REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15320
Tytuł: Wykształcenie wyższe jako istotny element kompetencji w zatrudnieniu pracowników w sektorze zaawansowanych technologii (high tech) w gospodarce 4.0
Inne tytuły: Tertiary education as a significant component of skills in employing workers in the high tech sector in the economy 4.0
Autorzy: Grześ, Anna
Słowa kluczowe: wykształcenie wyższe
kompetencje
zatrudnienie
sektor high tech
usługi high tech
przemysł high tech
tertiary education
skills
employment
high‑technology sector
high‑technology manufacturing
knowledge‑intensive high‑technology services
Data wydania: 2023
Data dodania: 21-wrz-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Optimum. Economic Studies, Nr 2(112) 2023, s. 146-161
Abstrakt: Cel – Identyfikacja zmian w wielkości zatrudnienia zasobów ludzkich z wykształceniem wyższym w nauce i technice (HRST) oraz zbadanie zależności między wykształceniem wyższym a zatrudnieniem w sektorze high tech i branżach go tworzących w erze gospodarki 4.0. Metoda badań – Metoda opisowa, porównawcza analiza danych statystycznych Eurostatu, wybrane miary statystyki opisowej oraz metoda korelacji r-Pearsona. Wnioski – Przeprowadzone badania potwierdziły, że specyfika branży determinuje rodzaj kompetencji, w tym poziom wykształcenia i rodzaj specjalizacji zatrudnionych pracowników. Zatrudnienie pracowników z wykształceniem wyższym rosło szybciej niż zatrudnienie ogółem w sektorze HT. Pracodawcy chętniej zatrudniali osoby z wyższym wykształceniem, które pracowały w zawodzie oraz naukowców i inżynierów niż osoby z wyższym wykształceniem. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Pomimo różnych stanowisk badaczy i praktyków dane statystyczne wskazują, że wykształcenie wyższe wciąż jest istotnym elementem kompetencji pracowników zatrudnianych w sektorze HT. Gospodarka 4.0 wymaga pracowników o wysokich kompetencjach. Niezbędne jest zapewnienie wysokiego poziomu jakości kształcenia oraz budowanie silniejszych więzi między nauką a biznesem, aby oferta edukacyjna była bardziej dopasowana do potrzeb rynku pracy i zmniejszyła problem edukacyjnego niedopasowania.
Purpose – Identifying changes in the volume of persons with tertiary education employed in science and technology, examining the relationship between tertiary education and employment in the high tech sector and its industries in the era of economy 4.0. Research method – Comparative analysis of statistical data, selected measures of descriptive statistics and Pearson’s r correlation method. Results – The research confirmed that the specificity of the industry determines the type of skills, and thus the level of education and the type of specialization of employees. Employment of workers with tertiary education grew faster than the total employment in the HT sector. People with tertiary education and employed in science and technology, as well as scientists and engineers were employed more often than people only with tertiary education. Originality / value / implications / recommendations – Despite the differing positions of researchers and practitioners, statistics indicate that tertiary education is still an important component of the competences of employees hired in the HT sector. Economy 4.0 requires highly skilled workers. It is essential to ensure a high level of educational quality and build stronger cooperation between science and business, so that educational offer is better suited to the needs of the labour market and reduces the problem of educational mismatch.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: agrzes@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/15320
DOI: 10.15290/oes.2023.02.112.08
ISSN: 1506-7637
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-4634-172X
Typ Dokumentu: Article
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WZarz)
Optimum. Economic Studies, 2023, nr 2(112)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Optimum_2_2023_A_Grzes_Wyksztalcenie_wyzsze_jako_istotny_element_kompetencji.pdf272,23 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)