Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/16679
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Steliga, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T12:05:37Z | - |
dc.date.available | 2024-06-11T12:05:37Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 29-38 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/16679 | - |
dc.description.abstract | Książki mądre wizualnie to książki, w których zarówno treść, jak i ilustracja stanowią ciekawą całość – wzajemnie się uzupełniają lub dopełniają to, czego w obrazie/tekście nie znajdziemy – zwłaszcza, jeśli mówimy o książkach dla dzieci. Studenci Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego dokonali analizy kilkunastu książek i sporządzili teksty krytyczne. Artykuł prezentuje wybrane uwagi, by zobrazować, jakie aspekty książek są istotne dla młodych artystów-plastyków. Przepisem na książkę mądrą wizualnie według studentów jest przemyślany mariaż każdego elementu publikacji, tj. okładki, zawartości wnętrza, ale i np. użytego papieru. | pl |
dc.description.abstract | Visually clever books are books in which both the content and the illustration form an interesting whole – they complement each other or complete what is not found in the picture / text. Especially if we are talking about books for children. Students of the Institute of Fine Arts at the University of Rzeszów have analysed more than a dozen books and compiled critical texts. The article presents selected remarks to illustrate what aspects of the books are important for young visual artists. The recipe for a visually clever book, according to the students, is a well-thought-out combination of each element of the publication, i.e. the cover, the content, but also, for example, the paper used. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | pl |
dc.subject | książka mądra wizualnie | pl |
dc.subject | tekst krytyczny | pl |
dc.subject | studenci sztuki | pl |
dc.subject | visually clever book | pl |
dc.subject | critical text | pl |
dc.subject | art students | pl |
dc.title | O książkach mądrych wizualnie. Analiza wybranych uwag krytycznych studentów sztuki | pl |
dc.title.alternative | On Visually Clever Books. Analysis of Selected Critical Remarks by Art Students | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2023.20.03 | - |
dc.description.Email | asteliga@ur.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Rzeszowski | pl |
dc.description.references | Boguszewska, A. (2015). Na przykładzie uczniowskich lektur – edukacja medialna a ilustrowana książka dla dzieci w Polsce. W: B. Kurowska, K. Łapot-Dzierwa (red.), Kultura – Sztuka – Edukacja (t. I, s. 219–240). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. | pl |
dc.description.references | Cackowska, M., Lange, G., Wincencjusz-Patyna, A. (2017). Polska Szkoła Książki Obrazkowej. Nadbałtyckie Centrum Kultury | pl |
dc.description.references | Diduszko, H. (2009). Pełniej odczuwać, głębiej rozumieć. O relacji dziecko – sztuka, wychowaniu estetycznym i książce. Ryms, 5, 2–4. | pl |
dc.description.references | Hodge, S. (2017). Dlaczego sztuka jest pełna golasów? Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | IBBY, (2018). Znamy wyniki konkursu książka roku 2018!. http://www.ibby.pl/?p=5395. | pl |
dc.description.references | Komorowska, A. (b. r.). 12 książek dla dzieci, które… po prostu zobaczcie. NATULI – dzieci są ważne. https://dziecisawazne.pl/rola-ksiazki-w-wychowaniu-estetycznym/ | pl |
dc.description.references | Kopaliński, W. (2000). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Muza SA. | pl |
dc.description.references | Mazepa-Domagała, B. (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie ilustracji książkowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.description.references | Słońska, I. (1977). Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.description.references | Solarz, E. (2018). Wszystko widzę jako sztukę. Wytwórnia. | pl |
dc.description.references | Steliga, A. (2018). Dla kogo „Inna” książka? Rola obrazu w książce według studentów Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Rzeszowskim. Przegląd wybranych prac. Bibliotekarz Podlaski, 40(3), 109–127. | pl |
dc.description.references | Steliga, A. (2019). Ilustratorki. Analiza wybranych przykładów ilustracji artystycznie wartościowej we współczesnej polskiej książce dziecięcej. Warstwy. Rocznik Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 3, 52–63. | pl |
dc.description.references | Szuman, S. (1951). Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży. Wiedza. Zawód. Kultura | pl |
dc.description.references | Zachęta, (b.r.). Obieranie ziemniaków – Julita Wójcik. https://zacheta.art.pl/pl/kolekcja/kata log/wojcik-julita-obieranie-ziemniakow-peeling-potatoes-2. | pl |
dc.description.references | Zając, M. (2008). Promocja książki dziecięcej. Wydawnictwo SBP. | pl |
dc.description.references | Zeegen, L., Roberts, C. (2014). 50 lat ilustracji, przekł. E. Tomczyk. Top Mark Centre. | pl |
dc.description.issue | 2(20) | pl |
dc.description.firstpage | 29 | pl |
dc.description.lastpage | 38 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4750-7285 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2023_A_Steliga_O_ksiazkach_madrych_wizualnie.pdf | 155,52 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL