REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15306
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSłomski, Wojciech-
dc.date.accessioned2023-09-19T10:11:40Z-
dc.date.available2023-09-19T10:11:40Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationElpis, T. 25, 2023, s. 51-63pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15306-
dc.description.abstractThe paper is dedicated to the confrontation of individual eschatology according to the Late Byzantine hesychasm with the contemporary futurological views of transhumanism, posthumanism and other related theories, doctrines, hypothesis and conceptions, which are here mentioned under the common name of “new humanisms”. The peculiarity of hesychastic theology is in its belief in a human being’s capability to perceive uncreated divine light (the Tabor Light) and divine energies in his earthly life through tacit prayer and other “smartactivities”. Such perception means the start of a Christian’s transfiguration process for future eternal life. Hesyhasm is thoroughly humanistic and could be an alternative for contemporary futurology, taking into account the acute crisis of modern secular and post-Christian humanism and humanistic values.pl
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest konfrontacji indywidualnej eschatologii według późno-bizantyjskiego hezychazmu ze współczesnymi futurologicznymi poglądami transhumanizmu, posthumanizmu i innych pokrewnych teorii, doktryn, hipotez i koncepcji, które są tutaj wymieniane pod wspólną nazwą „nowych humanizmów”. Osobliwością teologii hezychastycznej jest wiara w zdolność człowieka do postrzegania niestworzonego boskiego światła (Światła Taboru) i boskich energii w swoim ziemskim życiu poprzez cichą modlitwę i inne „inteligentne działania”. Takie postrzeganie oznacza początek procesu przemienienia chrześcijanina do przyszłego życia wiecznego. Hezychazm jest na wskroś humanistyczny i może być alternatywą dla współczesnej futurologii, biorąc pod uwagę ostry kryzys współczesnego świeckiego i postchrześcijańskiego humanizmu i wartości humanistycznych.pl
dc.description.abstractСтатья посвящена противопоставлению индивидуальной эсхатологии поздневизантийского исихазма современным футурологическим воззрениям трансгуманизма, постгуманизма и других родственных теорий, доктрин, гипотез и концепций, объединенных здесь под общим названием "новые гуманизмы". Особенность исихастского богословия заключается в вере в способность человека воспринимать несотворенный божественный свет (Фаворский свет) и божественные энергии в своей земной жизни через молчаливую молитву и другие "умные действия". Такое восприятие означает начало процесса преображения христианина для будущей вечной жизни. Хесихазм глубоко гуманистичен и может стать альтернативой для современной футурологии, учитывая острый кризис современного секулярного и постхристианского гуманизма и гуманистических ценностей.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectartificial neural networkspl
dc.subjectGregory Palamaspl
dc.subjecthesychasmpl
dc.subjectindividual eschatologypl
dc.subjectposthumanismpl
dc.subjectsztuczne sieci neuronowepl
dc.subjectGrzegorz Palamaspl
dc.subjecthezychazmpl
dc.subjecteschatologia indywidualnapl
dc.subjectposthumanizmpl
dc.subjectискусственные нейронные сетиpl
dc.subjectГригорий Паламаpl
dc.subjectисихазмpl
dc.subjectиндивидуальная эсхатологияpl
dc.subjectпостгуманизмpl
dc.titleИндивидуальная эсхатология в исихазме и современном «новом гуманизме»pl
dc.title.alternativeIndividual Eschatology in Hesychasm and Modern "New Humanism"pl
dc.title.alternativeIndywidualna eschatologia w hezychazmie i współczesnym „nowym humanizmie”pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2023.25.05-
dc.description.Emailslomski@autograf.plpl
dc.description.BiographicalnoteProf. zw. dr hab. Wojciech Słomski - ur. 15.06.1969 r. w Warszawie. Ukończył Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wydział Teologiczny Uniwersytetu Stefana Kardynała Wyszyńskiego, doktorat z zakresu filozofii kultury w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, habilitacja z zakresu historii filozofii na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu w Presove oraz na Wydziale Teologicznym Katolickiego Uniwersytetu w Koszycach z zakresu teologii dogmatycznej. Wielokrotny doktor honoris causa. Od 2005 roku profesor tytularny nauk humanistycznych.pl
dc.description.AffiliationAkademia Ekonomiczno – Humanistyczna w Warszawiepl
dc.description.referencesAndrews, L.B. (1999). The Clone Age: Adventures in the New World of Reproductive Technology, Henry Holt & Co.pl
dc.description.referencesDiehl, Ch. (1969 ). History of the Byzantine Empire (G.B. Ives, Tłum.). New York.pl
dc.description.referencesFreitas, J.R. (1996). The future of computers. Analog, No. 116.pl
dc.description.referencesFukuyama, F. (2003). Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution. New York: Farrar Straus & Giroux.pl
dc.description.referencesLindsay S.A., (2006) Psychotic Entelechy: The Dangers of Spiritual Gifts Theology. New York: University Press of America.pl
dc.description.referencesReligion and Transhumanism: The Unknown Future of Human Enhancement. (2015). C. Mercer, T.J. Throten, Praeger (red.). New York.pl
dc.description.referencesSachs, J. (2001). Aristotle's On the Soul and On Memory and Recollection. Santa Fe, N.M: Green Lion Press.pl
dc.description.referencesSymeon the New Theologian. (1980). The Discourses (C.J. de Catanzaro, Tłum.). Mahwah, New Jersey: Paulist Press.pl
dc.description.referencesBerdâev, N.A. (2012). Opyt èshatologičeskoj metafiziki. Moskva: Direkt-Media. [Бердяев, Н.А. (2012). Опыт эсхатологической метафизики. Москва: Директ-Медиа].pl
dc.description.referencesGercen, A.I. (1982). Byloe i dumy. Častʹ 8. Moskva. [Герцен, А.И. (1982). Былое и думы. Часть 8. Москва]. [online] http://gertsen.lit-info.ru/gertsen/proza/byloe-i-dumy/8-glava-ii-venezia-la-bella.htm, [01.11.2022]pl
dc.description.referencesGrigorij Palama. (2007). Triady v zaŝitu svâŝenno-bezmolstvuûŝih, 2-e izd., (V.V. Bibihina, Tłum.). Sankt-Peterburg: Nauka. [Григорий Палама. (2007). Триады в защиту священно-безмолствующих, 2-е изд., (В.В. Бибихина, Tłum.). Санкт-Петербург: Наука].pl
dc.description.referencesGrigorij Sinait. (1999). Tvoreniâ. Moskva: Novospasskij monastyrʹ. [Григорий Синаит. (1999 ). Творения. Москва: Новоспасский монастырь].pl
dc.description.referencesIvanov, V.I. (1971). Sobranie sočinenij. D.V. Ivanov, O. Dešart (red.). Brûsselʹ: Foyer Oriental Chrétien. [Иванов, В.И. (1971). Собрание сочинений. Д.В. Иванов, О. Дешарт (red.). Брюссель: Foyer Oriental Chrétien].pl
dc.description.referencesIsihazm: Annotirovannaâ bibliografiâ. (2004). red. S.S. Horužij (red.). Moskva: Izd. Sovet Russkoj Pravoslavnoj Cerkvi [Исихазм: Аннотированная библиография. (2004). ред. С.С. Хоружий (red.). Москва: Изд. Совет Русской Православной Церкви].pl
dc.description.referencesLosskij, V.N. (1968). Palamitskij sintez. Vestnik Russkogo Zapadno-Evropejskogo Patriaršego Èkzarhata, 62-63. [Лосский, В.Н. (1968). Паламитский синтез. Вестник Русского Западно-Европейского Патриаршего Экзархата, 62-63].pl
dc.description.referencesLuman, N. (2001). Vlastʹ (A.Û. Antonovskij, tłum.). Moskva: Praksis [Луман, Н. (2001). Власть (А.Ю. Антоновский, tłum.). Москва: Праксис].pl
dc.description.referencesMandzaridis, G.I. (2003). Oboženie čeloveka po učeniû sv. Grigoriâ Palamy, Sergiev Posad. [Мандзаридис, Г.И. (2003). Обожение человека по учению св. Григория Паламы, Сергиев Посад].pl
dc.description.referencesMejendorf, I.F. (1992). Vvedenie v svâtootečeskoe bogoslovie. Vilʹnûs: Vestʹ [Мейендорф, И.Ф. (1992). Введение в святоотеческое богословие. Вильнюс: Весть].pl
dc.description.referencesSilʹnickij, G.G. (1995). Razum čeloveka po učeniâm isihastskogo i sholastičeskogo bogosloviâ. W: Sinergiâ. Problemy asketiki i mistiki Pravoslaviâ. Moskva [Сильницкий, Г.Г. (1995). Разум человека по учениям исихастского и схоластического богословия. W: Синергия. Проблемы аскетики и мистики Православия. Москва].pl
dc.description.referencesFëdorov, N.F. (1982). Sočineniâ. Moskva: Myslʹ [Фёдоров, Н.Ф. (1982). Сочинения. Москва: Мысль].pl
dc.description.referencesCap, A. (2015). Bogoslovie svâtogo Grigoriâ Palamy. Luck-Kovelʹ: Izd-vo «Nadstyrʹe»]. [Цап, А. (2015). Богословие святого Григория Паламы. Луцк-Ковель: Изд-во «Надстырье»].pl
dc.description.referencesČaadaev, P.I. (1991). Filosofičeskie pisʹma. Pisʹmo pervoe, vtoroe. W: Rossiâ glazami russkogo. Čaadaev, Leontʹev, Solovʹev. A.F. Zamaleev (red.). Sankt-Peterburg. [Чаадаев, П.И. (1991). Философические письма. Письмо первое, второе. W: Россия глазами русского. Чаадаев, Леонтьев, Соловьев. А.Ф. Замалеев (red.). Санкт-Петербург].pl
dc.description.volume25pl
dc.description.firstpage51pl
dc.description.lastpage63pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0003-1532-0341-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2023, T. 25

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_25_2023_W_Slomski_Indiwidualnaja_eschatologija_w_isichazmie.pdf321,3 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons