REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15255
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorHac-Rosiak, Barbara-
dc.date.accessioned2023-09-01T11:30:36Z-
dc.date.available2023-09-01T11:30:36Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 22, 2023, s. 155-170pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15255-
dc.description.abstractBunt [Revolt] (1924) by Władysław Stanisław Reymont and Animal Farm (1946) by George Orwell display many parallels, probably stemming from the common provenance of the two works, which can be traced to the work Skotskoy bunt [Skotskoj rebellion] (1879) by the Ukrainian writer Nikolai Kostomarov. The works deploy allegory in the construction of dystopian worlds inhabited by animals that rebel against humans. They share a number of motifs, characters and plot patterns, including, most importantly, the desire to overthrow man’s hegemony, which turns against the anthropomorphized heroes. The texts also differ significantly in the circumstances of their creation, the source of imaginative transfer, the symbolism and, finally, the purpose of the animal revolution. The article aims to trace the antecedence and mutual intersection of the works in question.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectrevolutionpl
dc.subjectrebellionpl
dc.subjectcommunismpl
dc.subjectanthropomorphizationpl
dc.subjectanimalspl
dc.subjectEastpl
dc.titleOd reminiscencji do antecedencji – Kostomarov, Reymont i Orwell. Rekonesanspl
dc.title.alternativeFrom Reminiscence to Antecedence – Kostomarov, Reymont and Orwell: A Reconnaissancepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2023.22.09-
dc.description.Emailbarbara.hac.rosiak@edu.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesBarnett Anthony (1967), Gatunek homo sapiens: biologia człowieka, przeł. S. Liszewska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesBradford Richard (2022), Orwell. Człowiek naszych czasów, przeł. A. Żak, Warszawa: Znak Koncept.pl
dc.description.referencesDobrowolska Danuta (2001), O literaturze XX wieku. Szkice i recenzje, Kielce: Szumacher.pl
dc.description.referencesKochanowski Marek (2016), Dialektyka fantastyki i religii. O „Buncie” Władysława Stanisława Reymonta, w: M. Kochanowski, Modernizm mniej znany. Studia i szkice o literaturze, Białystok: Prymat, s. 33–49.pl
dc.description.referencesKopaliński Władysław (2012), hasło: Owca, w: W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm, s. 291–294.pl
dc.description.referencesKostomarov Nikołaj (1917), Skotskoj bunt, „Niwa”, tom 48, nr 34–37, s. 546–553.pl
dc.description.referencesMokry Włodzimierz (1996), Literatura i myśl filozoficzno-religijna ukraińskiego romantyzmu: Szewczenko, Kostamarov, Szaszkiewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (1974), Dwa pejzaże Reymonta, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 65–81.pl
dc.description.referencesOrwell George (2021), Wolność prasy, w: G. Orwell, Folwark zwierzęcy, przeł. B. Zborski, Warszawa: Muza.pl
dc.description.referencesOrwell George (2021), Folwark zwierzęcy. Opowiastka, przeł. S. Żuchowski, Warszawa: W.A.B.pl
dc.description.referencesPolakowska Anna (1978), hasło: Reymont Władysław Stanisław, w: Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 15, red. Z. Szweykowski, J. Maciejewski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 370–417.pl
dc.description.referencesReed John (2015), Revisionist History, „Harper’s Magazine”, no. 12, https://harpers.org/2015/12/revisionist-history/.pl
dc.description.referencesReymont Władysław Stanisław (1924), Bunt, Warszawa: Gebethner i Wolff.pl
dc.description.referencesSmoljanskaja Aleksandra (2017), Nieantropomorficzny obraz społeczeństwa w literaturze: „Homonimia testu”, Petersburg: Petersburski Uniwersytet Państwowy.pl
dc.description.referencesŻuchowski Szymon (2021), Od tłumacza, w: G. Orwell, Folwark zwierzęcy. Opowiastka, przeł. S. Żuchowski, Warszawa: W.A.B.pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage155pl
dc.description.lastpage170pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-1568-1051-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2023, nr 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_22_2023_B_Hac_Rosiak_Od_reminiscencji_do_antecedencji.pdf187,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons