Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/1643
Tytuł: | Sukcesy uczniów zdolnych. Fakty - narracje - interpretacje |
Autorzy: | Uszyńska-Jarmoc, Janina Kunat, Beata Tarasiuk, Małgorzata, Justyna |
Słowa kluczowe: | sukcesy uczeń zdolny uzdolnienia talent |
Data wydania: | 2014 |
Data dodania: | 2-wrz-2014 |
Wydawca: | Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku |
Seria: | Białostockie Talenty XXI wieku; |
Abstrakt: | Celem książki jest ukazanie kontekstów społecznych rozwoju zdolności, wybitnych uzdolnień, talentu kilkunastu uczniów białostockich szkół oraz przedstawienie historii ich sukcesów edukacyjnych i życiowych z perspektywy jakościowej orientacji badawczej. Książka składa się z pięciu rozdziałów oraz zakończenia. Dwie pierwsze części zatytułowane: Koncepcje zdolności, uwarunkowań i talentu oraz Sukces edukacyjny i życiowy w literaturze naukowej stanowią teoretyczne podstawy badań własnych nad sukcesami edukacyjnymi i życiowymi uczniów zdolnych. Ukazano w nich istotę podstawowych kategorii pojęciowych takich jak: zdolności, uzdolnienia, talent oraz sukces. Kolejno dokonano analizy ważnych z perspektywy podjętej problematyki badawczej koncepcji teoretycznych. W rozdziale trzecim pt. Narracja jako źródło wiedzy o historii sukcesu rozpatrzono kwestię znaczenia narracji w kontekście konstruowania wiedzy ucznia o sobie i o świecie, przedstawiono możliwości i szanse jakościowego podejścia biograficznego w badaniu historii sukcesu ucznia. Czytelnik może zapoznać się także z metodologiczną koncepcją badań nad sukcesami uczniów zdolnych. Rozdział czwarty Fakty. Historie sukcesu Białostockich Talentów poświęcony jest prezentacji portretów uczniów zdolnych - bohaterów książki, którzy dokonali autocharakterystyk skoncentrowanych na ich dotychczasowych sukcesach (osiągnięciach, nagrodach, konkursach, wynalazkach, odkryciach), indywidualnej drodze do sukcesu oraz swoich planach edukacyjnych i życiowych. W rozdziale piątym Narracje i interpretacje – Zdolności, uzdolnienia, talent, sukces. Perspektywa ucznia, rodzica i nauczyciela Czytelnik może zapoznać się z efektem analizy materiału empirycznego. Zaprezentowano w nim okoliczności odkrywania zdolności, uzdolnień i talentu ucznia. Ukazano obraz sukcesu ucznia zdolnego w kontekście podmiotowym i przedmiotowym, obraz człowieka sukcesu oraz indywidualną drogę ucznia do sukcesu. W tej części książki zwrócono także uwagę na uwarunkowania rozwijania zdolności i uzdolnień oraz sukcesów uczniów. Rozpatrzono rolę rodziny i szkoły w tym procesie. Na zakończenie przedstawiono rady i zalecenia badanych uczniów zdolnych, ich rodziców i nauczycieli dotyczące stwarzania optymalnych warunków wspierania ucznia w drodze do sukcesu edukacyjnego i życiowego. Zakończenie książki jest swoistym zaproszeniem Czytelnika do refleksji. |
Sponsorzy: | Urząd Miejski w Białymstoku |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/1643 |
ISBN: | 978-83-935387-1-3 |
Typ Dokumentu: | Book |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WNoE) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Uszynska-Jarmoc_B_Kunat_MJ_Tarasiuk_Sukcesy_ uczniow_zolnych.pdf | 2,44 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)