REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15811
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOzimska, Joanna-
dc.date.accessioned2024-01-22T13:48:17Z-
dc.date.available2024-01-22T13:48:17Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 27, 2023, s. 165-185pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15811-
dc.description.abstractCelem artykułu jest zbadanie metodyki nauczania kompetencji interkulturowych w innowacyjnym podręczniku do nauki języka włoskiego Campionato d’italiano. Zastosowanie motywu piłki nożnej – jednego z fenomenów kulturowych przyciągających uwagę szerokich mas społeczeństwa – jako głównej osi tematycznej podręcznika do nauki sprawności zintegrowanych L2 wypełnia lukę istniejącą na rynku wydawniczym. Ponadto skłania do naukowej refleksji nad celowością i możliwymi implikacjami takiego podejścia w odniesieniu do rozwoju kompetencji interkulturowych. Stosując kryteria ewaluacji podręczników kursowych pod kątem rozwoju kompetencji interkulturowych zaproponowane przez E. Bandurę, dokonano analizy aktywności dydaktycznych wyekscerpowanych z poddanego analizie materiału, wykazując istotne glottodydaktyczne różnice w stosunku do dotychczas dostępnych podręczników kursowych do nauki języka włoskiego.pl
dc.description.abstractThe aim of this paper is to examine themethodology of teaching intercultural competencies in the innovative textbook for learning the Italian language, Campionato d’italiano. The use of the football theme – one of the cultural phenomena attracting the interest of the broad masses of society – as the main thematic pattern of a textbook for teaching L2 integrated skills fills a gap existing in the publishing market, but also prompts scientific reflection on the purposefulness and possible implications of such an approach in relation to the field of the development of intercultural competencies. Applying the evaluation criteria for the development of intercultural competencies proposed by E. Bandura, a content analysis of the didactic activities extracted from the analyzed material was made, showing significant glottodidactic differences in relation to previously available course books for teaching the Italian language.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectinterkulturowośćpl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectpiłka nożnapl
dc.subjectjęzyki specjalistycznepl
dc.subjectkompetencje interkulturowepl
dc.subjectintercultural language educationpl
dc.subjectforeign language teachingpl
dc.subjectfootballpl
dc.subjectsoccerpl
dc.subjectlanguages for specific purposespl
dc.subjectintercultural competenciespl
dc.titleRozwój kompetencji interkulturowych na przykładzie podręcznika do nauki języka włoskiego Campionato d’italiano. Nowe tendencje w praktyce glottodydaktycznej?pl
dc.title.alternativeDevelopment of intercultural competencies in a textbook for teaching the Italian language, Campionato d’italiano. New trends in glottodidactic practice?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2023.27.12-
dc.description.Emailjoanna.ozimska@uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Romanistyki, Zakład Italianistykipl
dc.description.referencesAleksandrowicz-Pędich L., Ukryty program w podręcznikach do nauki języków obcych, [w:] Reforma w nauce języka obcego. Nowe programy i podręczniki, H. Komorowska (red.), Warszawa 2003, s. 123–131.pl
dc.description.referencesAntonowicz D., Kossakowski R., Szlendak T., Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu, „Studia Socjologiczne” 2011, 3 (202), s. 113–139.pl
dc.description.referencesArchambault F., Football and fascism in Italy, „Soccer & Society” 2020, 21 (6), s. 639–647.pl
dc.description.referencesBandura E., Nauczyciel jako mediator kulturowy, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesBeretta F., „Not for everyone”: Transformations of Italian Calcio in the digital age, „Italian Culture” 2021, 39 (1), s. 48–57.pl
dc.description.referencesBlecking D., Integration through sports? Polish migrants in the Ruhr, Germany, „International Review of Social History” 2015, 60 (S1), s. 275–293.pl
dc.description.referencesBolten J., Interkulturowa kompetencja, tłum. B. Andrzejewski, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesDecyzja Komisji z dnia 22 czerwca 2005 r. w sprawie środków przyznanych przez Włochy na rzecz zawodowych klubów sportowych (Decreto salva calcio) (notyfikowana jako dokument nr C(2005) 1794) (Tekst mający znaczenie dla EOG), EUR-Lex, [online], https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32006D0898, [dostęp: 01.08.2022].pl
dc.description.referencesDietschy P., Making football global? FIFA, Europe, and the non-European football world, 1912–74, „Journal of Global History” 2013, 8, s. 279–298.pl
dc.description.referencesGrodecki M., Occasional nationalists: the national ideology of Ultras, „Nationalities Papers” 2021, 49 (3), s. 562–575.pl
dc.description.referencesHamil S., Morrow S., Idle C., Rossi G., Faccendini S., The governance and regulation of Italian football, „Soccer & Society” 2010, 11 (4), s. 373–413.pl
dc.description.referencesJanowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesKaliska M., ‘Cultural activities’ in foreign language teaching: a multimodal perspective on Italian language textbooks, „Italian Studies” 2022, s. 1–17.pl
dc.description.referencesKramsch C., Language and Culture, Oxford 2001.pl
dc.description.referencesMelosik Z., Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, Poznań 2016.pl
dc.description.referencesMetzger S., Özvatan Ö., Games of belonging: Football, boundaries and politics between Germany and Turkey, „Nationalities Papers” 2020, 48 (4), s. 737–751.pl
dc.description.referencesPfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.pl
dc.description.referencesSobkowiak P., Interkulturowość w edukacji językowej, Poznań 2015.pl
dc.description.referencesDati mensili luglio 2023 e giugno 2023 – ultima pubblicazione, [online], https://www.adsnotizie.it/, [dostęp: 19.08.2022].pl
dc.description.referencesL’italiano con i cinesi: spunti e materiali per la didattica, Blog – Vita d’aula, [online], https://italianoperstranieri.loescher.it/news/l-italiano-con-i-cinesi-spunti-e-materiali-per-la-didattica-7690, [dostęp: 28.09.2023].pl
dc.description.referencesPaganelli V., La Cina in Italia: ovvero i sinofoni a scuola. Le difficoltà di apprendimento dell’italiano da parte dei sinofoni nella classe multilingue, Treccani, [online], https://www.treccani.it/magazine/chiasmo/lettere_e_arti/Oriente/csb.oriente.paganelli.html, [dostęp: 21.07.2022].pl
dc.description.referencesTorino, Treccani, [online], https://www.treccani.it/enciclopedia/torino/, [dostęp: 18.08.2022].pl
dc.description.referencesUmberto Eco e il calcio: “Il gol è come il sesso”, la Repubblica, [online], https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/1994/06/24/umberto-eco-il-calcio-il-gol.html, [dostęp: 18.08.2022].pl
dc.description.referencesMaggini M., Campionato d’italiano. Lezioni di italiano per conoscere l’Italia e il calcio. Manuale con esercizi, Atene 2022.pl
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage165pl
dc.description.lastpage185pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-8261-3614-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_27_2023_J_Ozimska_Rozwoj_kompetencji_interkulturowych.pdf210,31 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)