REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15577
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKotowski, Bartłomiej-
dc.date.accessioned2023-12-05T13:06:22Z-
dc.date.available2023-12-05T13:06:22Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1(19), s. 13-30pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15577-
dc.description.abstractKomunikacja społeczna jak i przestrzeń wirtualna stale się rozwijają i zakotwiczają w kulturze popularnej. Są nieodzownym elementem życia codziennego młodzieży. Brak ograniczeń w komunikacji zapośredniczonej w światach wirtualnych, Internecie sprzyja możliwości wykorzystywania grafik, emotikonów, które mogą przybierać różne formy znaków i symboli. Celem tekstu jest przedstawienie antropologicznej refleksji osadzonej w kontekście edukacyjnym, a dotyczącej zjawiska wyrażenia celowej, kreowanej, odtwarzanej ekspozycji i replikacji symbolicznej umożliwiającej szybką, łatwą komunikację pomiędzy jednostkami. Głównymi środkami komunikacji między jednostkami są przede wszystkim szeroko dostępne i łatwe w użyciu media społecznościowe, na łamach których wykorzystywane są właśnie osobliwe znaki i symbole. Zapośredniczone w przestrzeniach wirtualnych denotacje i konotacje są heterogeniczne, płynne, co powoduje, że mogą nie być prawidłowo rozumiane poza nimi. Przedmiotem rozważań są wirtualne ekspozycje znaków i symboli wykorzystywane przez młodzież w komunikacji.pl
dc.description.abstractSocial communication as well as virtual space is constantly developing and anchoring in popular culture. It is an indispensable element of everyday life of young people. The lack of limitations in mediated communication in virtual worlds, the Internet is conducive to the possibility of exemplifying graphics, emoticons, which can take various forms of signs and symbols. The aim of the text is to present an anthropological reflection embedded in the educational context and concerning the phenomenon of expressing a purposeful, created, reproduced exhibition and symbolic replication enabling quick, easy communication between individuals. The main means of communication between individuals are primarily widely available and easy to use social media, where peculiar signs and symbols are used. The denotations and connotations mediated in virtual spaces are heterogeneous, fluid, which means that they may not be properly understood outside of them. The subject of consideration are virtual exhibitions of signs and symbols used by young people in communication.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectcyberprzestrzeńpl
dc.subjectInternetpl
dc.subjectsymbolepl
dc.subjectznakipl
dc.subjectcyberspacepl
dc.subjectsymbolspl
dc.subjectsignspl
dc.titleZnaki i symbole w cyberprzestrzenipl
dc.title.alternativeSigns and Symbols in Cyberspacepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2023.19.02-
dc.description.Emailbartlomiej.kotowski@ujk.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesAhearn, L.M., (2013). Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, przeł. W. Usakiewicz. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBarnard, A. (2006). Antropologia zarys teorii i historii, przeł. S. Szymański. PIW.pl
dc.description.referencesBarthes, R. (1970). Mit i znak. Eseje, przeł. W. Błońska, J. Błoński, J. Lalewicz, A. Tatarkiewicz. PIW.pl
dc.description.referencesBerger, P., Luckman, T. (2004). Język a wiedza życia codziennego, przeł. J. Niżnik. W: G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima (red.), Antropologia słowa, zagadnienia i wybór tekstów (s. 65–168). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesCassirer, E. (2004). Język i budowa świata przedmiotowego, przeł. Bolesław Andrzejewski. W: G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima (red.), Antropologia słowa, zagadnienia i wybór tekstów (s. 68–76). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesKępa-Figura, D. (2004). Gry językowe w komunikacji radiowej. W: R. Dybalska, D. Kępa-Figura, P. Nowak (red.), Przemoc w języku mediów?, analiza semantyczna i paradygmatyczna audycji radiowych (s. 75–107). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesEco, U. (2009). Teoria semiotyki, przeł. M. Czerwiński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesGasset, J.O. y, (2004). Mówienie jako zwyczaj społeczny, przeł. H. Woźniakowski. W: G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima (red.), Antropologia słowa, zagadnienia i wybór tekstów (s. 169–171). Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesGasset, J.O. y, (2005). Bunt mass, przeł. P. Niklewicz. Wydawnictwo Muza.pl
dc.description.referencesGoodman, N. (2009). Wstęp do socjologii, przeł. J. Polak, J. Ruszkowski, U. Zielińska, M. Ziółkowski. Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesKościelniak, C. (2011). Awangarda czy bunt? Wokół sporów o aktualną polską sztukę. W: G. Osiki (red.), Bunt i reforma (s. 151–168). Wydawnictwo Homini.pl
dc.description.referencesKrajewski, M. (2005). Kultury kultury popularnej. Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesLeszczak, O. (2008). Lingwosemiotyczna teoria doświadczenia, t. 1. Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesŁotman J., Uspieński, B. (1975). O semiotycznym mechanizmie kultury. W: Semiotyka Kultury wybór tekstów, E. Janus, M.R. Mayenowa (wybór i oprac.). PIW.pl
dc.description.referencesMaffesoli, M. (2018). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, przeł. M. Bucholc. PWN.pl
dc.description.referencesMathews, G. (2005). Supermarket kultury: kultura globalna a tożsamość jednostki, przeł. E. Klekot. PIW.pl
dc.description.referencesMielicka-Pawłowska, H. (2011). Religijność ponowoczesna i jej funkcje. W: H. Mielicka-Pawłowska (red.), Społeczne problemy ponowoczesności. Duchowość (s. 206–229). Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego.pl
dc.description.referencesMuggleton, D. (2004). Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, przeł. A. Sadza. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesNapieraj, U.I. (2020). Czy emotikony zagrażają uczuciom? Wpływ komunikacji niewerbalnej na kompetencje interpersonalne młodzieży gimnazjalnej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 56(1), 89–97. https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.06pl
dc.description.referencesOgonowska, A. (2013). Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl
dc.description.referencesPeirce, Ch.S. (1997). Wybór pism semiotycznych. Znak – Język – Rzeczywistość, przeł. R. Mirek. Polskie Towarzystwo Semiotyczne.pl
dc.description.referencesPtaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesStrinati, D. (1998). Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W Burszta. Zysk i S-ka. Lee Whorf, B. (2007). Model uniwersum Indian, przeł. T. Hołówka. W: E. Nowicka, M. Głowacka- -Grajper (red.), Świat człowieka – świat kultury (s. 435–441). PWN.pl
dc.description.issue1(19)pl
dc.description.firstpage13pl
dc.description.lastpage30pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-2952-0216-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2023, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_1_2023_B_Kotowski_Znaki_ i_symbole_w_cyberprzestrzeni.pdf184,6 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons