REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/16386
Tytuł: Doświadczenie kryzysu jako składnik zbiorowej pamięci przedsiębiorców
Inne tytuły: The experience of the crisis as a component of the collective memory of entrepreneurs
Autorzy: Kamosiński, Sławomir
Słowa kluczowe: przedsiębiorca
przedsiębiorczość
kryzys jako doświadczenie przedsiębiorcy
świadek pomyłek
entrepreneur
entrepreneurship
crisis as an entrepreneur’s experience
witness of mistakes
Data wydania: 2024
Data dodania: 16-kwi-2024
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 1(115) 2024, s. 68-89
Abstrakt: Cel – Zidentyfikowanie przyczyn prowadzących firmę do kryzysu w mikroskali. Metoda badań – Wykorzystanie pogłębionych wywiadów jakościowych z przedsiębiorcami. Objęto nimi przedsiębiorców pracujących w zawodzie minimum od dwudziestu lat i reprezentujących sektor mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich firm. Wnioski – Doświadczenie kryzysu firmy w mikroskali jest indywidualnym stanem każdego przedsiębiorcy. Jest on świadkiem własnych pomyłek, co zwiększa jego kompetencje w zakresie zarządzania firmą i pomaga mu zarządzać ryzykiem, które podejmuje każdego dnia. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Na podstawie pogłębionych badań jakościowych, przy wykorzystaniu oryginalnych wypowiedzi przedsiębiorców, udowodniono, że kryzys firmy, postrzegany jako wydarzenie nagłe, ma swoją genezę w instytucjach nieformalnych, w tym zasadach etycznych i kulturowych, obserwowanych w relacjach międzyludzkich. Dużą rolę w łagodzeniu skutków kryzysu odgrywa słowo, język codziennej komunikacji przedsiębiorców z klientami, kontrahentami, a także rządzących z tą grupą zawodową.
Objective – To identify and explain the reasons leading the company to a micro‑scale crisis, which is independent of the market crisis. Research method – The use of in‑depth qualitative interviews with entrepreneurs. They covered entrepreneurs working in the profession for at least twenty years and representing the sector of micro, small and medium‑sized enterprises. Result – The experience of a company crisis on a microscale is an individual experience for each entrepreneur, independent of the market situation. It is the building block of the collective memory of entrepreneurs. Originality / value / implications / recommendations – Based on in‑depth qualitative research, using original statements of entrepreneurs, it has been proven that the company’s crisis, perceived as a sudden event, has its genesis in informal institutions, including ethical and cultural principles in interpersonal relations. A large role in mitigating the effects of the crisis is played by the word, the language of everyday communication of entrepreneurs with clients, contractors, as well as those in power with this professional group.
Afiliacja: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
E-mail: slawomirkamosinski@ukw.edu.pl
Sponsorzy: Publikacja jest efektem projektu realizowanego przez Uniwersytet w Białymstoku, finansowanego ze środków MNiE w ramach programu „Doskonała nauka – wsparcie konferencji naukowych”, numer umowy DNK/SP/549102/2022.
URI: http://hdl.handle.net/11320/16386
DOI: 10.15290/oes.2024.01.115.04
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-9314-4991
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2024, nr 1(115)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_1_2024_S_Kamosinski_Doswiadczenie_kryzysu.pdf533,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)