REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15779
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJóskowska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2024-01-18T12:15:55Z-
dc.date.available2024-01-18T12:15:55Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 27, 2023, s. 85-99pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15779-
dc.description.abstractNauczanie języka polskiego jako obcego w uczelni medycznej wiąże się z wieloma problemami i wyzwaniami różnej natury. Część, co oczywiste, ma wymiar systemowy (organizacyjny), a część wynika m.in. z różnicy w poziomie językowym studentów czy też z wielonarodowości i co za tym idzie – wielokulturowości kursantów. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań przeprowadzonych wśród obcokrajowców (studentów kierunku lekarskiego) uczących się języka polskiego w Collegium Medicum UMK w Bydgoszczy. Przeprowadzone badanie potrzeb, oczekiwań, ale też obaw studentów stało się podstawą do opracowania szeregu rozwiązań tymczasowych w podejściu do nauczania języka medycznego, w tym konkretnych działań dydaktycznych podczas zajęć. Niemniej jednak starano się również wypracować pewne korzystne dla obu stron rozwiązania długofalowe.pl
dc.description.abstractTeaching Polish as a foreign language at a medical university constitutes a series of strategic challenges and problems of a diverse nature. Obviously, some of them have a systemic (organizational) character, and some result, among other things, from the differences in the language level or the multinationality and hence the multiculturalism of the students. The aim of the paper is to present the findings of a survey conducted among students of medicine learning Polish at the Nicolaus Copernicus University Collegium Medicum in Bydgoszcz. Results of the research on the needs, expectations and concerns of students have become the basis for developing a number of temporary solutions in teachingmedical language, including specific didactic activities during classes. Moreover, efforts were also made to work out some mutually beneficial long-term solutions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl
dc.subjectjęzyk polski medycznypl
dc.subjectnauczanie języka specjalistycznegopl
dc.subjectuczelnia medycznapl
dc.subjectPolish as a foreign languagepl
dc.subjectmedical Polishpl
dc.subjectteaching foreign language for specific purposespl
dc.subjectmedical universitypl
dc.titleJęzyk polski jako obcy w uczelni medycznej – problemy i wyzwaniapl
dc.title.alternativePolish as a foreign language at the medical university – problems and challengespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2023.27.06-
dc.description.Emailk.joskowska@cm.umk.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Collegium Medicum w Bydgoszczy, Centrum Języków Specjalistycznych w Medycyniepl
dc.description.referencesBrześkiewicz Z. W., Supersłuchanie. Jak słuchać i być słuchanym, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesDörnyei Z., Motivation and motivating in the foreign language classroom, „Modern Language Journal” 1994, 78, s. 273–284.pl
dc.description.referencesGaszyńska-Magiera M., Miejsce wiedzy o kulturze w nauczaniu języka polskiego jako obcego: perspektywa etnolingwistyczna, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań: dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, W. Miodunka, A. Seretny (red.), Kraków 2008, s. 279–289.pl
dc.description.referencesKaczmarek M., Jak uczyć języka? Piosenka w pracy na lektoracie języka polskiego jako obcego, „Roczniki Humanistyczne” 2014, 62 (10), s. 45–54.pl
dc.description.referencesKowalikowa J., Choińska K., Pachowicz M., Kontrola i ocena jako integralne i konieczne składniki procesu dydaktycznego na różnych etapach edukacyjnych, „Dydaktyka Polonistyczna” 2021, 7 (16), s. 129–141.pl
dc.description.referencesKrawczyk A., Technologie informacyjne w nauczaniu języka specjalistycznego – wskazanie źródeł internetowych jako pomocy dydaktycznych, [w:] Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna, D. Gabryś-Baker, R. Kałamarz (red.), Katowice 2017.pl
dc.description.referencesLaskowska J., Technologie cyfrowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2019, 26, s. 161–170.pl
dc.description.referencesLipowski J., Interferencje fonetyczne we współczesnych językach zachodniosłowiańskich, [w:] Język, komunikacja, informacja, I. Koutny, P. Nowak (red.), t. 6, Poznań 2011, s. 205–215.pl
dc.description.referencesMaciołek M., Tambor J., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice 2012.pl
dc.description.referencesMaciołek M., Problemy (cudzoziemców i lektorów języka polskiego) z wymową liczebników, „Postscriptum Polonistyczne” 2015, 2 (16), s. 109–124.pl
dc.description.referencesMiodunka W. (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesOczko P., Techniki rozwijania sprawności słuchania i mówienia w podręcznikach do nauczania polskiego języka medycznego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2020, 27, s. 435–450.pl
dc.description.referencesPałasz P., Piosenka popularna jako materiał dydaktyczny oraz możliwość jej wykorzystania na zajęciach lektoratowych z języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” 2013, 20, s. 349–356.pl
dc.description.referencesPluta-Wojciechowska D., Wymowa cudzoziemców uczących się języka polskiego jako L2 w oczach logopedy: rekonesans zagadnień, „Forum Logopedyczne” 2015, 23, s. 26–33.pl
dc.description.referencesRogala D., Terka B., Burzyńska M., Gruchała W., Rodzińska W., Wawrzeń M., U lekarza. Słucham i rozumiem! Materiały do nauczania języka polskiego medycznego. Poziom A2-B2, Kraków 2019.pl
dc.description.referencesSeretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSheldon L., The Multiplayer Classroom: designing coursework as a game, Boston 2011.pl
dc.description.referencesSurdyk A., Technika Role Play oraz gry fabularne na lektoracie języka angielskiego a autonomizacja studentów, [w:] Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje, W. Wilczyńska (red.), Poznań 2002, s. 121–136.pl
dc.description.referencesTkaczyk P., Grywalizacja, czyli jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Gliwice 2012.pl
dc.description.referencesButcher A., Guziuk-Świca B., Laskowska-Mańko A., Bliżej Polski. Wiedza o Polsce i jej kulturze, Lublin 2003.pl
dc.description.referencesCudak R., Tambor J. (red.), Kultura polska. Silva rerum, Katowice 2002.pl
dc.description.referencesJurek T., Proszę mi powiedzieć, co się stało? Podręcznik języka polskiego dla studentów medycyny, Poznań 2007. Lewandowska I., Polish doesn’t bite!, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesŁawnicka-Borońska M., Język polski w medycynie. A Guide to Polish in Medical Practice, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesMadeja A., Morcinek B., Polski mniej obcy, Katowice 2007.pl
dc.description.referencesMajkiewicz A., Tambor J., Śpiewająco po polsku, Katowice 2004.pl
dc.description.referencesSołtowska K., Jurek T., Język polski w pigułce, Poznań 2010.pl
dc.description.referencesCentre for Medical Education in English at NCU Collegium Medicum, [online], https://study.cm.umk.pl/, [dostęp: 10.01.2023].pl
dc.description.referencesKahoot, [online], https://kahoot.com/, [dostęp: 23.08.2022].pl
dc.description.referencesQuizlet, [online], https://quizlet.com/pl, [dostęp: 23.08.2022].pl
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage85pl
dc.description.lastpage99pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0003-3278-8042-
Występuje w kolekcji(ach):Linguodidactica, 2023, tom XXVII

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_27_2023_K_Joskowska_Jezyk_polski_jako_obcy_w_uczelni_medycznej.pdf149,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)