Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15789
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Borda, Michał | - |
dc.contributor.author | Walancik, Karolina | - |
dc.contributor.author | Jakoniuk, Leszek Marius | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-19T10:37:14Z | - |
dc.date.available | 2024-01-19T10:37:14Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Rocznik Teologii Katolickiej, T. 22, 2023, s. 23-30 | pl |
dc.identifier.issn | 1644-8855 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15789 | - |
dc.description.abstract | Francis characterizes contemporary culture as: nervous and violent anxiety that distracts and weakens us; negativity and sadness; hedonism; consumerist and egoistic acedia; individualism; and many forms of false spirituality devoid of encounter with God, prevailing in the contemporary religious space. In many speeches, he calls it a “culture of exclusion”. The Pope’s response to the threats and limitations of modern culture is based on the pedagogical principles found in the exhortation Gaudete et exsultate. The aim of this article is to analyse the teachings of Pope Francis in order to show the need to renew thinking and attitudes in the face of various challenges that arise in religiously, culturally, and politically diverse societies, in the context of the family’s educational duties. | pl |
dc.language.iso | en | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | family | pl |
dc.subject | Francis | pl |
dc.subject | culture | pl |
dc.subject | pedagogical principles | pl |
dc.title | Pedagogical Principles of Culture in Pope Francis’ Exhortation Gaudete et exsultate | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/rtk.2023.22.02 | - |
dc.description.Affiliation | Michał Borda - WSB University in Dąbrowa Górnicza | pl |
dc.description.Affiliation | Karolina Walancik - WSB University in Dąbrowa Górnicza | pl |
dc.description.Affiliation | Leszek Marius Jakoniuk - University of Bialystok | pl |
dc.description.references | Benedykt XVI, Spotkanie z duchowieństwem diecezji Aosta, “L’Osservatore Romano” 2005, No. 1(10), pp. 37-38. | pl |
dc.description.references | Borda M., Antropologiczne podstawy przyszłego autonomicznego życia wiarą w nauczaniu religii dzieci w wieku przedszkolnym, in: Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian, Vol. 10, eds. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Cieszyn – Kraków 2017, pp. 179-192. | pl |
dc.description.references | Franciszek, 28. Światowy Dzień Młodzieży w Rio de Janeiro, https://www.ekai.pl/swiatowy-dzien-mlodziezy-w-rio-de-janeiro/. | pl |
dc.description.references | Francis, Apostolic exhortation Gaudete et Exultate on the call to holiness in today’s world, https://www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20180319_gaudeteet-exsultate.html. | pl |
dc.description.references | Francis, Encyclical letter Laudato si’ on care for our common home, https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html. | pl |
dc.description.references | Francis, Post-synodal apostolic exhortation Amoris laetitia. Christian married couples and all the lay faithful on love in the family, https:// www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20160319_amoris-laetitia.html. | pl |
dc.description.references | Franciszek, Spotkanie z mieszkańcami faweli Varginha, “L’Osservatore Romano” 2013, No. 8-9(354), pp. 6-7. | pl |
dc.description.references | John Paul II, Letter to Families “Gratissimam sane”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/letters/1994/documents/hf_jp-ii_let_02021994_families.html. | pl |
dc.description.references | Martini de N., Odnowa rodziny, Warszawa 1997. | pl |
dc.description.references | Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007. | pl |
dc.description.references | Solak A., Człowiek i jego wychowanie. Zagadnienia wybrane, Tarnów 2001. | pl |
dc.description.references | Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997. | pl |
dc.description.references | Walancik-Ryba K., Family in Poland. Socialand Legal Contexts, Berlin 2021. | pl |
dc.identifier.eissn | 2956-4689 | - |
dc.description.volume | 22 | pl |
dc.description.firstpage | 23 | pl |
dc.description.lastpage | 30 | pl |
dc.identifier.citation2 | Rocznik Teologii Katolickiej | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-6284-6445 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-9988-0145 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-6571-3923 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (KTK) Rocznik Teologii Katolickiej, 2023, tom XXII |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
RTK_22_2023_M_Borda_K_Walancik_L_M_Jakoniuk _Pedagogical_Principles_of_Culture.pdf | 244,82 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)