Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15381
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Nielepko, Helena | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-05T07:15:56Z | - |
dc.date.available | 2023-10-05T07:15:56Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Światy na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepko, Białystok 2022, s. 91-102 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-449-3 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15381 | - |
dc.description.abstract | The article discusses Eliza Orzeszkowa’s 1910 cycle entitled Gloria victis and the role the Bóg wie kto novella plays in it. Parallels between the structure of the collection and a symphony, as a musical form, have been pointed to. The motifs linking the individual pieces into a cycle have been revealed together with ways of interpreting them in relation to the symphony genre. Attention was given to the peculiarities of colour schemes and dynamics of the Bóg wie kto novella, to the narrator’s and author’s reflections. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;55 | - |
dc.subject | Eliza Orzeszkowa | pl |
dc.subject | Gloria victis | pl |
dc.subject | Bóg wie kto | pl |
dc.subject | January Uprising | pl |
dc.subject | irony | pl |
dc.subject | bitter irony | pl |
dc.title | Miejsce noweli Bóg wie kto w cyklu Gloria victis Elizy Orzeszkowej | pl |
dc.title.alternative | Place of action in the Bóg wie kto [God knows who] novela in the Gloria victis cycle by Eliza Orzeszkowa | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | HELENA NIELEPKO – dr, docent w Katedrze Języka Rosyjskiego jako Obcego Grodzieńskiego Uniwersytetu Państwowego imienia Janki Kupały. Pracę doktorską napisała o dramaturgii Tadeusza Micińskiego. Autorka monografii Драматургия Тадеуша Мициньского: проблематика и поэтика. Монография. Под ред. С. Ф. Мусиенко. – Гродно, ЮрСаПринт 2015. – 292 с. Wśród jej zainteresowań naukowych warto wskazać, oprócz dramaturgii i poezji młodopolskiej, także nowelistykę Władysława Stanisława Reymonta i twórczość Zofii Nałkowskiej. | pl |
dc.description.Affiliation | Grodzieński Uniwersytet Państwowy im. Janki Kupały | pl |
dc.description.references | Bachórz J., Pozytywistka na rozdrożu, [w:] Przełom antypozytywistyczny w polskiej świadomości kulturowej końca XIX wieku, red. T. Bujnicki, J. Maciejewski, Wrocław–Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Borkowska G., Pozytywiści i inni, Warszawa 1996. | pl |
dc.description.references | Detko J., Eliza Orzeszkowa, Warszawa 1971. | pl |
dc.description.references | Bursztyńska H., „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Poetica” 8 (2020), s. 300–313. | pl |
dc.description.references | Bursztyńska H., Kraszewski, Orzeszkowa, Sienkiewicz. Studia i szkice, Kraków 1998. | pl |
dc.description.references | Detko J., Orzeszkowa wobec tradycji narodowowyzwoleńczych, Warszawa 1965. | pl |
dc.description.references | Górski A., Dusze błędne, „Ateneum” 1901, t. 1. | pl |
dc.description.references | Jankowiak M., Młodopolskie niebo, [w:] Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1977. | pl |
dc.description.references | Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1991. | pl |
dc.description.references | Mała encyklopedia muzyki, S. Śledziński (red. naczelny), Warszawa 1981. | pl |
dc.description.references | Mostewicz Z., Rok 63 w twórczości Orzeszkowej, „Dziennik Kijowski” 1910, nr 147. | pl |
dc.description.references | Nowakowski J., Persefona i Charon, [w:] Młodopolski świat wyobraźni. Studia i eseje, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Kraków 1977. | pl |
dc.description.references | Orzeszkowa E., Gloria victis, Warszawa 1986. | pl |
dc.description.references | Podraza-Kwiatkowska M., Somnambulicy – dekadenci – herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985. | pl |
dc.description.references | Wójcik D., ABC form muzycznych, Kraków 1997. | pl |
dc.description.firstpage | 91 | pl |
dc.description.lastpage | 102 | pl |
dc.identifier.citation2 | Światy na skrzyżowaniu kultur: Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof. Studia i szkice, red. nauk. Anna Janicka i Helena Nielepko | pl |
dc.conference | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, Grodno – Białystok, 22–23 października 2021 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4973-7594 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Eliza Orzeszkowa i Ludwik Zamenhof w przestrzeni estetycznej pogranicza”, 22–23 października 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
H_Nielepko_Miejsce_noweli_Bog_wie_kto.pdf | 202,79 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)