REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15332
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWaszkiewicz, Aneta Ewa-
dc.contributor.authorKukurba, Maria-
dc.contributor.authorSalwin, Mariusz-
dc.contributor.authorWójcik, Cezary-
dc.date.accessioned2023-09-22T08:17:17Z-
dc.date.available2023-09-22T08:17:17Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationOptimum. Economic Studies, Nr 2(112) 2023, s. 65-84pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15332-
dc.description.abstractCel – Celem badań jest wykazanie transferu wartości w modelu biznesowym przedsiębiorstw korzystających z crowdfundingu w Polsce w oparciu o ideę zrównoważonego rozwoju w prowadzeniu biznesu. Metoda badań – Przeprowadzono badanie ankietowe na grupie 121 przedsiębiorstw korzystających z crowdfundingu. Badanie to zostało przeprowadzone w oparciu o wartości Nortona i Kaplana. Wyniki badań ankietowych pozwoliły na opracowanie modelu przepływu wartości zgodnie z koncepcją E3 oraz ideą zrównoważonego rozwoju w prowadzeniu biznesu. Wnioski – Przeprowadzone analizy wykazały, że najważniejszą perspektywą wartości crowdfundingu jest perspektywa finansowa i procesowa, zaś biorąc pod uwagę model crowdfundingu w powiązaniu z koncepcją zrównoważonego rozwoju, najważniejsze są wymiary: ekonomiczny i społeczny. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Wartością dodaną badań jest poznanie modelu biznesowego crowdfundingu i tworzenie wartości w CF dla firmy stosującej model E3 z uwzględnieniem wartości ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Stworzono ponadto nowy model w oparciu o wyniki ankietowe, co wpisuje się w dyskurs naukowy i wypełnia lukę badawczą w tym obszarze. Ponadto model ten pozwala na analizę zarówno wartości oferowanej, jak i wartości uchwyconej – nie tylko dla firm, ale też każdego uczestnika zgodnie w ideą zrównoważonego rozwoju.pl
dc.description.abstractPurpose – The purpose of the research was to present the transfer of value in the business model of companies using crowdfunding in Poland based on the idea of sustainability in doing business. Research method – A survey was conducted on a group of 121 enterprises using crowdfunding. It used the Norton-Kaplan value map and the value flow model in accordance with the E3 concept and the idea of sustainable development Results – The conducted analyses have shown that the most important perspective of the value of crowdfunding is the financial and procedural perspective, while taking into account the crowdfunding model in conjunction with the concept of sustainable development, the most important are the economic and social dimensions. Originality / value / implications / recommendations – The added value of research is learning about the crowdfunding business model and creating value in CF for a company using the E3 model, taking into account economic, social and environmental values. Moreover, a new model was created based on the survey results, which is in line with the scientific discourse and thus bridges the research gap in this area. In addition, this model allows for the analysis of both the value offered and the value captured, not only for companies, but for each participant in accordance with the idea of sustainable development.pl
dc.description.sponsorshipBadanie zostało sfinansowane z grantu NCN nr umowy 2017/25/B/HS4/02225.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcrowdfundingpl
dc.subjectmodel biznesowypl
dc.subjectwartość przedsiębiorstwapl
dc.subjectzrównoważony rozwójpl
dc.subjectcrowdfundingpl
dc.subjectbusiness modelpl
dc.subjectvalue of companypl
dc.subjectsustainabilitypl
dc.titleModel biznesowy crowdfundingu w Polsce a zrównoważony rozwój – transfer wartościpl
dc.title.alternativeThe crowdfunding business model in Poland and sustainable development – value transferpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstokupl
dc.identifier.doi10.15290/oes.2023.02.112.04-
dc.description.EmailAneta Ewa Waszkiewicz: awaszkie@sgh.waw.plpl
dc.description.EmailMaria Kukurba: maria.kukurba@pw.edu.plpl
dc.description.EmailMariusz Salwin: mariusz.salwin@pw.edu.plpl
dc.description.EmailCezary Wójcik: Cezary.wojcik@sgw.waw.plpl
dc.description.AffiliationAneta Ewa Waszkiewicz - Szkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.description.AffiliationMaria Kukurba - Politechnika Warszawskapl
dc.description.AffiliationMariusz Salwin - Politechnika Warszawskapl
dc.description.AffiliationCezary Wójcik - Szkoła Główna Handlowa w Warszawiepl
dc.description.referencesAdvances in Crowdfunding: Research and Practice, 2020, Shneor R., Zhao L., Flåten B.T. (eds.), Palgrave Macmillan, Cham.pl
dc.description.referencesBelz F.M., Binder J.K., 2017, Sustainable Entrepreneurship: A Convergent Process Model, “Business Strategy and the Environment”, Vol. 26(1), pp. 1–17, DOI: 10.1002/bse.1887.pl
dc.description.referencesBocken N.M.P., Short S.W., Rana P., Evans S., 2014, A Literature and Practice Review to Develop Sustainable Business Model Archetypes, “Journal of Cleaner Production”, Vol. 65, pp. 42–56, DOI: 10.1016/j.jclepro.2013.11.039.pl
dc.description.referencesBruton G., Khavul S., Siegel D., Wright M., 2015, New Financial Alternatives in Seeding Entrepreneurship: Microfinance, Crowdfunding, and Peer-to-Peer Innovations, “Entrepreneurship Theory and Practice”, Vol. 39(1), pp. 9–26, DOI: 10.1111/etap.12143.pl
dc.description.referencesClaessens S., 1993, Alternative Forms of External Finance: A Survey, “The World Bank Research Observer”, Vol. 8(1), pp. 91–117, DOI: 10.1093/wbro/8.1.91.pl
dc.description.referencesDovì V.G., Friedler F., Huisingh D., Klemeš J.J., 2009, Cleaner Energy for Sustainable Future, “Journal of Cleaner Production”, Vol. 17(10), pp. 889–895, DOI: 10.1016/j.jclepro.2009.02.001.pl
dc.description.referencesGordijn J., Akkermans J.M., 2003, Value-Based Requirements Engineering: Exploring Innovative E-commerce Ideas, “Requirements Engineering”, Vol. 8(2), pp. 114–134, DOI: 10.1007/s00766-0003-0169-x.pl
dc.description.referencesHalisçelik E., Soytas M.A., 2019, Sustainable Development from Millennium 2015 to Sustainable Development Goals 2030, “Sustainable Development”, Vol. 27(4), pp. 545–572, DOI: 10.1002/sd.1921.pl
dc.description.referencesHörisch J., Tenner I., 2020, How Environmental and Social Orientations Influence the Funding Success of Investment-Based Crowdfunding: The Mediating Role of the Number of Funders and the Average Funding Amount, “Technological Forecasting and Social Change”, Vol. 161, pp. 1–11, DOI: 10.1016/j.techfore.2020.120311.pl
dc.description.referencesJegatheesan V., Liow J.L., Shua L., Kim S. H., Visvanathan C., 2009, The Need for Global Coordination in Sustainable Development, “Journal of Cleaner Production”, Vol. 17(7), pp. 637–643, DOI: 10.1016/j.jclepro.2008.11.016.pl
dc.description.referencesKaplan R.S., 2009, Conceptual Foundations of the Balanced Scorecard, [in:] Handbooks of Management Accounting Research, Chapman C.S., Hopwood A.G., Shields M.D. (eds.), Elsevier, DOI: 10.1016/S1751-3243(07)03003-9.pl
dc.description.referencesKaplan R.S., Norton D.P., 1996, Linking the Balanced Scorecard to Strategy, “California Management Review”, Vol. 39(1), pp. 53–79, DOI: 10.2307/41165876.pl
dc.description.referencesKim Y. S., Cho Ch.K., Ko Y. D., Jee H., 2011, E3 Value Concept for A New Design Paradigm, [in:] Iternational Conference on Engineering Design, Iced11, Technical University of Denmark.pl
dc.description.referencesMaehle N., 2020, Sustainable Crowdfunding: Insights from the Project Perspective, “Baltic Journal of Management”, Vol. 15(2), pp. 281–302, DOI: 10.1108/BJM-02-2019-0079.pl
dc.description.referencesMalina M.A., Selto F.H., 2001, Communicating and Controlling Strategy: An Empirical Study of the Effectiveness of the Balanced Scorecard, “Journal of Management Accounting Research”, Vol. 13(1), pp. 47–90, DOI: 10.2308/jmar.2001.13.1.47.pl
dc.description.referencesMoldan B., Janoušková S., Hák T., 2012, How to Understand and Measure Environmental Sustainability: Indicators and Targets, “Ecological Indicators”, Vol. 17, pp. 4–13, DOI: 10.1016/j.ecolind.2011.04.033.pl
dc.description.referencesMollick E., 2014, The Dynamics of Crowdfunding: An Exploratory Study, “Journal of Business Venturing”, Vol. 29(1), pp. 1–16, DOI: 10.1016/j.jbusvent.2013.06.005.pl
dc.description.referencesMotylska-Kuźma A., 2018, Crowdfunding and Sustainable Development, “Sustainability”, Vol. 10(12), DOI: 10.3390/su10124650.pl
dc.description.referencesMurphy K., 2012, The Social Pillar of Sustainable Development: A Literature Review and Framework for Policy Analysis, “Sustainability: Science, Practice and Policy”, Vol. 8(1), pp. 15–29, DOI: 10.1080/15487733.2012.11908081.pl
dc.description.referencesPiroschka O.P., Maehle N., 2022, The Combined Effect of Success Factors in Crowdfunding of Cleantech Projects, “Journal of Cleaner Production”, Vol. 366, DOI: 10.1016/j.jclepro.2022.132921.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 347/.pl
dc.description.referencesTesta S., Nielsen K.R., Bogers M., Cincotti S., 2019, The Role of Crowdfunding in Moving Towards a Sustainable Society, “Technological Forecasting and Social Change”, Vol. 141, pp. 66–73, DOI: 10.1016/j.techfore.2018.12.011.pl
dc.description.referencesTesta S., Roma P., Vasi M., Cincotti S., 2020, Crowdfunding as a Tool to Support Sustainability‐Oriented Initiatives: Preliminary Insights into the Role of Product/Service Attributes, “Business Strategy and the Environment”, Vol. 29(2), pp. 530–546, DOI: 10.1002/bse.2385.pl
dc.description.referencesWehnert P., Baccarella C.V., Beckmann M., 2019, In Crowdfunding We Trust? Investigating Crowdfunding Success as a Signal for Enhancing Trust in Sustainable Product Features, “Technological Forecasting and Social Change”, Vol. 141, pp. 128–137, DOI: 10.1016/j.techfore.2018.06.036.pl
dc.description.referencesZiegler T., Shneor R., Wenzlaff K., 2021, The 2nd Global Alternative Finance Market Benchmarking Report. University of Cambridge, Cambridge.pl
dc.description.referenceswww 1, https://www.statista.com/statistics/946668/global-crowdfunding-volume-worldwide-by‑type [data dostępu: 15.02.2022].pl
dc.description.referenceswww 2, https://www.statista.com/statistics/1228796/spend-on-reward‑crowdfunding-worldwide [data dostępu: 15.02.2022].pl
dc.description.referenceswww 3, https://www.statista.com/statistics/1127083/poland-value-of-the-crowdfunding‑market [data dostępu: 15.02.2022].pl
dc.description.number2(112)pl
dc.description.firstpage65pl
dc.description.lastpage84pl
dc.identifier.citation2Optimum. Economic Studiespl
dc.identifier.orcid0000-0001-8772-5351-
dc.identifier.orcid0000-0003-2298-287X-
dc.identifier.orcid0000-0001-9325-8796-
dc.identifier.orcid0000-0002-8613-4530-
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Economic Studies, 2023, nr 2(112)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2023_AE_Waszkiewicz_M_Kukurba_M_Salwin_C_Wojcik_Model_biznesowy_crowdfundingu.pdf306,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)