Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16767
Tytuł: | Portret bohaterki lirycznego cyklu Дурнушка Siemiona Nadsona w świetle inspiracji literackich |
Inne tytuły: | Portrait of the Heroine of Semyon Nadson’s Lyrical Cycle Дурнушка in the Light of Literary Inspirations |
Autorzy: | Dziedzic, Joanna |
Słowa kluczowe: | Semyon Nadson the ugliness the beauty romantic tradition aesthetics of realism “Turgenev maidens” civic poetry lyrical heroine |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 20-cze-2024 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Białorutenistyka Białostocka, T. 15, 2023, s. 65-82 |
Abstrakt: | The subject of research in this article is Semyon Nadson’s informal lyrical cycle Дурнушка. The research method is the classic analysis of poems. The aim of the work was to show the most important, in my opinion, sources of literary inspirations that influenced the formation of the image of the lyrical heroine of the cycle. Inspiration from the romantic tradition comes to the fore (including ideal female characters embodying physical and spiritual beauty, themes of loneliness, alienation, conflict with society, unrequited love). The great realistic Russian prose of the 19th century also left a clear mark, from which the writer drew themes of social injustice, beauty, suffering, the motif of an unhappy childhood, family, and the role of women in society. Nadson creatively used the types of literary heroes existing in Russian literature at that time, such as “Turgenev’s maidens”, “superfluous man” and representatives of the progressive youth of the 1860s. The socially engaged tradition of Nekrasov’s poetry was also close to him. Despite the variety of inspirations and literary influences affecting him, Nadson managed to retain the original element of his personality in his poetry, as well as the independence of poetic thought, which was expressed in questioning traditional aesthetic assumptions and attempts to interpret existing themes and motifs on his own. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
Nota biograficzna: | Joanna Dziedzic – dr, adiunkt w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; autorka monografii Fiodor Tiutczew i jego dzieło. Człowiek – przyroda – historiozofia – estetyka (Białystok 2016). Zainteresowania badawcze: literatura rosyjska XIX w., poezja nurtu „czystej sztuki”, toposy i motywy w literaturze wschodniosłowiańskiej. |
E-mail: | j.dziedzic@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/16767 |
DOI: | 10.15290/bb.2023.15.03 |
ISSN: | 2081-2515 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-4354-5882 |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023 |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WFil) Białorutenistyka Białostocka, 2023, tom 15 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BB_15_2023_J_Dziedzic_Portret_bohaterki_lirycznego_cyklu.pdf | 303,22 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)