijda, N.H., Mesquita, B., Sonnemans, J., Van Goozen, J., & S. (1991). The duration of affective phenomena or emotions, sentiments and passions. (In:) K.T. Strongman (ed.), International review of studies on emotion. New York: Wiley.pl
dc.description.referencesGałązka, A. (2005). Motywacyjne uwarunkowania twórczości. (W:) K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Psychopedagogika działań twórczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGoldberg, C. (1986). The interpersonal aim of creative endeavor. Journal of Creative Behavior, 20, p. 35-48.pl
dc.description.referencesHodgins, H.S., Knee, C.R. (2002). The integrating self and conscious experience. (In:) R.M. Ryan, E.L. Deci (eds), Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.pl
dc.description.referencesKoestner, R., Losier, G. F. (2002). Distinguishing three ways of being highly motivated: A closer look at introjection, identification, and intrinsic motivation. (In:) E.L. Deci, R.M. Ryan (eds), Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.pl
dc.description.referencesMageau, G.A., Carpentier, J. Vallerand, R.J (2011). The role of self-esteem contingencies in the distinction between obsessive and harmonious passion. European Journal of Social Psychology, 41, p. 720-729 DOI: 10.1002/ejsp.798.pl
dc.description.referencesMenz, M. (2008). Czarodziej na lekcji, czyli nauczyciel z pasją. Zeszyty nauczycielskie, 7.pl
dc.description.referencesModrzejewska-Świgulska, M. (2013). Twórczość codzienna jako zasób wspierający dobrostan ludzi. (W:) K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria: Twórczość i Edukacja.pl
dc.description.referencesMusolf-Parol, A., Pasja gwarancją sukcesu, http://think.wsiz.rzeszow.pl/wp-content/uploads/2012/01/04-THINK-Musolf-Parol-Pasja -gwarancja-sukcesu.pdf [10.10.2014].pl
dc.description.referencesNęcka, E. (1991). Immanentne przeszkody dla twórczości. (W:) A. Tokarz (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW.pl
dc.description.referencesPanek, W. (1983). O potrzebie eksponowania sensu życia w wychowaniu młodzieży. Przegląd Oświatowo-Wychowawczy, Białystok.pl
dc.description.referencesPanek, W. (1986). Sens życia jako główny regulator w normalnym zachowaniu młodzieży. Białostocczyzna, nr 1, s. 33.pl
dc.description.referencesParastatidou, I.S., Doganis, G., Theodorakis, Y., Vlachopoulo S. P. (2012). Exercising with Passion: Initial Validation of the Passion Scale in Exercise. Physical Education and Exercise Science, 16, p. 119-134, DOI: 10.1080/1091367X.2012.6S7S61.pl
dc.description.referencesPaturet, J -B. (2001). Pouvoir de la passion (Power of passion). (In:) J. Aïn (ed.), Passions: Alie'nation& liberte' (Passions: Alienation & freedom), France: Ramonville Saint-Agne, E're.pl
dc.description.referencesPhelps, P.H. & Benson, T.R. (2012). Teachers With a Passion for the Profession. Action in Teacher Education, 34,1, 65-76, DOI: 10.1080/01626620.2012.642289, http://dx.doLorg/1O.1080/01626620.2012.642289.pl
dc.description.referencesPhilippe, F.L., Vallerand, R.J., Houlfort, N., Lavigne, G., Donahue, E.G. (2010). Passion for an activity and quality of interpersonal relationships: The mediating role of emotions. Journal of Personality and Social Psychology, 98, p. 917-932.pl
dc.description.referencesPopielski, K. (1987). "Sens" i "wartość" życia jako kategorie antropologiczno-psychologiczne. (W:) K. Popielski (red.), Człowiek pytanie otwarte. Lublin: RW KUL.pl
dc.description.referencesRatelle, C.F., Carbonneau, N., Vallerand, R.J., Mageau, G. (2013). Passion in the romantic sphere: A look at relational outcomes. Motiv Emot, 37, p. 106-120, DOI 10.1007/S11031-012-9286-5.pl
dc.description.referencesRony, J.-A. (1990). Les passions (The passions). Paris: Presses Universitaires de France.pl
dc.description.referencesRyan, R.M., Deci, E.L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.pl
dc.description.referencesSeligman, M. (2006). Prawdziwe szczęście. Poznań: Media Rodzina.pl
dc.description.referencesSzmidt, K.J. (2013). Pedagogika pozytywna: twórczość - zdolności - mądrość zespolone. (W:) K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (red.), Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, seria: Twórczość i Edukacja.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz, W. (1992). Pisma z etyki i teorii szczęścia. Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesTokarz, A. (1985). Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej. Wrocław: Ossolineum.pl
dc.description.referencesTokarz, A. (1991). Emocje i ich stymulatory w przebiegu procesu twórczego. (W:) A. Tokarz (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW.pl
dc.description.referencesTokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesUszyńska-Jarmoc, J. (2005). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.pl
dc.description.referencesVallerand R.J. (2012). From Motivation to Passion: In Search of the Motivational Processes Involved in a Meaningful Life. Canadian Psychological Association, Vol. 53, No. 1, p. 42-52, DOI: 10.1037/a0026377·pl
dc.description.referencesVallerand, R.J., Lafreniere, K. (2011). Passion for a Cause, Passion for a Creed: On Ideological Passion, Identity Threat, and Extremism Blanka Rip. Journal of Personality. Wiley Periodicals, Inc. DOI: 1O.1111/j.1467-6494.2011.00743.pl
dc.description.referencesVallerand, R.J. (2008). On the Psychology of Passion: In Search of What Makes People's Lives Most Worth Living. Canadian Psychological Association, Vol. 49. No. 1. 1-1, DOI 10.1037/0708- 5391.49·1.1.pl
dc.description.referencesVallerand, R.J., Blanchard, C., Mageau, G.A., Koestner, R., Ratelle, C., Leonard M. et al. (2003). Les passions de l'ame: On obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85, p. 756-767.pl
dc.description.referencesZimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann V. (2011). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.firstpage94pl
dc.description.lastpage103pl
dc.identifier.citation2Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunatpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Kunat_Pasja_jako_zrodlo_ tworczości_codziennej_czlowieka.pdf426,91 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)