Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15320
Tytuł: | Wykształcenie wyższe jako istotny element kompetencji w zatrudnieniu pracowników w sektorze zaawansowanych technologii (high tech) w gospodarce 4.0 |
Inne tytuły: | Tertiary education as a significant component of skills in employing workers in the high tech sector in the economy 4.0 |
Autorzy: | Grześ, Anna |
Słowa kluczowe: | wykształcenie wyższe kompetencje zatrudnienie sektor high tech usługi high tech przemysł high tech tertiary education skills employment high‑technology sector high‑technology manufacturing knowledge‑intensive high‑technology services |
Data wydania: | 2023 |
Data dodania: | 21-wrz-2023 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Optimum. Economic Studies, Nr 2(112) 2023, s. 146-161 |
Abstrakt: | Cel – Identyfikacja zmian w wielkości zatrudnienia zasobów ludzkich z wykształceniem wyższym w nauce i technice (HRST) oraz zbadanie zależności między wykształceniem wyższym a zatrudnieniem w sektorze high tech i branżach go tworzących w erze gospodarki 4.0. Metoda badań – Metoda opisowa, porównawcza analiza danych statystycznych Eurostatu, wybrane miary statystyki opisowej oraz metoda korelacji r-Pearsona. Wnioski – Przeprowadzone badania potwierdziły, że specyfika branży determinuje rodzaj kompetencji, w tym poziom wykształcenia i rodzaj specjalizacji zatrudnionych pracowników. Zatrudnienie pracowników z wykształceniem wyższym rosło szybciej niż zatrudnienie ogółem w sektorze HT. Pracodawcy chętniej zatrudniali osoby z wyższym wykształceniem, które pracowały w zawodzie oraz naukowców i inżynierów niż osoby z wyższym wykształceniem. Oryginalność / wartość / implikacje / rekomendacje – Pomimo różnych stanowisk badaczy i praktyków dane statystyczne wskazują, że wykształcenie wyższe wciąż jest istotnym elementem kompetencji pracowników zatrudnianych w sektorze HT. Gospodarka 4.0 wymaga pracowników o wysokich kompetencjach. Niezbędne jest zapewnienie wysokiego poziomu jakości kształcenia oraz budowanie silniejszych więzi między nauką a biznesem, aby oferta edukacyjna była bardziej dopasowana do potrzeb rynku pracy i zmniejszyła problem edukacyjnego niedopasowania. Purpose – Identifying changes in the volume of persons with tertiary education employed in science and technology, examining the relationship between tertiary education and employment in the high tech sector and its industries in the era of economy 4.0. Research method – Comparative analysis of statistical data, selected measures of descriptive statistics and Pearson’s r correlation method. Results – The research confirmed that the specificity of the industry determines the type of skills, and thus the level of education and the type of specialization of employees. Employment of workers with tertiary education grew faster than the total employment in the HT sector. People with tertiary education and employed in science and technology, as well as scientists and engineers were employed more often than people only with tertiary education. Originality / value / implications / recommendations – Despite the differing positions of researchers and practitioners, statistics indicate that tertiary education is still an important component of the competences of employees hired in the HT sector. Economy 4.0 requires highly skilled workers. It is essential to ensure a high level of educational quality and build stronger cooperation between science and business, so that educational offer is better suited to the needs of the labour market and reduces the problem of educational mismatch. |
Afiliacja: | Uniwersytet w Białymstoku |
E-mail: | agrzes@uwb.edu.pl |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/15320 |
DOI: | 10.15290/oes.2023.02.112.08 |
ISSN: | 1506-7637 |
metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0002-4634-172X |
Typ Dokumentu: | Article |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (WZarz) Optimum. Economic Studies, 2023, nr 2(112) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Optimum_2_2023_A_Grzes_Wyksztalcenie_wyzsze_jako_istotny_element_kompetencji.pdf | 272,23 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)