REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/17048
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKorzeniecka-Bondar, Alicja-
dc.date.accessioned2024-08-02T07:50:03Z-
dc.date.available2024-08-02T07:50:03Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationTwórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunat, Białystok 2015, s. 113-124pl
dc.identifier.isbn978-83-64817-04-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/17048-
dc.descriptionZdigitalizowano i udostępniono w ramach projektu pn. Rozbudowa otwartych zasobów naukowych Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku – kontynuacja, dofinansowanego z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy BIBL/SP/0040/2023/01.pl
dc.description.abstractCelem pracy jest ukazanie natury ludzkich wspomnień i ich znaczenia w kulturze teraźniejszości. Tekst składa się z dwóch części, w pierwszej ukazuję naturę ludzkich wspomnień analizując cechy i strukturę pamięci autobiograficznej, by następnie dokonać analizy przemian i funkcji pamięci w kontekście kultury teraźniejszości. W tekście stawiam tezę, że by "patrzeć inaczej i widzieć więcej" w kulturze teraźniejszości potrzebny jest powrót (pomimo tego, że staje się on coraz trudniejszy) do ważnych wydarzeń i doświadczeń z przeszłości, zwrot ku temu, co już nie istnieje (a może stosowniej byłoby powiedzieć, co istnieje w naszej pamięci). Przyjmuję założenie, że przeszłość jest czymś żywym, a ludzie przeżywają, rekonstruują i interpretują ją na wiele różnych sposobów.pl
dc.description.abstractThe aim of this study is to show the nature of human memories and their importance in the culture of the present. The text consists of two parts, the first shows human nature of memories by analyzing the characteristics and structure of autobiographical memory, and then changes and memory functions in the context of the culture of the present. In the text I present the thesis that "to look different and to see more" in the culture of the present, return is needed (despite the fact that it becomes increasingly difficult) to important events and experiences from the past, return to that which no longer exists (and perhaps it would be more appropriately to say to what exists in our memory). I assume that the past is a living thing and people are going through, reconstruct and interpret it in many different ways.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humanapl
dc.subjectwspomnieniapl
dc.subjectpamięć autobiograficznapl
dc.subjectkultura teraźniejszościpl
dc.subjectmemorypl
dc.subjectautobiographical memorypl
dc.subjectthe present culturepl
dc.titleGubione, mgliste, przejrzyste - czyli o naturze ludzkich wspomnieńpl
dc.title.alternativeLost, hazy, transparent - about the nature of human memorypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Stowarzyszenie Trans Humanapl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBauman, Z. (1998). Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBerliner, D.C. (2005). The Abuses of Memory: Reflections on the Memory Boom in Anthropology. Anthropological Quarterly, 78 (1).pl
dc.description.referencesBluck, S. (2003). Autobiographical memory: exploring its functions in everyday life. Memory, 11.pl
dc.description.referencesCobal-Tokarska, M. (2010). Pamięć o kryjówkach żydowskich. Kultura i Społeczeństwo, nr 4, tom LIV.pl
dc.description.referencesConway, M.A. (2005). Memory and the self. Journal of Memory and Language, 53.pl
dc.description.referencesConway, M.A., Pleydell-Pearce, C.W. (2000). The Construction of Autobiographical Memories in the Self-Memory System. Psychological Review, Vol. 107, No. 2.pl
dc.description.referencesCopeland, D.E., Radvansky, G.A., Goodwin K.A. (2009). A novel study: Forgetting curves and the reminiscence bump. Memory, 17 (3).pl
dc.description.referencesDraaisma, D. (2006). Dlaczego życie płynie szybciej, gdy się starzejemy. O pamięci autobiograficznej. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesDraaisma, D. (2010). Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesFawns, T. (2012). Blended Memory: the Changing Balance of Technologically-mediated Semantic and Episodic Memory. (In:) P. Wilson, & P. McEntaggart (eds), Navigating Landscapes of Mediated Memory. The University of Edinburgh, Edinburgh: The Inter-Disciplinary Press.pl
dc.description.referencesGleick J., (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego. Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesHarris, S. (2011). Facebook and Twitter are creating a vain generation of self-obsessed people with child-like need for feedback, warns top scientist, http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2020378/Facebook-Twitter-creating-vain-generation-self-obsessed-people.html#ixzz1UF4BmvMT [6.08.2011].pl
dc.description.referencesJagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Helion.pl
dc.description.referencesKapuściński, R. (2003). O pamięci i jej zagrożeniach, Rozmowa przeprowadzona przez Zbigniewa Benedyktowicz i Dariusza Czaję. Konteksty, 3-4, http://kapuscinski.info/o-pamieci-i-jej-zagrozeniach.html [20.12.2013].pl
dc.description.referencesKorzeniecka-Bondar, A. (2009) Nie proszę o wiele, ale dobrej jakości - kilka refleksji o czasie wolnym od pracy. (W:) R. Borzyszkowska, E. Lemańska-Lewandowska, P. Grzybowski (red.), Edukacja a praca. Zeszyty naukowe Forum Młodych Pedagogów przy KNP PAN. Zeszyt 13, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl
dc.description.referencesKranz, T. (2002). Edukacja historyczna w miejscach pamięci. Zarys problematyki. Lublin: Stowarzyszenie "Dialog i Współpraca".pl
dc.description.referencesLalak, (2010). Podejście biograficzne (biograficzność) w naukach o wychowaniu. Trzy perspektywy dyskursu. (W:) S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesLoftus, E.F., Calvin, W.H. (2001). Memory's Future. Psychology Today, http://williamcalvin.com/2001/PsychToday.htm [20.12.2013].pl
dc.description.referencesMalicki, K. (2012). Pamięć przeszłości pokolenia transformacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesMaruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesMizińska, J. (1997). Sztuka zapominania. (W:) J.P. Hudzik, J. Mizińska (red.), Pamięć, miejsce, obecność. Współczesne refleksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu im. M. Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesNora, P. (2001). Czas pamięci. Respublika Nowa, 7, 40.pl
dc.description.referencesNora, P. (2009). Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire. Archiwum, nr 2.pl
dc.description.referencesPascal, B. (1996). Myśli. W układzie J. Chevaliera. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.pl
dc.description.referencesSchacter, D.L. (2003). Siedem grzechów pamięci: jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesSzacka, B. (1983). Przeszłość w świadomości inteligencji polskiej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesSzacka, B. (2003). Historia i pamięć zbiorowa. Kultura i Społeczeństwo, 4, t. XLVII.pl
dc.description.referencesŚwieciak, A. (2010). Lekcje nieobecności. Szkice o najnowszej poezji (2001-2010), Mikołów: Instytut Mikołowski.pl
dc.description.referencesTarkowska, E. (2005). Zygmunt Bauman o czasie i procesach detemporalizacji. Kultura i Społeczeństwo, nr 3.pl
dc.description.referencesZimbardo, P., Boyd, J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesZiółkowski, M. (2001). Pamięć i zapominanie: trupy w szafie polskiej zbiorowej pamięci. Kultura i Społeczeństwo, nr 3-4, t. XLV.pl
dc.description.firstpage113pl
dc.description.lastpage124pl
dc.identifier.citation2Twórczość codzienna jako aktywność całożyciowa człowieka, redakcja naukowa Janina Uszyńska-Jarmoc, Beata Kunatpl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Korzeniecka_Bondar_Gubione_mgliste_przejrzyste.pdf512,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)