REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15431
Tytuł: Laboratoria Dzigi Wiertowa
Inne tytuły: Dziga Vertov’s Laboratories
Autorzy: Wosnitzka-Kowalska, Małgorzata
Słowa kluczowe: Dziga Viertov
documentary film
Soviet propaganda
Białystok
musical contexts
Data wydania: 2023
Data dodania: 31-paź-2023
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Żydzi wschodniej Polski. Seria XI: Wobec polityki, red. nauk. Jarosław Ławski i Michał Siedlecki, Białystok 2023, s. 191-204
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;59
Studia żydowskie;11
Konferencja: Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja jedenasta „Żydzi Europy Wschodniej i polityka. Biografie – idee – teksty kultury”, Białystok 16 maja 2022 r.
Abstrakt: The article presents the figure of Dziga Viertov, an almost forgotten Polish documentary filmmaker. His reports containing Soviet propaganda and the power of the idea of communism in scientific literature obscure the artist’s analytical work. Dziga Viertov is a researcher, an artist who, by creating film manifestos, consistently expressed the face of cinema as a tool influencing the perception of reality. The author also draws attention to the significant influence of Białystok, the director’s hometown, on his further work, toponymy and musical contexts.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
Nota biograficzna: MAŁGORZATA WOSNITZKA-KOWALSKA – mgr, doktorantka w Katedrze Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka filologii polskiej (magisterium pod kierunkiem prof. Macieja Tramera: „Moja rzecz – przetwarzanie”. Juliana Tuwima jedność w wielości i kształt w zniekształceniu) i historii sztuki (praca licencjacka pod kierunkiem prof. Irmy Koziny: Grafiki Teresy Jakubowskiej) na Uniwersytecie Śląskim. Autorka m.in. rozpraw: „Inny, nie ja” – przekleństwa (toż)samości Juliana Tuwima, w: Żydzi wschodniej Polski, red. J. Ławski, B. Olech, Białystok 2014; Komplikowanie świata. Nauka i sztuka Stefana Themersona, w: Żydzi wschodniej Polski, red. G. Czerwiński, J. Ławski, Białystok 2016; Czarne obrazy. Celnikier – Goya, w: Żydzi wschodniej Polski, red. J. Ławski, K.K. Pilichiewicz, A. Wydrycka, Białystok 2018; Obrazy i marzenia dziecięce w opowiadaniach i powieściach Agnieszki Osieckiej: „Szczególnie małe sny” i „Dzień dobry, Eugeniuszu”, „Bibliotekarz Podlaski”, red. A. Nosek, M. Wosnitzka-Kowalska, Białystok 2018; Odpamiętywanie Zagłady w „Miasteczku Bełz” Agnieszki Osieckiej, w: Żydzi wschodniej Polski, Seria IX: Dziecko żydowskie, red. nauk. G. Dawidowicz i J. Ławski, Białystok 2021; Nowy model dorosłego. Infantylizacja w literaturze, kulturze i sztuce, w: Fenomeny. Literatura, kultura, sztuka i media, red. B. Stelingowska, Wrocław 2022.
URI: http://hdl.handle.net/11320/15431
ISBN: 978-83-7657-476-9
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-5722-6746
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2023
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja jedenasta „Żydzi Europy Wschodniej i polityka. Biografie – idee – teksty kultury”, 16 maja 2022
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Wosnitzka_Kowalska_Laboratoria_Dzigi_Wiertowa.pdf406,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)