REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15381
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNielepko, Helena-
dc.date.accessioned2023-10-05T07:15:56Z-
dc.date.available2023-10-05T07:15:56Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationŚwiaty na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepko, Białystok 2022, s. 91-102pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-449-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15381-
dc.description.abstractThe article discusses Eliza Orzeszkowa’s 1910 cycle entitled Gloria victis and the role the Bóg wie kto novella plays in it. Parallels between the structure of the collection and a symphony, as a musical form, have been pointed to. The motifs linking the individual pieces into a cycle have been revealed together with ways of interpreting them in relation to the symphony genre. Attention was given to the peculiarities of colour schemes and dynamics of the Bóg wie kto novella, to the narrator’s and author’s reflections.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;55-
dc.subjectEliza Orzeszkowapl
dc.subjectGloria victispl
dc.subjectBóg wie ktopl
dc.subjectJanuary Uprisingpl
dc.subjectironypl
dc.subjectbitter ironypl
dc.titleMiejsce noweli Bóg wie kto w cyklu Gloria victis Elizy Orzeszkowejpl
dc.title.alternativePlace of action in the Bóg wie kto [God knows who] novela in the Gloria victis cycle by Eliza Orzeszkowapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.description.BiographicalnoteHELENA NIELEPKO – dr, docent w Katedrze Języka Rosyjskiego jako Obcego Grodzieńskiego Uniwersytetu Państwowego imienia Janki Kupały. Pracę doktorską napisała o dramaturgii Tadeusza Micińskiego. Autorka monografii Драматургия Тадеуша Мициньского: проблематика и поэтика. Монография. Под ред. С. Ф. Мусиенко. – Гродно, ЮрСаПринт 2015. – 292 с. Wśród jej zainteresowań naukowych warto wskazać, oprócz dramaturgii i poezji młodopolskiej, także nowelistykę Władysława Stanisława Reymonta i twórczość Zofii Nałkowskiej.pl
dc.description.AffiliationGrodzieński Uniwersytet Państwowy im. Janki Kupałypl
dc.description.referencesBachórz J., Pozytywistka na rozdrożu, [w:] Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX wieku, red. T. Bujnicki, J. Maciejewski, Wrocław–Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesBorkowska G., Pozytywiści i inni, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesDetko J., Eliza Orzeszkowa, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesBursztyńska H., „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Poetica” 8 (2020), s. 300–313.pl
dc.description.referencesBursztyńska H., Kraszewski, Orzeszkowa, Sienkiewicz. Studia i szkice, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesDetko J., Orzeszkowa wobec tradycji narodowowyzwoleńczych, Warszawa 1965.pl
dc.description.referencesGórski A., Dusze błędne, „Ateneum” 1901, t. 1.pl
dc.description.referencesJankowiak M., Młodopolskie niebo, [w:] Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesKopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesMała encyklopedia muzyki, S. Śledziński (red. naczelny), Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesMostewicz Z., Rok 63 w twórczości Orzeszkowej, „Dziennik Kijowski” 1910, nr 147.pl
dc.description.referencesNowakowski J., Persefona i Charon, [w:] Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesOrzeszkowa E., Gloria victis, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.pl
dc.description.referencesWójcik D., ABC form muzycznych, Kraków 1997.pl
dc.description.firstpage91pl
dc.description.lastpage102pl
dc.identifier.citation2Światy na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepkopl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, Grodno – Białystok, 22–23 października 2021 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-4973-7594-
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, 22–23 października 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
H_Nielepko_Miejsce_noweli_Bog_wie_kto.pdf202,79 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)