REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15602
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzczepaniak, Colette-
dc.contributor.authorCywiński, Aleksander-
dc.date.accessioned2023-12-08T07:58:16Z-
dc.date.available2023-12-08T07:58:16Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 67-78pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15602-
dc.description.abstractCelem badania jest ukazanie pedagogii G.M. Sumner (Sting) i zaprezentowanie go jako intelektualisty publicznego. Sting jest z wykształcenia nauczycielem, pedagogiem. Po krótkim okresie pracy w szkole rozpoczął karierę profesjonalnego muzyka. To właśnie jako muzyk o wykształceniu pedagogicznym (od drugiej połowy lat 70. XX wieku do czasów współczesnych) odnosił znaczące sukcesy na niwie artystycznej, funkcjonując nie tylko w świecie realnym, ale również w świecie cyfrowym, dzięki zmediatyzowanej codzienności, istniejąc współcześnie w wielu różnych mediach społecznościowych. Analizując dostępne materiały prasowe, biografie, wspomnienia, jak również teksty piosenek dochodzimy do wniosku, że Sting jest intelektualistą publicznym między innymi ze względu na przekaz, który niosą jego piosenki, ale także z powodu jego działalności charytatywnej i zaangażowania w problemy społeczne współczesnego świata. Na przykładzie kilku wybranych tekstów piosenek jego autorstwa oraz jego aktywności pozamuzycznej zrekonstruowaliśmy jego pedagogię.pl
dc.description.abstractG.M. Sumner (Sting) is a teacher and pedagogue by education. After a short period of schoolwork, he began a career as a professional musician. As a musician with pedagogical education (from the second half of the 1970s to the present day), he achieved significant successes in the artistic field, functioning not only in the real world but also in the digital world, thanks to the mediatized everyday life, currently existing in many different social media. We believe that Sting is a Public Intellectual not least because of the message his songs convey, but also because of his charity work and involvement in the social issues of the modern world. On the example of a few selected texts of his songs and his activities outside of music, we reconstructed his pedagogy, which has its roots in recognizing the importance of the relationship between man and nature.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectStingpl
dc.subjectartystapl
dc.subjectpubliczny intelektualistapl
dc.subjectpedagogiapl
dc.subjectartistpl
dc.subjectpublic intellectualpl
dc.subjectpedagogypl
dc.titlePedagogia intelektualisty publicznego na przykładzie życia i twórczości Gordona Matthew Sumnera (Sting)pl
dc.title.alternativePedagogy of the Public Intellectual on the Example of Life and Work of Gordon Matthew Sumner (Sting)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.19.06-
dc.description.EmailColette Szczepaniak: colette.szczepaniak@gmail.compl
dc.description.EmailAleksander Cywiński: aleksander.cywinski@usz.edu.plpl
dc.description.AffiliationColette Szczepaniak - Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.AffiliationAleksander Cywiński - Uniwersytet Szczecińskipl
dc.description.referencesakr/tr. (2022). „Demokracja została zaatakowana”. Sting apelował ze sceny, jego słowa tłumaczył Stuhr. 30 lipca 2022. https://tvn24.pl/polska/sting-mowil-o-demokracji-i-wojniew- ukrainie-ze-sceny-na-stadionie-narodowym-w-warszawie-slowa-tlumaczyl-maciejstuhr-6002700pl
dc.description.referencesAtkins, J. (2021). Say It Loud: How Music Changes Society. UdiscoverMusic. 1.11.2021. https://www.udiscovermusic.com/in-depth-features/how-music-changes-society/pl
dc.description.referencesBecker, C. (1995). The Artist as Public Intellectual, Review of Education. Pedagogy, and Cultural Studies, 17(4), 385–395, DOI: 10.1080/1071441950170402pl
dc.description.referencesBernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesBłesznowski, B., Jaksender, K.M., Matuszewski, K. (2013). Michel Foucault. Kim pan jest, profesorze Foucault? Debaty, rozmowy, polemiki. Wydawnictwo Libron.pl
dc.description.referencesCastro-Klaren, S. (2013). Vargas Llosa: The Artist and the Public Intellectual. Revista de Estudios Hispánicos, 47(1), 173–176. DOI: 10.1353/rvs.2013.0022pl
dc.description.referencesCichoński, M. (2016). Bob Dylan z literacką nagrodą Nobla! Ta nagroda przełamie bariery. Dziennik Gazeta Prawna, 13.10.2016. https://muzyka.dziennik.pl/news/artykuly/533167,bobdylan- literacki-nobel.htmlpl
dc.description.referencesDiawara, M. (2008). The African Public Intellectual. The Negritude of Leopold Sedar Senghor. W: S. Schmidt-Wulffen, S. Buchmann, The Artist as Public Intellectual?. Schlebrügge Editor.pl
dc.description.referencesDuke, S. (2014). Influential Beats: The Cultural Impact of Music. The New American, 2(30). https://thenewamerican.com/influential-beats-the-cultural-impact-of-music/pl
dc.description.referencesde Duve, T., Schöllhammer, G., Yersel, S., Minh-Hà, T.T. (2006). Artists as (Public) Intellectuals. https://www.bakonline.org/program-item/artists-as-public-intellectuals/pl
dc.description.referencesGable, C. (2009). The words and music of Sting. Praeger Publishers.pl
dc.description.referencesGiroux H.A. (2004). Cultural Studies, Public Pedagogy and the Responsability of Intellectuals. Communication and Critical/Cultural Studies, 1(1), 59–79.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2008). Hollywood film as public pedagogy: education in the crossfire. Afterimage, marzec–kwiecień.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2004). Public Pedagogy and the Politics of Neo-liberalism: making the political more pedagogical. Policy Futures in Education, 3–4(2).pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2005). Cultural Studies in Dark Times: Public Pedagogy and the Challenge of Neoliberalism. Fast Capitalism, 1(2). 75–86. DOI: 10.32855/fcapital.200502.010pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2006). Henry Giroux on Critical Pedagogy and the Responsibilities of the Public Intellectual. W: Giroux H.A. (red.), America on the Edge (s. 3–20). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781403984364_1pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2010). Odzyskiwanie Uniwersytetu jako demokratycznej sfery publicznej (by to, co pedagogiczne, było bardziej polityczne). W: H.A. Giroux, L. Witkowski (red.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 265–280). Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGiroux, H.A. (2010). Pedagogia pogranicza w wieku postmodernizmu. W: H.A. Giroux, L. Witkowski (red.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 221–242). Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGramsci, A. (1996). Prison Notebooks, Notebook 12. Hamburg/Berlin.pl
dc.description.referencesIssit, J., Jackson, D. (2013). What does it mean to be a public intellectual? HEA. https://advancehe.ac.uk/knowledge-hub/what-does-it-mean-be-public-intellectualpl
dc.description.referencesKwieciński, Z. (2011). Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, W: M. Jaworska-Witkowska, Z. Kwieciński, Nurty pedagogii: naukowe, dyskretne, odlotowe (s. 9–30). Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKwieciński, Z. (2012). Pedagogie POSTU. Preteksty – konteksty – podteksty. Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesKwieciński, Z. (2017). Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Perspektywa pedagogiki krytycznej. Nauka, 3, 57–70.pl
dc.description.referencesMateriały prasowe. (2019). Sting ostro o pożarach w Amazonii: Winni są populistyczni przywódcy, powołujący się na nacjonalistyczne agendy. Dziennik Gazeta Prawna, 28.08. https://muzyka.dziennik.pl/news/artykuly/606212,sting-pozary-w-amazonii-oswiadczenie.htmlpl
dc.description.referencesMcLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl
dc.description.referencesSaid, E. (1994). Representation of the Intellectual, New York.pl
dc.description.referencesSandford, Ch. (1998). Sting: Demolition Man. Da Capo Press.pl
dc.description.referencesSchmidt-Wulffen, S., Buchmann, S. (2008). The Artist as Public Intellectual? Schlebrügge Editor.pl
dc.description.referencesSheikh, S. (2004). Representation, contestation and power: the artist as public intellectual. Republicart. https://transversal.at/transversal/1204/sheikh/enpl
dc.description.referencesSting. (2004). Niespokojna muzyka, przekł. J. Margański. Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesSting. (2008). Teksty i przekłady, przekł. L. Haliński. In Rock.pl
dc.description.referencesSting. (2022). Tweet z dnia 24.09.2022. https://twitter.com/OfficialSting/status/1573689008181415937?cxt=HHwWgsC4-ZX07tYrAAAApl
dc.description.referencesSzy. (2018). Sting zagrał dla protestujących pracowników w Toskanii. Teraz Muzyka. 20.08.2018. https://www.terazmuzyka.pl/sting-zagral-dla-protestujacych-pracownikow-w-toskaniiwideo/pl
dc.description.referencesTED. (2014). https://www.ted.com/talks/sting_how_i_started_writing_songs_again?subtitle=plpl
dc.description.referencesWorld War Zero. https://worldwarzero.com/pl
dc.description.referencesWysocka, S. (2019). Sting: namawiam mój kraj, by przemyślał brexit. Dziennik Gazeta Prawna, 30.04.2019. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/1410396,sting-namawiammoj-kraj-by-przemyslal-brexit.htmlpl
dc.description.issue1(19)pl
dc.description.firstpage67pl
dc.description.lastpage78pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-0496-4144-
dc.identifier.orcid0000-0002-3945-9607-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2023_C_Szczepaniak_A_Cywinski_Pedagogia_intelektualisty_publicznego.pdf153,96 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons