REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15250
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBarski, Kamil-
dc.date.accessioned2023-08-31T10:25:27Z-
dc.date.available2023-08-31T10:25:27Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 22, 2023, s. 103-123pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15250-
dc.description.abstractThe tragic Romantic anthropology entailed a rebellious conflict with the world, other people and even with the self. Its integral part is a mental wound of Romantics, whose anthropological and philosophical contexts are presented in the article. The author attempts to establish a set of factors which led to the ethical, social, religious and psychological anxieties of the French post-revolution generations. To that end the author uses various approaches that encompass psychological aspects of different kinds of aggression aimed at God, the world and the self, psychoanalysis as well as philosophy (especially Kierkegaard’s thought). The strong Romantic subject appears to be a lie, and its tragedy resides in the demand for authenticity, which in itself posed too big a challenge for homeless newcomers in a completely transferred reality.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectRomantic subjectpl
dc.subjectfreedompl
dc.subjectself-fashioningpl
dc.subjectmelancholypl
dc.subjectaggressionpl
dc.titleSkaza wolności, piętno autokreacji. Nieludzki ciężar samostwarzania się podmiotu w antropologii romantycznejpl
dc.title.alternativeFlaw of Freedom, Stigma of Autocreation: Inhuman Burden of Self-fashioning Subject in Romantic Anthropologypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2023.22.06-
dc.description.Emailkamil.barski@o2.plpl
dc.description.AffiliationSzkoła Nauk o Języku i Literaturze, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAubreht Dejan (2012), Dialektyka rozpaczy, przeł. Maciej Olszewski, „Tekstualia”, nr 3, s. 89–119.pl
dc.description.referencesBajer Dorota (2011), Egzystencjalizm jako filozofia podmiotu, „Idea. Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych”, nr 23, s. 115–134.pl
dc.description.referencesBaker Carlos (1948), Shelley’s major poetry, Princeton: Princeton University Press.pl
dc.description.referencesBąk Magdalena (2013), Twórczy lęk Słowackiego. Antagonizm wieszczów po latach, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesBerlin Isaiah (2004), Korzenie romantyzmu. Wykłady mellonowskie w zakresie sztuk pięknych wygłoszone w Narodowej Galerii Sztuki w Waszyngtonie, przeł. A. Bartkowicz, Poznań: Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesBielik-Robson Agata (2003), Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesBielik-Robson Agata (2004), Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofii. Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesBieńczyk Marek (1990), Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci, Warszawa: IBL PAN.pl
dc.description.referencesBittner Ireneusz (2002), Romantyczna idea „odnajdywania siebie” i jej wyraz w korespondencji Zygmunta Krasińskiego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesBittner Ireneusz (2008), Konceptualizacja człowieka-osoby w antropologii polskiego romantyzmu. Przekraczanie schematów heglizmu, „Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno-Społeczny”, nr 3, s. 25–36.pl
dc.description.referencesBizior-Dombrowska Magdalena (2016), Romantyczna nuda. Wielka nostalgia za niczym, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl
dc.description.referencesBolecki Włodzimierz (2001), Od „postmodernizmu” do „modernizmu” (Wat – inne doświadczenie), „Teksty Drugie”, nr 2, s. 29–39.pl
dc.description.referencesCamus Albert (1991), Człowiek zbuntowany, przeł. J. Guze, Kraków: Oficyna Literacka Res Publica.pl
dc.description.referencesFarnicka Marzanna, Liberska Hanna, Niewiedział Dorota (2016), Psychologia agresji. Wybrane problemy, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesGiddens Anthony (2007), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, przeł. A. Szulżycka, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesJanion Maria, Żmigrodzka Maria (1995), Romantyczne tematy egzystencji, w: Nasze pojedynki o romantyzm, red. D. Siwicka, M. Bieńczyk, Warszawa: IBL PAN, s. 9–25.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2000), Gorączka romantyczna, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2001), Zło i fantazmaty, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesKaftański Wojciech (2012), Rozpacz jako życie w śmierci w myśli Sørena Kierkegaarda, „Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein”, nr 9, s. 81–95.pl
dc.description.referencesKasperski Edward (2000), Jednostka, historia i etyka. Paralela Krasiński – Kierkegaard, w: Piekło miłości. W 140 rocznicę śmierci Zygmunta Krasińskiego, red. J. Rohoziński. Pułtusk: Wyższa Szkoła Humanistyczna, s. 51–88.pl
dc.description.referencesKępiński Antoni (1985), Melancholia. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.pl
dc.description.referencesKierkegaard Søren (1972), Choroba na śmierć, w: S. Kierkegaard, Bojaźń i drżenie; Choroba na śmierć, przeł. J. Iwaszkiewicz, Warszawa: PWN, s. 139–292.pl
dc.description.referencesKubale Anna (2001), Zygmunt Krasiński – człowiek i egzystencja, w: Zygmunt Krasiński – nowe spojrzenia, red. G. Halkiewicz-Sojak, B. Burdziej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl
dc.description.referencesKucner Andrzej (2013), Nietzsche i romantyczne antycypacje nihilizmu, w: Nietzsche i romantyzm, red. M. Kruszelnicki, W. Kruszelnicki, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, s. 50–68.pl
dc.description.referencesNapierała Anita (2008), Funkcje cierpienia w antropologii romantycznej. Wizje i diagnozy Zygmunta Krasińskiego, Poznań: Instytut Historii UAM.pl
dc.description.referencesPiotrowski Piotr (2006), (Nie)obiektywna podmiotowość, „Analiza i Egzystencja”, nr 4, s. 113–131.pl
dc.description.referencesPiwińska Marta (1971), Bóg utracony i Bóg odnaleziony. Buntownicy i wyznawcy, w: Problemy polskiego romantyzmu, ser. I, red. M. Żmigrodzka, Z. Lewinówna, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 251–301.pl
dc.description.referencesPiwińska Marta (2005), Złe wychowanie, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesPłużański Tadeusz (1977), Człowiek między ziemią a niebem, Warszawa: Wiedza Powszechna.pl
dc.description.referencesPrzybylski Ryszard (1970), Świat jako maszyna piekielna (O „Zamku kaniowskim” Seweryna Goszczyńskiego), w: Studia z teorii i historii poezji, red. M. Głowiński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 167–198.pl
dc.description.referencesPrzybylski Ryszard (1976), Wstęp, w: A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska, oprac. R. Przybylski, Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesSade Donatien Alphonse Franc¸ois de (1997), Julietta, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa: Spacja.pl
dc.description.referencesSiwiec Magdalena (2013), Marionetki, maski i sny. Wokół romantycznej nicości, „Ruch Literacki”, nr 6, s. 607–624.pl
dc.description.referencesSiwiec Magdalena (2015), Romantyczny kryzys mocnego podmiotu. Pęknięcia i pozory, „Ruch Literacki”, nr 6, s. 559–570.pl
dc.description.referencesStępień Sylwia (2015), Romantyczna nuda i nowoczesna świadomość. Adam Mickiewicz – George Gordon Byron. Próba paraleli, „Wiek XIX”, t. 8, s. 237–250.pl
dc.description.referencesStępień Sylwia (2016), Kształtowanie tożsamości romantycznej w epistolografii Adama Mickiewicza i George’a Gordona Byrona. Studium komparatystyczne [niepublikowana praca doktorska], Warszawa: UW.pl
dc.description.referencesSudolski Zbigniew (2001), Zygmunt Krasiński jako człowiek, w: Zygmunt Krasiński – nowe spojrzenia, red. G. Halkiewicz-Sojak, B. Burdziej, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl
dc.description.referencesSzkaradnik Katarzyna (2014), Świat to za mało, czyli romantyczne odkrywanie „nieskończoności tego, co skończone” w świetle myśli Sørena Kierkegaarda, w: Granice romantyzmu. Romantyzm bez granic?, red. M. Piechota, M. Kalarus, O. Kalarus, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 43–56.pl
dc.description.referencesSzwed Antoni (1999), Między wolnością a prawdą egzystencji. Studium myśli Sørena Kierkegaarda, Kęty: Antyk.pl
dc.description.referencesTaylor Charles (2012), Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i in., Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesWasiewicz Jan (2010), Oblicza nicości. Z dziejów nihilizmu europejskiego w XIX wieku, Wrocław: Wydawnictwo UWr.pl
dc.description.referencesWerner Mateusz (1996), „Albo-albo”, czyli nihilizm, „Teksty Drugie”, nr 6, s. 99–114.pl
dc.description.referencesWerner Mateusz (1997), O nihilizmie europejskim i źródłach ponowoczesności, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, nr 4, s. 123–135.pl
dc.description.referencesWojakowska-Skiba Anna (2009), Nieświadome poczucie winy – powrót do Freuda?, tekst referatu na sympozjum grupy psychoanalizy lacanowskiej Sinthome udostępniony przez autorkę on-line: http://sinthome.pl/pic/StronaPL/insomnia/AWS NPW.pdf [dostęp 26.05.2021].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage123pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-1971-5300-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2023, nr 22

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons