Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15108
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Krawczyk-Bocian, Amelia | - |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T06:55:32Z | - |
dc.date.available | 2023-07-06T06:55:32Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 55-63 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15108 | - |
dc.description.abstract | Zaprezentowany artykuł porusza problematykę opowieści narracyjnej podejmowanej przez współczesnego człowieka. W artykule wykazano, iż trud opowiadania o sobie i swoim życiu przynosi ukojenie, umożliwia porządkowanie na linii biograficznego czasu zdarzeń. Opowieść narracyjna wnosi zatem element terapeutyczny w życie człowieka, stając się przyczynkiem do nadania sensu i znaczenia zdarzeniom zapisanym w biografii indywidualnej. W artykule terapeutyczną rolę opowieści ukazano w odniesieniu do słów wybitnych autorów oraz doświadczeń badawczych i refleksji autorki tekstu. | pl |
dc.description.abstract | The Presented Article Discusses the Issues of Stories Coming from a Modern Man. The article shows that the effort of telling about oneself and one’s life brings relief, carrying out organizing a biographical timeline of an event. Therefore, a narrative story brings a therapeutic element into a man’s life, becoming a reason to give sense and meaning to the events recorded in an individual biography. In the therapeutic article, the stories are shown in relation to the words of the authors and the scientific evidence and reflections of the author of the text. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | - |
dc.subject | opowieść | pl |
dc.subject | terapia | pl |
dc.subject | narrator | pl |
dc.subject | czas | pl |
dc.subject | story | pl |
dc.subject | therapy | pl |
dc.subject | narrator | pl |
dc.subject | time | pl |
dc.title | Opowieść narracyjna w obszarze terapeutycznym | pl |
dc.title.alternative | A Narrative Story in the Therapeutic Area | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2022.18.06 | - |
dc.description.Email | a.krawczyk@ukw.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | pl |
dc.description.references | Adamiec, M. (1988). Doświadczenie przemiany jako kategoria psychologiczna. Uniwersytet Śląski. | pl |
dc.description.references | Bruner J, (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3–17. | pl |
dc.description.references | Conle, C. (2012). Praktyka i teoria badań narracyjnych w edukacji. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, teoria krytyczna i edukacja. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl |
dc.description.references | Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Impuls. | pl |
dc.description.references | Dębska, U. (2004). Autonarracja – droga odkrywania i konstruowania prawdy o sobie. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.), Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. | pl |
dc.description.references | Dominice, P. (2006). „Uczyć się z życia”. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej. | pl |
dc.description.references | Gałdowa, A. (1995). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Wydawnictwo Księgarni Akademickiej. | pl |
dc.description.references | Giddens, A. (2007). Socjologia. PWN. | pl |
dc.description.references | Józefik, B. (2008). Od cybernetycznej metafory rodziny do dialogu i narracji. W: B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Krawczyk-Bocian, A. (2016). Biograficzne doświadczanie (nie)pełnosprawności. W świetle teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. | pl |
dc.description.references | Krawczyk-Bocian, A. (2021). Homo narrator. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. | pl |
dc.description.references | Krawczyk-Bocian, A. (2023). Biograficzne istnienie w opowieści. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. | pl |
dc.description.references | Nowak-Dziemianowicz, M. (2007). Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany. W: M. Nowak-Dziemianowicz, E. Kurantowicz (red.), Narracja – krytyka – zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl |
dc.description.references | Nowak-Dziemianowicz, M. (2013). Narracyjne możliwości pedagogiki a kryzys kultury i wychowania. Forum Oświatowe, 3(50), s. 35–60. Pozyskano z: https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/151 | pl |
dc.description.references | Ricoeur, P. (1986). Interpretacja a refleksja: Konflikt hermeneutyczny. Studia Filozoficzne, 9, 137–161. | pl |
dc.description.references | Ricoeur, P. (2003). O sobie samym jako innym. PWN. | pl |
dc.description.references | Tokarska, U. (2002). Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia. W: J. Trzebiński (red.), Narracja jako rozumienie świata. GWP. | pl |
dc.description.references | Tokarska, U. (2004). Narracja autobiograficzna we wspomaganiu rozwoju człowieka. W: E. Dryll, A. Cierpka (red.), Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. | pl |
dc.description.references | Urbaniak-Zając, D. (1999). Wywiad narracyjny na tle innych technik wywiadu. Edukacja, 4, 29–40. | pl |
dc.description.references | Wąsiński, A. (2011). Autokreacja w perspektywie narracji i biograficzności. W: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl |
dc.description.issue | 2(18) | pl |
dc.description.firstpage | 55 | pl |
dc.description.lastpage | 63 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-3519-2212 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2022_A_Krawczyk_Bocian_Opowiesc_narracyjna_wobszarze_terapeutycznym.pdf | 153,13 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL