REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15604
Tytuł: Ceci n’est pas un titre. C’est un tableau – ćwiczenia dialektyczne z malarstwa
Inne tytuły: Ceci n’est pas un titre. C’est un tableau – Dialectical Exercises on Painting
Ceci n’est pas un titre. C’est un tableau – Exercices dialectiques en peinture
Autorzy: Karapuda, Arkadiusz
Słowa kluczowe: malarstwo
surrealizm
słowo
obraz
rama
kadrowanie
dekonstruktywizm
postmodernizm
Prelekcje Mistrzów
Data wydania: 2023
Data dodania: 8-gru-2023
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT Mariusz Śliwowski
Seria: Seria Naukowo‑Literacka „Prelekcje Mistrzów";35
Abstrakt: On the 20th of march 2023, at the Faculty of Philology of the University of Białystok, Professor Arkadiusz Karapuda gave a lecture entitled Ceci n’est pas un titre. C’est un tableau – Ćwiczenia dialektyczne z malarstwa (Ceci n’est pas un titre. C’est un tableau – Dialectical exercises on painting). His visit marked the celebrations of the International Francophonie Day. The Artist began by mentioning the influence of the Belgian surrealist René Magritte and the thought of the French philosopher Michel Foucault who both played a role in his inspirations. He went on by presenting the consecutive stages of his artistic creation and vision. Some of the crucial elements of his work are the dialectic in play “between the word and the object” as well as “between the word and the image”. In his art, there is a specific interdependence of, among others, the title, the metaphor, the persiflage, trompe-l’œil, all of which then crystallize in a certain “ontology of the image”. As practical examples of his conception, Mr. Karapuda chose ten examples of his works, from the ones representing his earlier years as a painter until more recent achievements, reflecting his present artistic phase, ambiguity being one of the most important aspects thereof. This sense of ambiguity is caused by the use of bordures and inscriptions as integral parts of the paintings, creating a dialectical game of the (alleged) title and the painting itself. It had been already seen on the famous work by Magritte with the inscription “Ceci n’est pas une pipe” that was also shown during the lecture. The present stage of Mr. Karapuda’s artistic conception is also influenced by certain concepts (e.g. “ergon” and “parergon”) of another philosopher, also from the world of the Francophonie, Jacques Derrida. * Arkadiusz Karapuda, born in 1981 in Żyrardów, Poland. Between 2002 to 2007, he studied at the Academy of Fine Arts in Warsaw. He graduated summa cum laude under Professor Marek Sapetto. He won numerous awards and accolades, including: the Józef Szajna Prize (2007), the Bank BPH Prize (2007), the Inicjatywa Entry [Entry Initiative] Scholarship (2008), the West Pomeranian Voivodeship Marshal Prize at the 24th Polish Contemporaneous Painting Festival in Szczecin, Poland (2012), and the Polish Minister of Culture and National Heritage Scholarship (2014). As a visual artist, Arkadiusz Karapuda authored almost thirty individual exhibitions and participated in more than a hundred and thirty collective exhibitions. He presented his works in Poland and many other European countries, as well as in China. His artistic metaphorical creation is characterised by a puristic style of rendering the forms and by an almost obligatory narrative. From 2007, he has been engaged by the Academy of Fine Arts in Warsaw, where he leads the Drawing Studio for the first-year students (this biographic note is based on the information provided by Professor Arkadiusz Karapuda).
Nota biograficzna: Arkadiusz Karapuda – ur. w 1981 w Żyrardowie. W latach 2002–2007 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracę dyplomową obronił z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Marka Sapetto. Laureat wielu nagród, stypendiów i wyróżnień, w tym min.: Nagrody im. Józefa Szajny (2007), Nagrody Banku BPH (2007), Stypendium Inicjatywy Entry (2008), Nagrody Marszałka Województwa Zachodnio­pomorskiego, na 24 Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie (2012), czy Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Jako artysta wizualny jest autorem blisko trzydziestu wystaw indywidualnych i uczestnikiem ponad stu trzydziestu wystaw zbiorowych. Wystawiał swoje prace w Polsce, w wielu krajach Europy i w Chinach. Charakterystycznymi cechami jego metaforycznej malarskiej twórczości są niemal programowa narracja oraz purystyczna forma plastyczna. Od roku 2007 zatrudniony w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Rysunku dla studentów I roku.
Opis: Redakcja serii: Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich
Redaktor tomu: Jan Kaznowski
URI: http://hdl.handle.net/11320/15604
ISBN: 978-83-7657-497-4
Typ Dokumentu: Book
Właściciel praw: Copyright by Arkadiusz Karapuda, Białystok 2023
Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Karapuda_Ceci_n_est_pas_un_titre_C_est_un_tableau.pdfśrodek9,45 MBAdobe PDFOtwórz
A_Karapuda_Ceci_n_est_pas_un_titre_C_est_un_tableau_okładka.pdfokładka3,02 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)