REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15374
Tytuł: Jerozolima jako temat współczesnej muzyki popularnej
Inne tytuły: Jerusalem as a theme of contemporary popular music
Autorzy: Regiewicz, Adam
Słowa kluczowe: Jerusalem
Holy City
popular music
topos
the tradition of the Crusaders
Data wydania: 2022
Data dodania: 4-paź-2023
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Żydzi wschodniej Polski. Seria X: Jerozolima: miasto i mit, red. nauk. Anna Janicka, Jarosław Ławski, Dariusz K. Sikorski, Białystok 2022, s. 337-352
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;58
Studia żydowskie;10
Konferencja: Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, Białystok 23 września 2021 r.
Abstrakt: Jerusalem, like other great cities influencing the shape of civilization, appears extraordinarily expressive in literary, plastic arts, and musical texts. Popular music remains one of the so far undescribed areas of the Holy City’s representation. This paper focuses on Polish and English language songs in which Jerusalem appears as a motif, topos, or even symbol. It outlines three main points of reference: biblical, geopolitical, and historical, going back to the tradition of the Crusades. The popularity of Jerusalem in popular music lyrics is, to a large extent, the effect of treating the city as a symbolic axis mundi, marking the order (lost or desired) of the world.
Afiliacja: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
Nota biograficzna: ADAM REGIEWICZ – prof. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, pracuje na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie; obecnie dyrektor Instytutu Filologii Polskiej, kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej AJD, członek Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności (mediewalizm), semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz relacjami chrześcijaństwa i zjawiskami kultury współczesnej, a także antropologią odgłosów i retorycznością teorii literatury. Autor m.in. prac: Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej (Lublin 2011); Me-diewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów (Warszawa 2014); Literatura – nowe media. Homo irretitus w komunikacji literackiej XX i XXI wieku (Toruń 2015); Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015); Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016); Edukacja w czasach cyfrowej zarazy (Toruń 2016), Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropie kryminału (Gdańsk 2017); Szkice o pożytkach z retoryczności teorii literatury i o niepokojach z nią związanych (Kraków 2018).
URI: http://hdl.handle.net/11320/15374
ISBN: 978-83-7657-464-6
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0003-1367-7697
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, 23 września 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Regiewicz_Jerozolima_jako_temat_wspolczesnej_muzyki_popularnej.pdf399,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)