Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15255
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Hac-Rosiak, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T11:30:36Z | - |
dc.date.available | 2023-09-01T11:30:36Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 22, 2023, s. 155-170 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15255 | - |
dc.description.abstract | Bunt [Revolt] (1924) by Władysław Stanisław Reymont and Animal Farm (1946) by George Orwell display many parallels, probably stemming from the common provenance of the two works, which can be traced to the work Skotskoy bunt [Skotskoj rebellion] (1879) by the Ukrainian writer Nikolai Kostomarov. The works deploy allegory in the construction of dystopian worlds inhabited by animals that rebel against humans. They share a number of motifs, characters and plot patterns, including, most importantly, the desire to overthrow man’s hegemony, which turns against the anthropomorphized heroes. The texts also differ significantly in the circumstances of their creation, the source of imaginative transfer, the symbolism and, finally, the purpose of the animal revolution. The article aims to trace the antecedence and mutual intersection of the works in question. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | pl |
dc.subject | revolution | pl |
dc.subject | rebellion | pl |
dc.subject | communism | pl |
dc.subject | anthropomorphization | pl |
dc.subject | animals | pl |
dc.subject | East | pl |
dc.title | Od reminiscencji do antecedencji – Kostomarov, Reymont i Orwell. Rekonesans | pl |
dc.title.alternative | From Reminiscence to Antecedence – Kostomarov, Reymont and Orwell: A Reconnaissance | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2023.22.09 | - |
dc.description.Email | barbara.hac.rosiak@edu.uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Barnett Anthony (1967), Gatunek homo sapiens: biologia człowieka, przeł. S. Liszewska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Bradford Richard (2022), Orwell. Człowiek naszych czasów, przeł. A. Żak, Warszawa: Znak Koncept. | pl |
dc.description.references | Dobrowolska Danuta (2001), O literaturze XX wieku. Szkice i recenzje, Kielce: Szumacher. | pl |
dc.description.references | Kochanowski Marek (2016), Dialektyka fantastyki i religii. O „Buncie” Władysława Stanisława Reymonta, w: M. Kochanowski, Modernizm mniej znany. Studia i szkice o literaturze, Białystok: Prymat, s. 33–49. | pl |
dc.description.references | Kopaliński Władysław (2012), hasło: Owca, w: W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm, s. 291–294. | pl |
dc.description.references | Kostomarov Nikołaj (1917), Skotskoj bunt, „Niwa”, tom 48, nr 34–37, s. 546–553. | pl |
dc.description.references | Mokry Włodzimierz (1996), Literatura i myśl filozoficzno-religijna ukraińskiego romantyzmu: Szewczenko, Kostamarov, Szaszkiewicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Nycz Ryszard (1974), Dwa pejzaże Reymonta, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 65–81. | pl |
dc.description.references | Orwell George (2021), Wolność prasy, w: G. Orwell, Folwark zwierzęcy, przeł. B. Zborski, Warszawa: Muza. | pl |
dc.description.references | Orwell George (2021), Folwark zwierzęcy. Opowiastka, przeł. S. Żuchowski, Warszawa: W.A.B. | pl |
dc.description.references | Polakowska Anna (1978), hasło: Reymont Władysław Stanisław, w: Bibliografia literatury polskiej „Nowy Korbut”, t. 15, red. Z. Szweykowski, J. Maciejewski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 370–417. | pl |
dc.description.references | Reed John (2015), Revisionist History, „Harper’s Magazine”, no. 12, https://harpers.org/2015/12/revisionist-history/. | pl |
dc.description.references | Reymont Władysław Stanisław (1924), Bunt, Warszawa: Gebethner i Wolff. | pl |
dc.description.references | Smoljanskaja Aleksandra (2017), Nieantropomorficzny obraz społeczeństwa w literaturze: „Homonimia testu”, Petersburg: Petersburski Uniwersytet Państwowy. | pl |
dc.description.references | Żuchowski Szymon (2021), Od tłumacza, w: G. Orwell, Folwark zwierzęcy. Opowiastka, przeł. S. Żuchowski, Warszawa: W.A.B. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 22 | pl |
dc.description.firstpage | 155 | pl |
dc.description.lastpage | 170 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-1568-1051 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2023, nr 22 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_22_2023_B_Hac_Rosiak_Od_reminiscencji_do_antecedencji.pdf | 187,16 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL