REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15592
Tytuł: Duma z dum ukraińskich. Pieśni i szkice
Inne tytuły: The Pride of Ukrainian Dumas. Songs and Sketches
Дума з дум українських. Пісні та нариси
Autorzy: Izopolski, Erazm
Redaktor(rzy): Pilichiewicz, Kamil K.
Ławski, Jarosław
Słowa kluczowe: dumy
pieśni
Kozactwo
powieść poetycka
krytyka literacka
folklorystyka
skazki
Czarny Romantyzm
Data wydania: 2022
Data dodania: 7-gru-2023
Wydawca: Wydawnictwo PRYMAT Mariusz Śliwowski
Seria: Naukowa Seria Wydawnicza „Czarny Romantyzm”;62
Abstrakt: We would like to present you an edition of songs, dumas, tales, parables (with explanations), critical articles, and original poetic works, with Duma z dum ukraiń­skich (The Pride of Ukrainian Dumas) by Erazm Izopolski. The works by Izopolski have been studied for some decades by Ukrainian scientists (including: Volodymyr Hnatiuk, Roman Kyrchiv, Mariya Bracka) and Polish researchers (including: Julian Krzyżanowski, Jan Mirosław Kasjan). However, so far a complete edition of his works has not been published. This is the first edition of Izopolski’s works since the 19th century. It is published under the grant of the National Programme for the Development of Humanities, entitled “The Continuation of critical editions of outstanding yet forgotten works of 19th century Polish Romantic literature in the Scientific Series of Publications ‘Black Romanticism’, in 12 volumes”. The grant is being realised at the Faculty of Philology of the University of Białystok as part of the studies on Black Romanticism that were initiated by Professor Halina Krukowska (1937–2019). “I am a Ukrainian by birth, but a Cossack in my heart and soul, since time immemorial”. This is how Izopolski wrote about himself in the introduction to the Duma z dum ukraińskich. Erazm Izopolski had two souls: Ukrainian and Polish. Most importantly, they complemented each other to create a harmonious whole. The available biographical data are incomplete. He probably lived in the years 1810–1876. He was (most likely) born in Monasterishche, in the Kiev County. He attended school in Human, and then continued education in Mohyliv. He was a Catholic priest, a parish priest in Bila Tserkva. Later, he left the Church, got married and converted to the Orthodox religion. He lived in Poltava, worked as a teacher in Piratyn, and as a superintendent in Lokhvytsia. He had been interested in folk legends, songs and tales of the Ukrainian nation since childhood. He collected these stories, wrote them down and memorised. As an adult, he started publishing them, among others, in the Polish magazine “­Athenaeum” in Vilnius (mainly the series: Badania podań ludu (Studies on Folk Legends) and Śpiewy historyczne Ukrainy (Historical Songs of Ukraine)). He gather­ed a large collection of folklore, which he later used to write the epic poem Duma z dum ukraińskich. Pieśń lirnika o ukraińskim Kozactwie (Pride of Ukrainian Dumas. A song of the Lyrnyk about Ukrainian Cossacks) (Warsaw 1858). In this work, which is valuable both for Polish and Ukrainian literature, he skilfully included fragments of various songs, tales, but also autobiographical elements. The works of Izopolski belong to the so­‑called Ukrainian school in Polish Romantic poetry. The volume was edited by dr Kamil K. Pilichiewicz, an employee of the Department of Philological and Bibliographical Studies of Książnica Podlaska of Łukasz Górnicki in Białystok. He is also the author of the footnotes and the introduction. The second introduction was written by Professor Mariya Bracka from the Department of Polish Philology of the Kiev National University of Taras Shevchenko. The project was financed from the funds of the Ministry of Education and Science.
Nota biograficzna: KAMIL K. PILICHIEWICZ – dr, historyk i teoretyk literatury, kulturoznawca, eseista. Kustosz, pracownik naukowy Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku oraz stały współpracownik Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku. Redaktor i sekretarz kwartalnika „Bibliotekarz Podlaski”. Zainteresowania badawcze obejmują przede wszystkim literaturę polską i powszechną XIX i XX wieku, twórczość Juliusza Słowackiego, Czesława Miłosza, Michała Głowińskiego, literaturę Zagłady, problematykę doświadczeń granicznych, autobiografizm, memuarystykę. Współredaktor naukowy (wraz z Jarosławem Ławskim) publikacji: Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność. Studia (Białystok 2018). Autor między innymi artykułów: „W olśnieniu, widzeniu, na obcy spójrz świat”. W entourage’u Miłoszowych światów (2020); „Ogromna pamięć, z myśli uwita łańcucha”. Metempsychoza a autobiografizm w „Godzinie myśli” Juliusza Słowackiego (2021); „Widziałem egzekucję”. Gettowe błyski pamięci Michała Głowińskiego (2021). Wydał monografię: „Na tym najpiękniejszym ze światów”. Proza Michała Głowińskiego (Białystok 2020).
JAROSŁAW ŁAWSKI – eseista, krytyk, badacz wyobraźni, twórca Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku, edytor, prof. Zainteresowania badawcze: literatura XIX–XXI wieku, faustyzm i bizantynizm, polsko‑wschodniosłowiańskie związki kulturowe, relacje geopolityki i kultury, Młoda Polska, poezja polska XXI wieku oraz Adam Mickiewicz, Zygmunt Gloger, Tadeusz Miciński, Czesław Miłosz. Redaktor naczelny Naukowych Serii Wydawniczych: „Czarny Romantyzm”, „Przełomy/Pogranicza”, „Colloquia Orientalia Bialostocensia”, „Prelekcje Mistrzów”, „Pisarze Podlasia i Kresów”. Autor książek, w tym: Wyobraźnia lucyferyczna. Szkice o poemacie Tadeusza Micińskiego „Niedokonany. Kuszenie Chrystusa Pana na pustyni” (Białystok 1995), Marie romantyków. Metafizyczne wizje kobiecości. Mickiewicz – Malczewski – Krasiński (Białystok 2003), Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego (Białystok 2006) oraz Mickiewicz – Mit – Historia. Studia (Białystok 2010). Edytor Horsztyńskiego Słowackiego w serii Biblioteki Narodowej, dziesięciotomowych Pism rozproszonych Zygmunta Glogera, czterotomowych Pism rozproszonych Tadeusza Micińskiego. Wydał: Miłosz: „Kroniki” istnienia. Sylwy (Białystok 2014), Ìronìâ, ìstoriâ, geopolìtika: polʹsʹko‑ukraïnsʹkì lìteraturnì studìï (Kiiv 2019), Śmierć wszystko zmiecie. Studia o czarnym romantyzmie (II) (Gdańsk 2020), Univeresum Słowackiego. Studia o wyobraźni (Warszawa 2021). Należy do KNoL PAN; członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności, członek zagraniczny Narodowej Akademii Nauk Ukrainy. Mieszka w Ełku i Białymstoku.
Sponsorzy: Praca naukowa finansowana w ramach programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2018–2022: Kontynuacje krytycznych edycji wybitnych, zapomnianych dzieł XIX‑wiecznej polskiej literatury romantycznej w Naukowej Serii Wydawniczej „Czarny Romantyzm” w XII tomach.
URI: http://hdl.handle.net/11320/15592
ISBN: 978­‑83-7657­‑434-9
Typ Dokumentu: Book
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
© Copyright by Kamil K. Pilichiewicz, Mariya Bracka, Jarosław Ławski, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Izopolski_Duma_z_dum_ukrainskich.pdfśrodek21,61 MBAdobe PDFOtwórz
E_Izopolski_Duma_z_dum_ukrainskich_okladka.pdf559,22 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)