Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15374
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Regiewicz, Adam | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-04T11:46:34Z | - |
dc.date.available | 2023-10-04T11:46:34Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Żydzi wschodniej Polski. Seria X: Jerozolima: miasto i mit, red. nauk. Anna Janicka, Jarosław Ławski, Dariusz K. Sikorski, Białystok 2022, s. 337-352 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-464-6 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15374 | - |
dc.description.abstract | Jerusalem, like other great cities influencing the shape of civilization, appears extraordinarily expressive in literary, plastic arts, and musical texts. Popular music remains one of the so far undescribed areas of the Holy City’s representation. This paper focuses on Polish and English language songs in which Jerusalem appears as a motif, topos, or even symbol. It outlines three main points of reference: biblical, geopolitical, and historical, going back to the tradition of the Crusades. The popularity of Jerusalem in popular music lyrics is, to a large extent, the effect of treating the city as a symbolic axis mundi, marking the order (lost or desired) of the world. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Prymat | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia;58 | - |
dc.relation.ispartofseries | Studia żydowskie;10 | - |
dc.subject | Jerusalem | pl |
dc.subject | Holy City | pl |
dc.subject | popular music | pl |
dc.subject | topos | pl |
dc.subject | the tradition of the Crusaders | pl |
dc.title | Jerozolima jako temat współczesnej muzyki popularnej | pl |
dc.title.alternative | Jerusalem as a theme of contemporary popular music | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | ADAM REGIEWICZ – prof. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, pracuje na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie; obecnie dyrektor Instytutu Filologii Polskiej, kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej AJD, członek Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności (mediewalizm), semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz relacjami chrześcijaństwa i zjawiskami kultury współczesnej, a także antropologią odgłosów i retorycznością teorii literatury. Autor m.in. prac: Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej (Lublin 2011); Me-diewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów (Warszawa 2014); Literatura – nowe media. Homo irretitus w komunikacji literackiej XX i XXI wieku (Toruń 2015); Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015); Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016); Edukacja w czasach cyfrowej zarazy (Toruń 2016), Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropie kryminału (Gdańsk 2017); Szkice o pożytkach z retoryczności teorii literatury i o niepokojach z nią związanych (Kraków 2018). | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie | pl |
dc.description.references | Agady talmudyczne, tłum. i oprac. M. Friedman, Wrocław 2005. | pl |
dc.description.references | Barthes R., Paryża nie zalało, [w:] tegoż, Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Cirlot J. E., Słownik symboli, tłum. I. Kania, Kraków 2000. | pl |
dc.description.references | Dobroczyński B., III Rzesza popkultury i inne stany, Kraków 2004. | pl |
dc.description.references | Fichte J., The End of Utopia – the Treatment of Arthur and His Court in Contemporary German Drama, [w:] Reading the Middle Ages. The J. A. W. Bennett Memorial Lectures, ed. P. Boitani, A. Torti, Perugia 1995. | pl |
dc.description.references | Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, tłum. K. Sawicka, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Gozdecka R., Miasto w muzyce i sztukach plastycznych. Jerozolima–Paryż–Nowy Jork. Głos edukacji interdyscyplinarnej, „Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska” 2012, t. X, z. 2. | pl |
dc.description.references | Hardwick P., „If I Lay My Hands on the Grail”. Arthurianism and Progressive Rock, [w:] Mass Market Medieval. Essays on the Middle Ages in Popular Culture, ed. D. W. Marshall, Jefferson, North Carolina and London 2007. | pl |
dc.description.references | Kąkolewski I., Nigdy nieumierające ciało państwa, czyli o trwałości toposu (re-)born statehood w europejskiej kulturze politycznej, „Kwartalnik Historyczny” 2018, nr 2. | pl |
dc.description.references | Krzan K., Ekstaza w wersji pop. Poszukiwania mistyczne w kulturze popularnej, Warszawa 2008. | pl |
dc.description.references | Martin B., Listening tin the Future: The Time of Progressive Rock 1968–1978, Chicago 1998. | pl |
dc.description.references | Michalski G., Siedem bram Jerozolimy. Komentarz do płyty CD, Accord Music Edition 1997. | pl |
dc.description.references | Philips W., Cogan B., Encyclopedia of Heavy Metal Music, Westport, Connecticut – London 2009. | pl |
dc.description.references | Rychlewski M., Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy, Gdańsk 2011. | pl |
dc.description.references | Sławiński J., Przestrzeń w literaturze: elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości, [w:] Przestrzenie i literatura, red. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Wrocław 1978. | pl |
dc.description.references | Storey J., Studia kulturowe i badania kultury popularnej, tłum. J. Barański, Kraków 2003. | pl |
dc.description.references | Ziomek J., Symbol wśród tekstów kultury, [w:] tegoż, Prace ostatnie. Literatura i nauka o literaturze, Warszawa 1994. | pl |
dc.description.references | Bednarkomania trwa, bo kochamy reggae!, [online] https://gk24.pl/bednarkomania-trwa-bo-kochamy-reggae/ar/4620267 [dostęp: 24.09.2021] | pl |
dc.description.references | https://www.tekstowo.pl/piosenka,porozumienie,jeruzalem.html [dostęp: 24.09.2021]. | pl |
dc.description.references | https://www.tekstowo.pl/piosenka,stay_heavy,jerusalem.html [dostęp: 24.09.2021]. | pl |
dc.description.references | Lubański Ł., Wojna o Jerozolimę trwa już 70 lat, „Rzeczpospolita” https://www.rp.pl/wydarzenia/art1956591-wojna-o-jerozolime-trwa-juz-70-lat [dostęp: 22.09.2021]. | pl |
dc.description.references | Arallu, Satanic War in Jerusalem. CD: Raven Music 2002. | pl |
dc.description.references | Astral Doors, Jerusalem. CD: Metalville Records 2011. | pl |
dc.description.references | Bruce Dickinson, The Chemical Wedding. CD: CMC International 1998. | pl |
dc.description.references | Don McLean, Believers. CD: Millennium Records1991. | pl |
dc.description.references | Eagle The White, Heading to Jerusalem. EP: Independent 2014. | pl |
dc.description.references | Edguy, Mandrake. CD: CD-Maximum 2001. | pl |
dc.description.references | Emerson, Lake & Palmer, Brain Salad Surgery. CD: Manticore Records 1973. | pl |
dc.description.references | Far from the Madding Crown (Original Motion Picture Soundtrack). CD 2015. | pl |
dc.description.references | Funeral Procession, Funeral Procession. CD: Ván 2006. | pl |
dc.description.references | Holly Blood, Waves Are Dancing. CD: MUSICA Production, Bombworks Records, 2005. | pl |
dc.description.references | Killing Joke, Pylon, CD: Spinefarm Records 2015. | pl |
dc.description.references | Matisyahu, Youth, CD: JDub/Epic 2006. | pl |
dc.description.references | Nieszpory ludźmierskie, CD New Abra 2007. | pl |
dc.description.references | Prawda, Chaos in Poland, CD: Lou & Rocked Boys, 2017. | pl |
dc.description.references | Sinéad O’Connor, She Who Dwells in the Secret Place of the Most High Shall Abide Under the Shadow of the Almighty. CD: Independent Records 2003. | pl |
dc.description.references | SkyEye, Digital God. CD: Independent 2018. | pl |
dc.description.references | Sława Przybylska, Pamiętasz, CD: MTJ Agencja Artystyczna 2017. | pl |
dc.description.references | Steve Earl, Jerusalem. CD: E-Squared Records 2002. | pl |
dc.description.references | T. Love, Jeruzalem. https://www.youtube.com/watch?v=MNsatqOu7IY | pl |
dc.description.references | Theocracy, Theocracy. CD: Metal Ages Records 2003. | pl |
dc.description.references | Wanda Warska, Piosenki z Piwnicy, CD 4: Polskie Radio, 2004. | pl |
dc.description.references | WarnerBeast, Pinnacle of Man. CD: Warnerbeast 2012. | pl |
dc.description.references | Wilki, Wilki, CD: MJM Music PL 1992. | pl |
dc.description.firstpage | 337 | pl |
dc.description.lastpage | 352 | pl |
dc.identifier.citation2 | Żydzi wschodniej Polski. Seria X: Jerozolima: miasto i mit, red. nauk. Anna Janicka, Jarosław Ławski, Dariusz K. Sikorski | pl |
dc.conference | Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, Białystok 23 września 2021 r. | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-1367-7697 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, 23 września 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Regiewicz_Jerozolima_jako_temat_wspolczesnej_muzyki_popularnej.pdf | 399,63 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)