REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15133
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZywert, Aleksandra-
dc.date.accessioned2023-07-13T09:52:38Z-
dc.date.available2023-07-13T09:52:38Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationStudia Wschodniosłowiańskie, T. 22, 2022, s. 151-168pl
dc.identifier.issn1642–557X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15133-
dc.description.abstractThe subject of the analysis is the novel Outpost and Outpost 2 by Dmitry Glukhovsky. In this work, the author draws on post-apocalyptic roots and outlines a vision of Russia after the catastrophe – the civil war, which made Russia only formally exist as a state. Unlike the classic post-apocalyptic works in which we already observe a solidified “new world”, Glukhovsky focuses on the process of its creation – an element omitted in “mature” post-apocalyptic literature – mainly from the sociological point of view. The emphasis on the social aspect in combination with the political dimension makes the novel go beyond the scope of popular literature. It is also a painful, dystopian reflection on the projected future of Russia – a country which, according to the author, has not managed to break out of the vicious circle of utopian mania for greatness.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectDmitrij Głuchowskipl
dc.subjectOutpostpl
dc.subjectOutpost 2pl
dc.subjectpostapokalipsapl
dc.subjectspołeczeństwopl
dc.subjectRosjapl
dc.subjectDmitry Glukhovskypl
dc.subjectThe Outpostpl
dc.subjectThe Outpost 2pl
dc.subjectpost-apocalypsepl
dc.subjectsocietypl
dc.subjectRussiapl
dc.titleApokalipsa po rosyjsku (Dmitrij Głuchowski, Outpost)pl
dc.title.alternativeApocalypse in Russian (Dmitry Glukhovsky, Outpost, Outpost 2)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.identifier.doi10.15290/sw.2022.22.10-
dc.description.Emailazywert@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUAM Poznań, Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiejpl
dc.description.referencesBaudrillard J., 2008, Słowa klucze, przeł. S. Królak, Warszawa.pl
dc.description.referencesCarroll N., 2004, Filozofia horroru, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., 2007, Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego, [w:] red. E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa, s. 219–236.pl
dc.description.referencesGąska P., 2016, Historia rozwoju konwencji postapokaliptycznej jako odbicie lęków kultury zachodniej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. XXXIV, Lublin.pl
dc.description.referencesKing S., 1995, Dance macabre, przeł. P. Braiter, P. Ziemkiewicz, Warszawa.pl
dc.description.referencesKlein S., 2009, Czas. Poradnik użytkownika, przeł. K. Żak, Warszawa.pl
dc.description.referencesKopaliński W., 1990, Słownik symboli, Warszawa.pl
dc.description.referencesMaj K. M., 2015, Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków.pl
dc.description.referencesMartin P., 2010, Seks, narkotyki i czekolada, przeł. A. Dzierzgowska, Warszawa.pl
dc.description.referencesMarzano M., 2013, Oblicza lęku, przeł. Z. Chojnacka, Warszawa.pl
dc.description.referencesMazurkiewicz A., 2016, Mroki przyszłości. O nurcie tzw. dark future w polskiej fantastyce naukowej, „Pamiętnik Literacki” CVII, s. 139–154.pl
dc.description.referencesNijakowski L., 2018, Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury, Warszawa.pl
dc.description.referencesOlkusz K., 2016, Nikt nie jest bez winy. Teorie spiskowe w literackich narracjach zombiecentrycznych, „Czas Kultury” 2, s. 73–80.pl
dc.description.referencesOlsen B., 2018, Jak rzeczy pamiętają, [w:] Antropologia pamięci. Zagadnienia i wybór tekstów, red. P. Majewski, M. Napiórkowski, Warszawa, s. 85–96.pl
dc.description.referencesOlszar A., Dzieci w świecie postapokalipsy. W jaki sposób przedstawiają je twórcy gier wideo?, https://www.gamereactor.pl/dzieci-w-swiecie-postapokalipsy-w-jaki-sposob-przedstawiaja-je-tworcy-gier-wideo/ [10.09.2021]pl
dc.description.referencesParczewska T., 2017, Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci mieszkających w Polsce i w Portugalii, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” t. 36 (nr 1), s. 101–119.pl
dc.description.referencesPrzetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., 2014, Psychologia wychowawcza, t. II, Warszawa.pl
dc.description.referencesStepnowska T., 2017, Spory o istocie i granicach światów przedstawionych fantastyki, [w:] Tekstowe światy fantastyki, red. M. Leś, W. Łaszkiewicz, P. Stasiewicz, Białystok.pl
dc.description.referencesTrempała J., 2019, Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.pl
dc.description.referencesZywert A., 2013, Witajcie w piekle (Dmitrij Głuchowski, Metro 2033), [w:] Fantastyka rosyjska dawniej i dziś, red. A. Polak, I. Zawalska, Katowice.pl
dc.description.referencesGluhovskij D., 2020, Post, http://loveread.ec/read book.php?id=91547&p=1 [12.05.2021], [Глуховский Д., 2020, Пост, http://loveread.ec/read book.php?id=91547&p=1] [12.05.2012].pl
dc.description.referencesGluhovskij D., 2021, Post. Čast' 2. Spastis' i sohranit', http://maxima-library.org/knigi/genre/b/526448?format=read [10.12.2021], [Глуховский Д., 2021, Пост. Часть 2. Спастись и сохранить, http://maxima-library.org/knigi/genre/b/526448?format=read] [10.12.2021].pl
dc.description.referencesGluhovskij D., 2021, Dmitrij Gluhovskij: Nam predlogaût žit' v strahe i ne vâkat', https://www.dw.com/ru/dmitrij-gluhovskij-nam-predlagajut-zhit-v-strahe-i-ne-vjakat/a-59536098 [10.12.2021], [Глуховский Д., 2021, Дмитрий Глуховский: Нам предлогают жить в страхе и не вякать, https://www.dw.com/ru/dmitrij-gluhovskij-nam-predlagajut-zhit-v-strahe-i-ne-vjakat/a-59536098] [10.12.2021].pl
dc.description.referencesGluhovskij D., 2021, Dmitrij Gluhovskij: «Mne hotelos' by voobŝe vse ârlyki posryvat'» [10.12.2021], [Глуховский Д., 2021, Дмитрий Глуховский: «Мне хотелось бы вообще все ярлыки посрывать», https://daily.afisha.ru/brain/11954-dmitriy-gluhovskiy-mne-hotelos-by-voobsche-vse-yarlyki-posryvat/] [10.12.2021] – oznaczono przypis jako [Глуховский 2021, wywiad].pl
dc.description.referencesGluhovskij D., 2021, Granica s neizvestnost'û: interv'û s Dmitriem Gluhovskim o vselennoj ego novogo proekta «Post», https://tjournal.ru/promo/98224-post-storytel, [10.12.2021], [Глуховский Д., 2021, Граница с неизвестностью: интервью с Дмитрием Глуховским о вселенной его нового проекта «Пост», https://tjournal.ru/promo/98224-post-storytel] [10.12.2021]pl
dc.description.referencesGluhovskij D., S točki zreniâ gosudarstva, «zigovat'» dolžny vse. Interv'û Dmitriâ Gluhovskogo Kirillu Martynovu [Глуховский Д., С точки зрения государства, «зиговать» должны все. Интервью Дмитрия Глуховского Кириллу Мартынову, https://www.youtube.com/watch?v=jSLrHrtMqac] [21.10.2022].pl
dc.description.volume22pl
dc.description.firstpage151pl
dc.description.lastpage168pl
dc.identifier.citation2Studia Wschodniosłowiańskiepl
dc.identifier.orcid0000-0002-9922-6717-
Występuje w kolekcji(ach):Studia Wschodniosłowiańskie, 2022, tom 22

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
SW_22_2022_A_Zywert_Apokalipsa_po_rosyjsku.pdf255,83 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)