REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15370
Tytuł: Jerozolima: miasto, religia, wyobraźnia, media („Dostrzegacz Nadwiślański”, „Safrus”, „Nowe Życie”)
Inne tytuły: Jerusalem: the city, religion, imagination, and the media (“Dostrzegacz Nadwiślański”, “Safrus”, and “Nowe Życie”)
Autorzy: Sikorski, Dariusz K.
Słowa kluczowe: Jerusalem
Polish-Jewish writings
symbol
city design
social imagination
Data wydania: 2022
Data dodania: 4-paź-2023
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Żydzi wschodniej Polski. Seria X: Jerozolima: miasto i mit, red. nauk. Anna Janicka, Jarosław Ławski, Dariusz K. Sikorski, Białystok 2022, s. 265-290
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;58
Studia żydowskie;10
Konferencja: Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, Białystok 23 września 2021 r.
Abstrakt: A well-known researcher of the Polish-Jewish press of the 19th and 20th centuries, Prof. Dariusz K. Sikorski, analyzes depictions of Jerusalem in three Polish-Jewish periodicals: Dostrzegacz Nadwiślański, Safrus, and Nowe Życie. The author distinguishes between two images of Jerusalem: symbolic and “urban,” emphasizing the strong dominance of the representational image: “Jerusalem – the symbol of Jewishness, depicted in newspapers, prayers, poetry, art, journalism, historical research, presented in testimonies in letters or diaries, is a constant object of fascination, but also a figure in ideological discourses seeking to control the Jewish public imagination. I pointed out that there is an anchoring of symbolism associated with Jerusalem in the domestic sphere, the least known because it is private but exists in everyday life. Signs and patterns acquired in the “culture of the home” become part of the collective culture, interacting with various ideological messages. Urban Jerusalem, on the other hand, shaped from the late 19th century to 1917, is a city with ideas of self-government, of coexistence between different religions and ethnic groups. However, Jerusalem as an urban community, that is, as an open space for living in peace in a world of conflict, did not have a good press, was not presented in the Zionist press and historiography, and is undoubtedly worth recalling.”
Afiliacja: Uniwersytet Gdański
Nota biograficzna: DARIUSZ KONRAD SIKORSKI – dr hab., prof. Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Komunikacji Społecznej i Kulturowej w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa UG. Do jego szczególnych zainteresowań badawczych należy twórczość Romana Brandstaettera i kultura polskich Żydów okresu międzywojennego. Współredaktor – wraz z Tadeuszem Sucharskim – tomu zatytułowanego Przestrzenie lęku. Lęk w kulturze i sztuce XIX–XX wieku (Słupsk 2006). Autor następujących książek: Hermeneutyka symboli w prozie i rysunkach Brunona Schulza (Gdańsk 2000); Symboliczny świat Brunona Schulza (Słupsk 2004) oraz Spór o międzywojenną kulturę polsko-żydowską. Przypadek Romana Brandstaettera (Gdańsk 2011).
URI: http://hdl.handle.net/11320/15370
ISBN: 978-83-7657-464-6
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-4627-0319
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja dziesiąta „Jerozolima w kulturze Żydów Europy Środkowo-Wschodniej. Miasto – Mit – Literatura”, 23 września 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_K_Sikorski_Jerozolima.pdf506,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)