REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16679
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSteliga, Anna-
dc.date.accessioned2024-06-11T12:05:37Z-
dc.date.available2024-06-11T12:05:37Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2(20), s. 29-38pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16679-
dc.description.abstractKsiążki mądre wizualnie to książki, w których zarówno treść, jak i ilustracja stanowią ciekawą całość – wzajemnie się uzupełniają lub dopełniają to, czego w obrazie/tekście nie znajdziemy – zwłaszcza, jeśli mówimy o książkach dla dzieci. Studenci Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego dokonali analizy kilkunastu książek i sporządzili teksty krytyczne. Artykuł prezentuje wybrane uwagi, by zobrazować, jakie aspekty książek są istotne dla młodych artystów-plastyków. Przepisem na książkę mądrą wizualnie według studentów jest przemyślany mariaż każdego elementu publikacji, tj. okładki, zawartości wnętrza, ale i np. użytego papieru.pl
dc.description.abstractVisually clever books are books in which both the content and the illustration form an interesting whole – they complement each other or complete what is not found in the picture / text. Especially if we are talking about books for children. Students of the Institute of Fine Arts at the University of Rzeszów have analysed more than a dozen books and compiled critical texts. The article presents selected remarks to illustrate what aspects of the books are important for young visual artists. The recipe for a visually clever book, according to the students, is a well-thought-out combination of each element of the publication, i.e. the cover, the content, but also, for example, the paper used.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/pl
dc.subjectksiążka mądra wizualniepl
dc.subjecttekst krytycznypl
dc.subjectstudenci sztukipl
dc.subjectvisually clever bookpl
dc.subjectcritical textpl
dc.subjectart studentspl
dc.titleO książkach mądrych wizualnie. Analiza wybranych uwag krytycznych studentów sztukipl
dc.title.alternativeOn Visually Clever Books. Analysis of Selected Critical Remarks by Art Studentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.20.03-
dc.description.Emailasteliga@ur.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Rzeszowskipl
dc.description.referencesBoguszewska, A. (2015). Na przykładzie uczniowskich lektur – edukacja medialna a ilustrowana książka dla dzieci w Polsce. W: B. Kurowska, K. Łapot-Dzierwa (red.), Kultura – Sztuka – Edukacja (t. I, s. 219–240). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl
dc.description.referencesCackowska, M., Lange, G., Wincencjusz-Patyna, A. (2017). Polska Szkoła Książki Obrazkowej. Nadbałtyckie Centrum Kulturypl
dc.description.referencesDiduszko, H. (2009). Pełniej odczuwać, głębiej rozumieć. O relacji dziecko – sztuka, wychowaniu estetycznym i książce. Ryms, 5, 2–4.pl
dc.description.referencesHodge, S. (2017). Dlaczego sztuka jest pełna golasów? Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesIBBY, (2018). Znamy wyniki konkursu książka roku 2018!. http://www.ibby.pl/?p=5395.pl
dc.description.referencesKomorowska, A. (b. r.). 12 książek dla dzieci, które… po prostu zobaczcie. NATULI – dzieci są ważne. https://dziecisawazne.pl/rola-ksiazki-w-wychowaniu-estetycznym/pl
dc.description.referencesKopaliński, W. (2000). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Muza SA.pl
dc.description.referencesMazepa-Domagała, B. (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie ilustracji książkowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesSłońska, I. (1977). Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesSolarz, E. (2018). Wszystko widzę jako sztukę. Wytwórnia.pl
dc.description.referencesSteliga, A. (2018). Dla kogo „Inna” książka? Rola obrazu w książce według studentów Wydziału Sztuki na Uniwersytecie Rzeszowskim. Przegląd wybranych prac. Bibliotekarz Podlaski, 40(3), 109–127.pl
dc.description.referencesSteliga, A. (2019). Ilustratorki. Analiza wybranych przykładów ilustracji artystycznie wartościowej we współczesnej polskiej książce dziecięcej. Warstwy. Rocznik Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, 3, 52–63.pl
dc.description.referencesSzuman, S. (1951). Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży. Wiedza. Zawód. Kulturapl
dc.description.referencesZachęta, (b.r.). Obieranie ziemniaków – Julita Wójcik. https://zacheta.art.pl/pl/kolekcja/kata log/wojcik-julita-obieranie-ziemniakow-peeling-potatoes-2.pl
dc.description.referencesZając, M. (2008). Promocja książki dziecięcej. Wydawnictwo SBP.pl
dc.description.referencesZeegen, L., Roberts, C. (2014). 50 lat ilustracji, przekł. E. Tomczyk. Top Mark Centre.pl
dc.description.issue2(20)pl
dc.description.firstpage29pl
dc.description.lastpage38pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-4750-7285-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2023_A_Steliga_O_ksiazkach_madrych_wizualnie.pdf155,52 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons