REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15787
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁukaszyk-Spryszak, Aleksandra-
dc.date.accessioned2024-01-19T10:29:26Z-
dc.date.available2024-01-19T10:29:26Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 27, 2023, s. 131-141pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15787-
dc.description.abstractNarrative medicine has become an independent field of medical humanities, which applies the practical principles of analyzing literature in the context of interpreting patients’ personal narratives in order to improve patient-centered care and restore contemporarily fragile doctor-patient relationships. Although its practical application can already be observed in a growing number of doctor-oriented courses supported by many academic centers around the world, its didactic potential as an innovative approach to teaching English as a foreign language, especially to medical students, seems yet unnoticed. The aim of this article is to provide a broader insight into the main original concept of narrative medicine, yet with particular attention being drawn to its application as an innovative practical didactic tool to transform the ESP courses attended by Polish students of medical faculties.pl
dc.description.abstractMedycyna narracyjna uznawana jest za niezależną dziedzinę humanistyki medycznej, która stosuje zasady analizy literatury w kontekście interpretacji osobistych narracji pacjentów, co ma z kolei na celu poprawę jakości opieki i przywrócenia nadwątlonych współcześnie relacji lekarz – pacjent. Choć jej praktyczne zastosowaniemożna już zaobserwować w coraz większej liczbie kursów oferowanych lekarzom przez liczne ośrodki akademickie, potencjał dydaktyczny medycyny narracyjnej jako nowatorskiego podejścia do nauczania języka angielskiego, w szczególności studentów medycyny, wydaje się jeszcze niezauważony. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie pierwotnej koncepcji medycyny narracyjnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej potencjał jako innowacyjnego praktycznego narzędzia dydaktycznego, które stwarza szansę na udoskonalenie obecnych kursów medycznego języka angielskiego realizowanych przez polskich studentów kierunków medycznych, zwłaszcza kierunków lekarskich.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectnarrative medicinepl
dc.subjectESPpl
dc.subjectmedical Englishpl
dc.subjectforeign language didacticspl
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectmedycyna narracyjnapl
dc.subjectjęzyk angielski medycznypl
dc.subjectdydaktyka nauczania języków obcychpl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.titleNarrative medicine – a tool to reshape your ESP classpl
dc.title.alternativeMedycyna narracyjna jako sposób transformacji metod nauczania specjalistycznego medycznego języka angielskiegopl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2023.27.09-
dc.description.Emaila.lukaszyk-spryszak@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Porównawczego i Stosowanegopl
dc.description.referencesBroyard A., Intoxicated by My Illness and Other Writings on Life and Death, 1st ed., New York 1993.pl
dc.description.referencesCharon R., Narrative Medicine: Honoring the Stories of Illness, New York 2006.pl
dc.description.referencesCharon R., What to do with stories: the sciences of narrative medicine, “Canadian Family Physician” 2007, 53 (8), pp. 1265–1267.pl
dc.description.referencesChen D., Characterizing changes in student empathy throughout medical school, “Medical Teacher” 2012, 34.pl
dc.description.referencesChen D. C., Kirshenbaum D. S., Yan J., Kirshenbaum E., Aseltine R. H., Characterizing changes in student empathy throughout medical school, “Med Teach” 2012, 34 (4), pp. 305–311, [online], https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22455699/, [retrieved: 17.08.2022].pl
dc.description.referencesChojnacka-Kuraś M., Medycyna narracyjna. Opowieści o doświadczeniu choroby w perspektywie medycznej i humanistycznej, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesColumbia University Department of Medical Humanities and Ethics, 2022, [online], https://www.mhe.cuimc.columbia.edu/division-narrative-medicine, [retrieved: 17.08.2022].pl
dc.description.referencesDziubak M., Empatia i jej zmiany u studentek w toku kształcenia na kierunku pielęgniarstwo, “Sztuka Leczenia” 2017, 2, pp. 9–20.pl
dc.description.referencesHudson Jones A., Literature and medicine: an evolving canon, “The Lancet” 1996.pl
dc.description.referencesKahrima I., Nural N., Arsal U., Torbas M., Can G., Kasim S., The effect of empathy training on the empathic skills of nurses, “Iranian Red Crescent Medical Journal” 2016, 18, pp. 1–10.pl
dc.description.referencesŁosiewicz M., Ryłko-Kurpiewska A., Public perception of healthcare personnel in Poland and some other European countries in view of selected studies, “International Business and Global Economy” 2015, 34, pp. 198–209, [online], https://doi.org/10.4467/23539496IB.13.016.3989, [retrieved: 25.08.2022].pl
dc.description.referencesTaghizade Z. I., Rezaiepour A., Mehran A. B., Alimoradi Z., Communication skills application and its’ relation to clients’ satisfaction, “Hayat” 2006, 12, pp. 47–55.pl
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage131pl
dc.description.lastpage141pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-1867-9141-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_27_2023_A_Lukaszyk_Spryszak_Narrative_medicine.pdf120,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)