Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15602
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Szczepaniak, Colette | - |
dc.contributor.author | Cywiński, Aleksander | - |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T07:58:16Z | - |
dc.date.available | 2023-12-08T07:58:16Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 67-78 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15602 | - |
dc.description.abstract | Celem badania jest ukazanie pedagogii G.M. Sumner (Sting) i zaprezentowanie go jako intelektualisty publicznego. Sting jest z wykształcenia nauczycielem, pedagogiem. Po krótkim okresie pracy w szkole rozpoczął karierę profesjonalnego muzyka. To właśnie jako muzyk o wykształceniu pedagogicznym (od drugiej połowy lat 70. XX wieku do czasów współczesnych) odnosił znaczące sukcesy na niwie artystycznej, funkcjonując nie tylko w świecie realnym, ale również w świecie cyfrowym, dzięki zmediatyzowanej codzienności, istniejąc współcześnie w wielu różnych mediach społecznościowych. Analizując dostępne materiały prasowe, biografie, wspomnienia, jak również teksty piosenek dochodzimy do wniosku, że Sting jest intelektualistą publicznym między innymi ze względu na przekaz, który niosą jego piosenki, ale także z powodu jego działalności charytatywnej i zaangażowania w problemy społeczne współczesnego świata. Na przykładzie kilku wybranych tekstów piosenek jego autorstwa oraz jego aktywności pozamuzycznej zrekonstruowaliśmy jego pedagogię. | pl |
dc.description.abstract | G.M. Sumner (Sting) is a teacher and pedagogue by education. After a short period of schoolwork, he began a career as a professional musician. As a musician with pedagogical education (from the second half of the 1970s to the present day), he achieved significant successes in the artistic field, functioning not only in the real world but also in the digital world, thanks to the mediatized everyday life, currently existing in many different social media. We believe that Sting is a Public Intellectual not least because of the message his songs convey, but also because of his charity work and involvement in the social issues of the modern world. On the example of a few selected texts of his songs and his activities outside of music, we reconstructed his pedagogy, which has its roots in recognizing the importance of the relationship between man and nature. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | - |
dc.subject | Sting | pl |
dc.subject | artysta | pl |
dc.subject | publiczny intelektualista | pl |
dc.subject | pedagogia | pl |
dc.subject | artist | pl |
dc.subject | public intellectual | pl |
dc.subject | pedagogy | pl |
dc.title | Pedagogia intelektualisty publicznego na przykładzie życia i twórczości Gordona Matthew Sumnera (Sting) | pl |
dc.title.alternative | Pedagogy of the Public Intellectual on the Example of Life and Work of Gordon Matthew Sumner (Sting) | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2023.19.06 | - |
dc.description.Email | Colette Szczepaniak: colette.szczepaniak@gmail.com | pl |
dc.description.Email | Aleksander Cywiński: aleksander.cywinski@usz.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Colette Szczepaniak - Uniwersytet Szczeciński | pl |
dc.description.Affiliation | Aleksander Cywiński - Uniwersytet Szczeciński | pl |
dc.description.references | akr/tr. (2022). „Demokracja została zaatakowana”. Sting apelował ze sceny, jego słowa tłumaczył Stuhr. 30 lipca 2022. https://tvn24.pl/polska/sting-mowil-o-demokracji-i-wojniew- ukrainie-ze-sceny-na-stadionie-narodowym-w-warszawie-slowa-tlumaczyl-maciejstuhr-6002700 | pl |
dc.description.references | Atkins, J. (2021). Say It Loud: How Music Changes Society. UdiscoverMusic. 1.11.2021. https://www.udiscovermusic.com/in-depth-features/how-music-changes-society/ | pl |
dc.description.references | Becker, C. (1995). The Artist as Public Intellectual, Review of Education. Pedagogy, and Cultural Studies, 17(4), 385–395, DOI: 10.1080/1071441950170402 | pl |
dc.description.references | Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.references | Błesznowski, B., Jaksender, K.M., Matuszewski, K. (2013). Michel Foucault. Kim pan jest, profesorze Foucault? Debaty, rozmowy, polemiki. Wydawnictwo Libron. | pl |
dc.description.references | Castro-Klaren, S. (2013). Vargas Llosa: The Artist and the Public Intellectual. Revista de Estudios Hispánicos, 47(1), 173–176. DOI: 10.1353/rvs.2013.0022 | pl |
dc.description.references | Cichoński, M. (2016). Bob Dylan z literacką nagrodą Nobla! Ta nagroda przełamie bariery. Dziennik Gazeta Prawna, 13.10.2016. https://muzyka.dziennik.pl/news/artykuly/533167,bobdylan- literacki-nobel.html | pl |
dc.description.references | Diawara, M. (2008). The African Public Intellectual. The Negritude of Leopold Sedar Senghor. W: S. Schmidt-Wulffen, S. Buchmann, The Artist as Public Intellectual?. Schlebrügge Editor. | pl |
dc.description.references | Duke, S. (2014). Influential Beats: The Cultural Impact of Music. The New American, 2(30). https://thenewamerican.com/influential-beats-the-cultural-impact-of-music/ | pl |
dc.description.references | de Duve, T., Schöllhammer, G., Yersel, S., Minh-Hà, T.T. (2006). Artists as (Public) Intellectuals. https://www.bakonline.org/program-item/artists-as-public-intellectuals/ | pl |
dc.description.references | Gable, C. (2009). The words and music of Sting. Praeger Publishers. | pl |
dc.description.references | Giroux H.A. (2004). Cultural Studies, Public Pedagogy and the Responsability of Intellectuals. Communication and Critical/Cultural Studies, 1(1), 59–79. | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2008). Hollywood film as public pedagogy: education in the crossfire. Afterimage, marzec–kwiecień. | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2004). Public Pedagogy and the Politics of Neo-liberalism: making the political more pedagogical. Policy Futures in Education, 3–4(2). | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2005). Cultural Studies in Dark Times: Public Pedagogy and the Challenge of Neoliberalism. Fast Capitalism, 1(2). 75–86. DOI: 10.32855/fcapital.200502.010 | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2006). Henry Giroux on Critical Pedagogy and the Responsibilities of the Public Intellectual. W: Giroux H.A. (red.), America on the Edge (s. 3–20). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781403984364_1 | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2010). Odzyskiwanie Uniwersytetu jako demokratycznej sfery publicznej (by to, co pedagogiczne, było bardziej polityczne). W: H.A. Giroux, L. Witkowski (red.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 265–280). Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Giroux, H.A. (2010). Pedagogia pogranicza w wieku postmodernizmu. W: H.A. Giroux, L. Witkowski (red.), Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej (s. 221–242). Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Gramsci, A. (1996). Prison Notebooks, Notebook 12. Hamburg/Berlin. | pl |
dc.description.references | Issit, J., Jackson, D. (2013). What does it mean to be a public intellectual? HEA. https://advancehe.ac.uk/knowledge-hub/what-does-it-mean-be-public-intellectual | pl |
dc.description.references | Kwieciński, Z. (2011). Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, W: M. Jaworska-Witkowska, Z. Kwieciński, Nurty pedagogii: naukowe, dyskretne, odlotowe (s. 9–30). Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Kwieciński, Z. (2012). Pedagogie POSTU. Preteksty – konteksty – podteksty. Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.description.references | Kwieciński, Z. (2017). Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Perspektywa pedagogiki krytycznej. Nauka, 3, 57–70. | pl |
dc.description.references | Materiały prasowe. (2019). Sting ostro o pożarach w Amazonii: Winni są populistyczni przywódcy, powołujący się na nacjonalistyczne agendy. Dziennik Gazeta Prawna, 28.08. https://muzyka.dziennik.pl/news/artykuly/606212,sting-pozary-w-amazonii-oswiadczenie.html | pl |
dc.description.references | McLaren, P. (2015). Życie w szkołach. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl |
dc.description.references | Said, E. (1994). Representation of the Intellectual, New York. | pl |
dc.description.references | Sandford, Ch. (1998). Sting: Demolition Man. Da Capo Press. | pl |
dc.description.references | Schmidt-Wulffen, S., Buchmann, S. (2008). The Artist as Public Intellectual? Schlebrügge Editor. | pl |
dc.description.references | Sheikh, S. (2004). Representation, contestation and power: the artist as public intellectual. Republicart. https://transversal.at/transversal/1204/sheikh/en | pl |
dc.description.references | Sting. (2004). Niespokojna muzyka, przekł. J. Margański. Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Sting. (2008). Teksty i przekłady, przekł. L. Haliński. In Rock. | pl |
dc.description.references | Sting. (2022). Tweet z dnia 24.09.2022. https://twitter.com/OfficialSting/status/1573689008181415937?cxt=HHwWgsC4-ZX07tYrAAAA | pl |
dc.description.references | Szy. (2018). Sting zagrał dla protestujących pracowników w Toskanii. Teraz Muzyka. 20.08.2018. https://www.terazmuzyka.pl/sting-zagral-dla-protestujacych-pracownikow-w-toskaniiwideo/ | pl |
dc.description.references | TED. (2014). https://www.ted.com/talks/sting_how_i_started_writing_songs_again?subtitle=pl | pl |
dc.description.references | World War Zero. https://worldwarzero.com/ | pl |
dc.description.references | Wysocka, S. (2019). Sting: namawiam mój kraj, by przemyślał brexit. Dziennik Gazeta Prawna, 30.04.2019. https://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/1410396,sting-namawiammoj-kraj-by-przemyslal-brexit.html | pl |
dc.description.issue | 1(19) | pl |
dc.description.firstpage | 67 | pl |
dc.description.lastpage | 78 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-0496-4144 | - |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3945-9607 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_1_2023_C_Szczepaniak_A_Cywinski_Pedagogia_intelektualisty_publicznego.pdf | 153,96 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL