REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15789
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBorda, Michał-
dc.contributor.authorWalancik, Karolina-
dc.contributor.authorJakoniuk, Leszek Marius-
dc.date.accessioned2024-01-19T10:37:14Z-
dc.date.available2024-01-19T10:37:14Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 22, 2023, s. 23-30pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15789-
dc.description.abstractFrancis characterizes contemporary culture as: nervous and violent anxiety that distracts and weakens us; negativity and sadness; hedonism; consumerist and egoistic acedia; individualism; and many forms of false spirituality devoid of encounter with God, prevailing in the contemporary religious space. In many speeches, he calls it a “culture of exclusion”. The Pope’s response to the threats and limitations of modern culture is based on the pedagogical principles found in the exhortation Gaudete et exsultate. The aim of this article is to analyse the teachings of Pope Francis in order to show the need to renew thinking and attitudes in the face of various challenges that arise in religiously, culturally, and politically diverse societies, in the context of the family’s educational duties.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectfamilypl
dc.subjectFrancispl
dc.subjectculturepl
dc.subjectpedagogical principlespl
dc.titlePedagogical Principles of Culture in Pope Francis’ Exhortation Gaudete et exsultatepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2023.22.02-
dc.description.AffiliationMichał Borda - WSB University in Dąbrowa Górniczapl
dc.description.AffiliationKarolina Walancik - WSB University in Dąbrowa Górniczapl
dc.description.AffiliationLeszek Marius Jakoniuk - University of Bialystokpl
dc.description.referencesBenedykt XVI, Spotkanie z duchowieństwem diecezji Aosta, “L’Osservatore Romano” 2005, No. 1(10), pp. 37-38.pl
dc.description.referencesBorda M., Antropologiczne podstawy przyszłego autonomicznego życia wiarą w nauczaniu religii dzieci w wieku przedszkolnym, in: Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian, Vol. 10, eds. E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek, Cieszyn – Kraków 2017, pp. 179-192.pl
dc.description.referencesFranciszek, 28. Światowy Dzień Młodzieży w Rio de Janeiro, https://www.ekai.pl/swiatowy-dzien-mlodziezy-w-rio-de-janeiro/.pl
dc.description.referencesFrancis, Apostolic exhortation Gaudete et Exultate on the call to holiness in today’s world, https://www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20180319_gaudeteet-exsultate.html.pl
dc.description.referencesFrancis, Encyclical letter Laudato si’ on care for our common home, https://www.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html.pl
dc.description.referencesFrancis, Post-synodal apostolic exhortation Amoris laetitia. Christian married couples and all the lay faithful on love in the family, https:// www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20160319_amoris-laetitia.html.pl
dc.description.referencesFranciszek, Spotkanie z mieszkańcami faweli Varginha, “L’Osservatore Romano” 2013, No. 8-9(354), pp. 6-7.pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Letter to Families “Gratissimam sane”, https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/en/letters/1994/documents/hf_jp-ii_let_02021994_families.html.pl
dc.description.referencesMartini de N., Odnowa rodziny, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesMastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesSolak A., Człowiek i jego wychowanie. Zagadnienia wybrane, Tarnów 2001.pl
dc.description.referencesŚnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesWalancik-Ryba K., Family in Poland. Socialand Legal Contexts, Berlin 2021.pl
dc.identifier.eissn2956-4689-
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage23pl
dc.description.lastpage30pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6284-6445-
dc.identifier.orcid0000-0002-9988-0145-
dc.identifier.orcid0000-0001-6571-3923-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (KTK)
Rocznik Teologii Katolickiej, 2023, tom XXII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_22_2023_M_Borda_K_Walancik_L_M_Jakoniuk _Pedagogical_Principles_of_Culture.pdf244,82 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)