REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15606
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMiko-Giedyk, Justyna-
dc.date.accessioned2023-12-08T08:49:08Z-
dc.date.available2023-12-08T08:49:08Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 79-93pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15606-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy problematyki wykorzystywania emoji i emotikonów przez nauczycieli w klasie szkolnej i został napisany, aby zwrócić uwagę na edukacyjne zastosowanie tych znaków i symboli oraz zachęcić do szerszych możliwości posługiwania się nimi w edukacji. W pierwszej części tekstu zostaną przedstawione rozważania na temat znaczenia emoji i emotikonów we współczesnej komunikacji oraz genezy pojawienia się tych znaków w naszym społeczeństwie. W drugiej części zostaną zaprezentowane wyniki zwiadu badawczego przeprowadzonego wśród nauczycieli i uczniów kieleckich szkół oraz ich rodziców w 2022 roku. Elementem zwiadu badawczego była także analiza stron internetowych poświęconych emoji i emotikonom wykorzystywanych w klasie szkolnej. W ostatniej części artykułu zostaną przedstawione wnioski mówiące o tym, że nauczyciele najczęściej wykorzystują emoji i emotikony do zadań edukacyjnych, jako element oceny, „dodatek” do oceny, jako odrębną ocenę oraz nagrodę za wykonanie zadania i/lub element motywacyjny. Emoji i emotikony wykorzystywane są głównie w edukacji wczesnoszkolnej, gdyż są pozytywnie odbierane przez młodszych uczniów. Starsi uczniowie rezerwują te symbole raczej dla swoich rówieśników, stopniowo odżegnują się od starszego pokolenia, (do którego należą nauczyciele) i podchodzą prześmiewczo do prób wprowadzania przez nauczycieli w klasach starszych tych elementów. Rodzice w większości przyjmują ze zrozumieniem korzystanie przez nauczycieli z tych znaków w klasie szkolnej. Zdarzają się jednak tacy, którzy negują możliwość ich użycia w szkole.pl
dc.description.abstractThe article concerns the use of emojis and emoticons by teachers in the classroom and was written to draw attention to the educational use of these signs and symbols and to encourage wider possibilities of using them in education. In the first part of the text, considerations will be presented on the importance of emojis and emoticons in modern communication and the origins of the appearance of these characters in our society. In the second part, the results of a research survey conducted among teachers and students at Kielce schools and their parents in 2022 will be presented. An element of the research reconnaissance was also the analysis of websites devoted to emojis and emoticons used in the school classroom. In the last part of the article, conclusions will be presented that teachers most often use emojis and emoticons for educational tasks, as an element of assessment, as an “addition” to the assessment, as a separate assessment and a reward for completing the task and or a motivational element. Emojis and emoticons are mainly used in early childhood education, as they are positively received by younger students. Older students reserve these symbols rather for their peers, gradually distance themselves from the older generation (to which the teachers belong) and mock attempts by teachers to introduce these elements in the older classes. Parents mostly understand the use of these signs by teachers in the classroom. However, there are those who criticize the possibility of their use in schools.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectstosowanie emoji i emotikonówpl
dc.subjectnauczycielepl
dc.subjectuczniowiepl
dc.subjectuse of emojis and emoticonspl
dc.subjectteacherspl
dc.subjectstudentspl
dc.titleWykorzystywanie emoji i emotikonów przez nauczycieli – jako łącznik ze światem uczniowskim (?)pl
dc.title.alternativeThe Use of Emojis and Emoticons by Teachers – as a Link with the World of Students (?)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.19.07-
dc.description.Emailjugiedyk@ujk.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesBroni, K. (2022). What’s New in Unicode 15.0. 13.09.2022. https://blog.emojipedia.org/whats-new-in-unicode-15-0/pl
dc.description.referencesDaniel, J. (2022). The Most Frequently Used Emoji of 2021. https://home.unicode.org/emoji/emoji-frequency/pl
dc.description.referencesDurawa, T.P. (2020). Emotki i buźki – graficzne formy komunikatów. Kwartalnik Chemiczny – Prawo i Wiedza, 4, 52–53.pl
dc.description.referencesKołodziejczyk, M. (2019). Światowy Dzień Emoji. https://wiadomosci.wp.pl/swiatowy-dzienemoji-17-lipca-2019-z-okazji-swieta-emoji-google-i-apple-pokazaly-dzis-nowe-emotkizobacz- kto-ustanowil-to-swieto-6403539660752513apl
dc.description.referencesMajchrzak, Ł. (2018). Kolekcja 176 oryginalnych Emoji w jednej książce. https://mobirank.pl/2018/05/01/kolekcja-176-oryginalnych-emoji-w-jednej-ksiazce/pl
dc.description.referencesMajdzik, K. (2018). Pinocchio in Emojitaliano. Przekład eksperymentalny w kulturze zwrotu wizualnego i performatywnego. Przekłady Literatur Słowiańskich, 9(1), 125–146.pl
dc.description.referencesMoneta, M. (2017). Historia emotikonów – kto pierwszy uśmiechnął się w Internecie? Questus Blog, 20.07.2017. https://questus.pl/blog/historia-emotikonow/pl
dc.description.referencesNowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. PWN.pl
dc.description.referencesOkuniewska, J. (2019). Emotki w klasie. 17.11.2019. https://www.superbelfrzy.edu.pl/glowna/emotki-w-klasie/pl
dc.description.referencesPlatforma edukacyjna Ministerstwa Edukacji Narodowej „Chytre szyfry – w kręgu skrótowców i emotikonów”. https://zpe.gov.pl/a/chytre-szyfry---w-kregu-skrotowcow-i-emotikonow/ DAz4psa7ppl
dc.description.referencesRychcik, M. (2020). Krótka historia emotikonów (i dlaczego nie powinniśmy ich mylić z emoji). 18.09.2020. https://londynek.net/czytelnia/article?jdnews_id=4620649pl
dc.description.referencesTulibacka, A. (2016). Od emotikon do emoji. Historia i wykorzystanie w reklamie. 10.11.2016. https://grafmag.pl/artykuly/od-emotikon-do-emoji-historia-i-wykorzystanie-w-reklamiepl
dc.description.referencesWiśniewski, M.R. (2021). Zabójcze aplikacje. Jak smartfony zmieniły nasz świat. Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.issue1(19)pl
dc.description.firstpage79pl
dc.description.lastpage93pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-3001-5735-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2023_J_Miko_Giedyk_Wykorzystywanie_emoji_i_emotikonow_przez_nauczycieli.pdf4,2 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons