REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16395
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTomalska-Więcek, Joanna-
dc.date.accessioned2024-04-17T09:44:44Z-
dc.date.available2024-04-17T09:44:44Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationStudia Podlaskie T. 31, 2023, s. 43-56pl
dc.identifier.issn0867-1370-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/16395-
dc.description.abstractArtykuł przedstawia słabo rozpoznany wątek z dziejów okupacji niemieckiej w Białymstoku. We wrześniu 1939 r. do miasta i regionu napłynęła fala uciekinierów z innych ziem Polski. Wśród nich była znaczna liczba artystów, głównie – choć niewyłącznie – pochodzenia żydowskiego. Pod okupacją radziecką zostali wchłonięci do machiny propagandowej, malowali portrety oficjeli i dekoracje na święta państwowe. Ich los uległ zmianie po wybuchu wojny niemiecko-radzieckiej, kiedy Żydzi zostali zamknięci w getcie. Tam oficer Wehrmachtu stworzył warsztaty kopii artystycznych lub raczej fałszowania obrazów, zatrudniające około 20 malarzy. Nieliczni świadkowie twierdzili, że produkcja była bardzo duża i kierowano ją do marszandów w III Rzeszy, Francji, Holandii i innych okupowanych krajach. Dalsze losy namalowanych w getcie obrazów pozostają nieznane.pl
dc.description.abstractThe article presents a poorly recognized thread in the history of the German occupation of Bialystok. In September 1939, a wave of refugees from other parts of Poland flowed into the city and region. Among them were a significant number of artists, mainly – though not exclusively – of Jewish origin. Under Soviet occupation, they were absorbed into the propaganda machine, painting portraits of officials and decorations for state holidays. Their fate changed after the outbreak of the German-Soviet war, when the Jews were confined to a ghetto. There, a Wehrmacht officer set up a workshop for artistic copies or, rather, forged paintings, employing some 20 painters. Few witnesses claimed that the production of paintings was very large and was sent to art dealers in the Third Reich, France, the Netherlands and other occupied countries. The further fate of the paintings painted in the ghetto remains unknown.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectII wojna światowapl
dc.subjectBiałystokpl
dc.subjectokupacja radzieckapl
dc.subjectokupacja niemieckapl
dc.subjectgettopl
dc.subjectmalarstwopl
dc.subjectartyści żydowscypl
dc.subjectWorld War IIpl
dc.subjectSoviet occupationpl
dc.subjectGerman occupationpl
dc.subjectGhettopl
dc.subjectpaintingpl
dc.subjectJewish artistspl
dc.titlePracownia kopii artystycznych w białostockim getciepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/sp.2023.31.02-
dc.description.referencesArchiwum Archidiecezji Warmińskiej w Olsztynie, Księga ślubów parafii św. Jakuba w Olsztynie w 1929 r., k. 275, poz. 9.pl
dc.description.referencesArchiwum Państwowe w Olsztynie, Urząd Stanu Cywilnego w Olsztynie (Standesamt zu Allenstein), sygn. 42/705/61 „Geburts-Haupt-Register Tom I. 1899–1899”, akt urodzenia na nazwisko Oskar Franz Steffen, ur. 20.01.1899 r. w Olsztynie, s. Augusta i Marthy z domu Elbing.pl
dc.description.referencesArchiwum Urzędu Stanu Cywilnego w Olsztynie, Akta Stanu Cywilnego, Akt urodzenia nr 247/31.pl
dc.description.referencesArchiwum Urzędu Stanu Cywilnego w Olsztynie, Akta Stanu Cywilnego, Akt urodzenia nr 707/33.pl
dc.description.referencesArchiwum zdigitalizowane: https://www.fold3.com/image/231999859?ann=7e65f000-a8cf-11de-6812-5b4b48561573 (dostęp 9.06.2023).pl
dc.description.referencesArchiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie, Izaak Celnikier z Warszawy, nr inw. Ż.I.H. 4995.pl
dc.description.referencesCelnikier I., b.r.w., Moja lektura Rembrandta, maszynopis, s. 1–176, kopia cyfrowa w zbiorach autorki.pl
dc.description.referencesHessisches Staatsarchiv, Marburg an der Lahn, Akt zgonu Oskara Steffena, k. 307.pl
dc.description.referencesAdressbuch für die Regierungshauptstadt und den Landkreis (1932), Allenstein.pl
dc.description.referencesArchiwum Ringelbluma (2000), Konspiracyjne Archiwum Getta Warszawy, oprac. A. Żbikowski, t. III, Relacje z Kresów, Warszawa, s. XI–XV.pl
dc.description.referencesGodyń D., Leszczyńska-Cyganik B., Boniecka J., Izaak Celnikier – malarstwo, rysunek, grafika [katalog wystawy] Muzeum Narodowe w Krakowie 2005.pl
dc.description.referencesИзобразителное искусство Белорусской ССР, Каталог выставки, Москва–Ленинград 1940.pl
dc.description.referencesЎсебеларуская выстаўка выяўленчага мастацтва „Ленін і Сталін арганізатары БССР”, Жывапіс, Графіка, Скульптура, Архітектура, Мінск 1940.pl
dc.description.referencesBabicz M. (1982), The First Jewish Art Exhibition, w: The Bialystoker Memorial Book, Der Bialystoker Yizkor Book, New York.pl
dc.description.referencesJackowski A. (1995), Na skróty, Sejny.pl
dc.description.referencesMajewski M. (2008), Dokumenty dotyczące Ericha Kocha w zasobie Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Warszawie, „Przegląd Archiwalny Instytutu Pamięci Narodowej” 1, s. 41–68.pl
dc.description.referencesMakarova J. (2023), Kopiści. O zapomnianych artystach getta białostockiego, tłum. B. Pawletko.pl
dc.description.referencesMalinowski J. (2000), Malarstwo i rzeźba Żydów polskich, Warszawa.pl
dc.description.referencesMaschler I. (1994), Moskiewski czas, Warszawa.pl
dc.description.referencesMeindl R. (2022), Gauleiter Prus Wschodnich, Erich Kocha – biografia polityczna, Warszawa.pl
dc.description.referencesNicholas L.H. (2016), Grabież Europy. Losy dzieł sztuki w III Rzeszy i podczas II wojny światowej, przeł. B. Sławomirska, Poznań.pl
dc.description.referencesNowak K. (2008), Fragmenty mojej tożsamości, Rozmowa z Izaakiem Celnikierem, „Pro Memoria”, 1, s. 67–72.pl
dc.description.referencesOrłowski S., Ostrowicz R. (1959), Erich Koch przed polskim sądem, Warszawa.pl
dc.description.referencesSandel J. (1957), Umgekumene yidishe kinstler in poyln (Żydowscy artyści plastycy ofiary hitlerowskiej okupacji w Polsce), Warsze [Warszawa], t. I, s. 29–30, https://ia801605.us.archive. org/24/items/nybc208828/nybc208828.pdf (dostęp 9.06.2023).pl
dc.description.referencesSieramska M., Sandel Józef (1894–1962), w: Polski Słownik Biograficzny, t. XXXIV. Wrocław–Warszawa–Kraków, 1992–1993.pl
dc.description.referencesŚleszyński W. (2001), Okupacja sowiecka na Białostocczyźnie w latach 1939–1941. Propaganda i indoktrynacja, Białystok, s. 19–25.pl
dc.description.referencesTarnowska M. (2017), Tadeusz Bornstein (1919–1942). Losy i twórczość w czasie drugiej wojny światowej, „Kwartalnik Historii Żydów” 2, s. 47–62.pl
dc.description.referencesTomalska J. (2005), Sztuki plastyczne, w: E. Kozłowska-Świątkowska, J. Szczygieł-Rogowska, J. Tomalska, W. Bokłago, Artyści Białegostoku XVIII–XX w., Białystok, s. 67–100.pl
dc.description.referencesTomalska J., Szczygieł-Rogowska J. (2009), Warsztaty Oskara Steffena, „Pro Memoria”, 2, s. 173–179.pl
dc.description.referencesTomalska J., Szczygieł-Rogowska J. (2009a), Nagranie z rozmowy przeprowadzonej w Paryżu w maju 2009 r. z Izaakiem Celnikierem, kopia cyfrowa w zbiorach autorki; nagranie zostało wykorzystane do audycji red. W. Szymańskiego Ostatni z komanda kopistów… – audycja dokumentalna Wiesława Szymańskiego (radio.bialystok.pl) (dostęp 12.06.2023).pl
dc.description.referencesTomalska J., Szczygieł-Rogowska J. (2003), Białostocka bohema artystyczna w latach 1919–1939, w: Szkice do dziejów Białegostoku, red. M. Kietliński, W. Śleszyński, Białystok.pl
dc.description.referencesTomalska J. (2010), Dramat i zapomnienie. Przyczynek do historii sztuki Białegostoku w I połowie XX w., Warto zapytać o kulturę, t. IV, „Obraz – Media – Dialog”, Białystok–Sejny, s. 159–182.pl
dc.description.referencesTomalska J. (2017), Związek Artystów Zachodniej Białorusi w Białymstoku, w: Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej, t. 9, red. W. Walczak i K. Łopatecki, Białystok, s. 243–264.pl
dc.description.referencesSłownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, t. I–VIII, Warszawa 1971–2007.pl
dc.description.referencesEncyklopedia Ziemi Wileńskiej, t. III, Sztuka, malarze, rzeźbiarze, graficy, fotograficy, oprac. M. Jackiewicz, Bydgoszcz 2005, s. 242–243.pl
dc.description.referencesR. Piątkowska, Studenci wyznania mojżeszowego w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1923–1939). Studia – debiuty – kariery, „Biuletyn Historii Sztuki” 2015, nr 4, s. 661–721.pl
dc.description.referencesИзобразителное искусство Белорусской ССР, Каталог выставки, Москва–Ленинград 1940pl
dc.description.referencesЎсебеларуская выстаўка выяўленчага мастацтва „Ленін і Сталін арганізатары БССР”, Жывапіс, Графіка, Скульптура, Архітектура, Мінск 1940pl
dc.description.volume31pl
dc.description.firstpage43pl
dc.description.lastpage56pl
dc.identifier.citation2Studia Podlaskiepl
dc.identifier.orcid0000-0003-1142-7192-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Podlaskie, 2023, tom XXXI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Stud_Podl_31_2023_J_Tomalska_Wiecek_Pracownia_kopii_artystycznych.pdf223,92 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)