REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15178
Tytuł: Польская драматургия рубежа веков на сцене грузинского театра
Inne tytuły: Polish drama on the stages of the Georgian theater at the turn of the 19th century
Autorzy: Occheli, Wera
Słowa kluczowe: dramat polski
modernizm
teatr gruziński
inscenizacje
recepcja
Polish drama
modernism
Georgian theater
staging
reception
Data wydania: 2022
Data dodania: 28-lip-2023
Wydawca: Temida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Gruzja i Polska: transfer wartości kultury. Studia interdyscyplinarne, redakcja naukowa Jarosław Ławski, Wera Occheli, Białystok – Kutaisi 2022, str. 163-174
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dialog kultury gruzińskiej i polskiej w XIX i XX wieku", Białystok – Kutaisi, 8 maja 2021
Abstrakt: Autorka artykułu, prof. Vera Ozheli, polonistka i rusycystka, bada w artykule recepcję bujnie rozwijającego się na przełomie XIX i XX wieku dramatu polskiego w Gruzji. Jak się okazuje, była to także recepcja teatralna. Z dużym sukcesem na gruzińskich scenach wystawiano dramaty: Michała Bałuckiego (1937–1901), Gabrieli Zapolskiej (1857–1921), Stanisława Przybyszewskiego (1868–1927), Jerzego Żuławskiego (1874–1915) i Kazimierza Przerwy-Tetmajera (1865–1945). Tylko Bałucki reprezentuje w tej grupie dramatopisarzy dramat pozytywistyczny, pozostałe postaci to twórcy dramatu modernistycznego, inspirowanego najnowszymi trendami teatru zachodnioeuropejskiego. Te trendy za pośrednictwem polskich pisarzy przenikały do teatru gruzińskiego.
The article examines the reception of the rapidly developing Polish drama in Georgia at the turn of the 19th century. As it turns out, this was also a theatrical reception. Dramas were staged on Georgian stages with great success, notably those by Michał Bałucki (1937-1901), Gabriela Zapolska (1857-1921), Stanisław Przybyszewski (1868-1927), Jerzy Żuławski (1874-1915) and Kazimierz Przerwa-Tetmajer (1865-1945). Only Bałucki represents positivist drama in this group of playwrights; the other figures are creators of modernist drama, inspired by the latest trends of the Western European theater. These trends permeated Georgian theater thanks to the Polish writers.
Afiliacja: Państwowy Uniwersytet im. Akakiego Ceretelego w Kutaisi, Gruzja
Nota biograficzna: Wera Occheli – prof. dr hab. w Państwowym Uniwersytecie im Akakiego Ceretellego w Kutaisi w Gruzji. Rusycystka i polonistka, komparatystka, autorka prac o recepcji literatury polskiej w Gruzji. Publikowała między innymi w „wieku XIX”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Bibliotekarzu Podlaskim”, „Slavia Occidentalis”. Autorka m.in. studiów: Ilia Czaczawadze ikoną literackich związków polsko-gruzińskich w XIX wieku, przeł. L. Wiśniewska, „Wiek XIX”, t. 10/2017, s. 195–309; Społeczne oraz kulturalne stosunki Polski i Gruzji w XVI–XVIII w., „Porównania” 2009, nr 6, s. 239–243; Reminiscencje poezji Adama Mickiewicz w prozie Akakiego Ceretelego, przeł. A. Pomianowska, „Slavia Occidentalis” 2007, t. 64, s. 59–64.
URI: http://hdl.handle.net/11320/15178
ISBN: 978-83-67169-08-0
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-5483-1665
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dialog kultury gruzińskiej i polskiej w XIX i XX wieku", 8 maja 2021

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
W_Occheli_Pol'skaya_dramaturgiya_rubezha_vekov_na_stsene_gruzinskogo_teatra.pdf350,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)