REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15153
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWileczek, Anna-
dc.date.accessioned2023-07-17T11:34:15Z-
dc.date.available2023-07-17T11:34:15Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 1(14), 2023, s. 241-255pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15153-
dc.description.abstractArtykuł dotyczy analizy współczesnych przykładów stereotypizacji (młodych) kobiet za pomocą nominacji o charakterze etykietalnym. Nowe etykiety (typu: bedoesiara, julka, karyna, konserwatywka, madka) są efektem ekspresywnych i waloryzujących uproszczeń poznawczych. Dominuje w nich element afektywny i humorystyczny, bowiem bazują one na określonych, emocjonalnych reakcjach na kontakt z tzw. jednostkami „typowymi” (por. typowa julka, typowa rzepiara, typowa madka). Wskazywane neologizmy, etykietując określone grupy osób, powielają i utrwalają w opinii społecznej negatywne i ‒ zwykle – deprecjonujące sądy, przyczyniając się do powstawania stereotypów.pl
dc.description.abstractThe article analyzes contemporary examples of stereotyping of (young) women with the help of label nominations. The indicated neologisms, labeling particular groups of people, duplicate and consolidate in the social opinion negative and – usually – deprecating judgments, contributing to the formation of stereotypes. The new labels (such as bedoesiara, julka, karyna, konserwatywka, and madka) result from expressive and valorizing cognitive simplifications. An emotional and humorous element dominate them because they are based on specific, emotional reactions to contact with the so-called typical units (cf. typical julka, typical rzepiara, typical madka). These neologisms, by labelling given groups of people, reproduce and reinforce in social opinion negative and, usually, biased judgments, which results in new stereotypes.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana/dofinansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Edukacji i Nauki. Jest wynikiem udziału w projekcie „Ośrodek Badań Historii Kobiet ‒ kontynuacja”.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectstereotyppl
dc.subjectstereotyp kobietypl
dc.subjectmłodomowapl
dc.subjectetykietowaniepl
dc.subjectetykietypl
dc.subjectstereotypepl
dc.subjectstereotype of a womanpl
dc.subjectyoung speakpl
dc.subjectlabelingpl
dc.subjectlabelspl
dc.titleJulki, alternatywki, zodiakary. Stereotypy kobiet w młodomowiepl
dc.title.alternativeJulki, Alternatywki, Zodiakary. Stereotypes of Women in Youth Speakpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2023.01.14.11-
dc.description.Emailanna.wileczek@ujk.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Wileczek – doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesorka Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, nauczycielka dyplomowana języka polskiego. Pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa i Językoznawstwa UJK, gdzie kieruje Zakładem Badań nad Dyskursem. Należy m.in. do The International Association for Research in L1 Education oraz Polskiego Towarzystwa Językoznawczego. Jest członkinią Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego, autorką i realizatorką projektów popularyzujących naukę. Kieruje Uniwersytetem Otwartym UJK. Przewodniczy kapitule cyklicznego plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku. Prowadzi Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży. Zajmuje się językiem i kulturą młodego pokolenia, dyskursem edukacyjnym, komunikacją internetową oraz kompetencją komunikacyjną dzieci. Jest autorką i współautorką publikacji poświęconych analizie języka i komunikacji młodzieży w perspektywie społeczno-kulturowej i pedagogicznej, w tym monografii, m.in. Język i komunikacja. Wprowadzenie dla pedagogów, Warszawa 2020; Kod młodości. Młodomowa w aspektach społeczno-kulturowych, Warszawa 2018; Child in the Empire of (Mobile) Screens, Kielce 2017 (współaut. I. Jaros, S. Koziej); Codes Of Childhood Pedological Sketches, Kielce 2016 (współaut. M. Kątny, A. Miernik, G. Trębicki); Szkolna (nie)komunikacja. Bariery w dyskursie wczesnoszkolnym, Warszawa 2015 (współaut. I. Możdżonek); Świadectwa – ślady – znaki. Lapidarium jako strategia formy, Kielce 2010; Jest i więcej prawd w Piśmie. Mickiewiczowskie „Zdania i Uwagi” w kontekście Biblii, Lublin 1994.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcachpl
dc.description.referencesBurkacka, Iwona. „Janusze, halyny, sebixy i karyny. Memy internetowe jako źródło nowych eponimów”. Poradnik Językowy, t. 773, nr 4, 2020, 21–34.pl
dc.description.referencesChlebda, Wojciech. „Stereotyp jako jedność języka, myślenia i działania”, w: Janusz Anusiewicz i Jerzy Bartmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne, (Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, 1998), 31–41.pl
dc.description.referencesDryjańska, Anna. „Czy wiesz, że jesteś zmywarą? Ja też nie wiedziałam. Ale świat idzie naprzód”, Wysokie Obcasy, https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,100865,25905045,czy -wiesz-ze-jestes-zmywara-ja-tez-nie-wiedzialam-ale-swiat.htmlpl
dc.description.referencesGrabias, Stanisław. Język w zachowaniach społecznych, (Lublin: UMCS, 2003).pl
dc.description.referencesGraff, Agnieszka, „Manosfera, czyli bunt upokorzonych samców”, Czas Kultury, nr 1, 2019, 15–20.pl
dc.description.referencesHewstone, Miles. Macrae, Neil. Stangor, Charles. Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, tłum. Agnieszka Nowak, (Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 1999).pl
dc.description.referencesKarwatowska, Małgorzata. Spyra, Joanna. „Dowcip i wulgarność – cechy rozmów uczniowskich prowadzonych za pośrednictwem SMS-ów”, w: Małgorzata Kita (red.), Dialog a nowe media. Druga Internetowa Konferencja Naukowa, (Katowice: Uniwersytet Śląski, 2003), 1–11.pl
dc.description.referencesReszke, Irena. „Niektóre kontrowersje wokół teorii stereotypów grup społecznych”, Kultura i Społeczeństwo, nr 3, 1995, 83–97.pl
dc.description.referencesSolnit, Rebecca. Mężczyźni objaśniają mi świat, tłum. Anna Dzierzgowska, (Kraków: Karakter, 2017).pl
dc.description.referencesWileczek, Anna. Kod młodości. Młodomowa w kontekstach społeczno-kulturowych, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017).pl
dc.description.referencesWileczek, Anna. Raczyński, Piotr. „Madka i madkizm. O stereotypizacji w antymadkowych społecznościach internetowych”, Prace Językoznawcze, nr 21/1, 2021, 151‒167.pl
dc.description.references„Alternatywki”, Facebook, https://www.facebook.com/Alternatywki.pl
dc.description.references„Beka z alternatywek”, Facebook, https://www.facebook.com/Beka-z-alternatywek-614458735721293.pl
dc.description.references„Blachara”, Miejski.pl – Miejski słownik slangu i mowy potocznej, https://www.miejski.pl/slowo-Blachara.pl
dc.description.references„Galeria z -tywkami”. KWEJK.pl, https://kwejk.pl/przegladaj/3460317/0/galeria-z-tywkami.html.pl
dc.description.references„Kapituła plebiscytu dyskwalifikuje seksistowskie określenia. «Julka» nie będzie Młodzieżowym Słowem Roku 2020”, Niestatystyczny.pl, https://niestatystyczny.pl/2020/11/25/kapitula-plebiscytu-dyskwalifikuje-seksistowskie-okreslenia-julka-nie-bedzie-mlodziezowym-slowem-roku-2020/. „Korpus”, Obserwatorium Języka i Kultury Młodzieży, https://obserwatorium-mlodziezy.ujk.edu.pl/.pl
dc.description.references„Miejski słownik slangu i mowy potocznej”, Miejski.pl, https://www.miejski.pl/.pl
dc.description.references„Okniński na linii”, MMA.pl, https://mma.pl/okninski-na-linii-doszlo-do-mocnej-konfrontacji-z-bomba-to-jest-jednostrzalowiec-wideo/.pl
dc.description.references„Pick me girl ‒ Co to znaczy?, Mocodwagi.pl, https://www.mocodwagi.pl/psychologia/pick-me-girl/.pl
dc.description.references„Pick me girl - co to znaczy? O co chodzi w nowym trendzie na TikToku?”, Radio ESKA: Hity na czasie! ‒ ESKA.pl, https://www.eska.pl/news/pick-me-girl-co-to-znaczy-o-co-chodzi-w-nowym -trendzie-na-tiktoku-aa-EtEw-C62Z-BkEK.html.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.issue1(14)pl
dc.description.firstpage241pl
dc.description.lastpage255pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-9851-6114-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2023, nr 1(14)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_1_2023_A_Wileczek_Julki_alternatywki_zodiakary.pdf368,69 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons