Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/15107
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Czajkowska, Agata | - |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T06:55:20Z | - |
dc.date.available | 2023-07-06T06:55:20Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 39-54 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/15107 | - |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje temat badań pamięci w kontekście stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych metod badawczych. Celem tekstu jest scharakteryzowanie kluczowych podejść metodologicznych w badaniach pamięci. Spośród metod wykorzystywanych w badaniach pamięci opisano wywiad i historię mówioną, a także scharakteryzowano badania pamięci w psychologii, metodologiczny wymiar miejsc pamięci i świadectw Holokaustu. Artykuł zwraca uwagę na potrzebę zainicjowania interdyscyplinarnej komunikacji na temat metody i metodologii w badaniach pamięci oraz na potrzebę wprowadzania innowacji do stosowanych podejść badawczych. | pl |
dc.description.abstract | The article addresses the topic of memory studies in the context of research methods used in the social sciences and humanities. The purpose of the text is to characterize key methodological approaches in memory studies. Among the methods used in memory studies, interview and oral history are described, moreover memory studies in psychology, the methodological dimensions of memory places and Holocaust testimonies are characterized. The article draws attention to the need to initiate interdisciplinary communication on method and methodology in memory studies, and to innovate the research approaches used. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/ | - |
dc.subject | badania pamięci | pl |
dc.subject | komunikacja interdyscyplinarna | pl |
dc.subject | metoda badawcza | pl |
dc.subject | memory studies | pl |
dc.subject | interdisciplinary communication | pl |
dc.subject | research method | pl |
dc.title | Memory studies – multidyscyplinarna podróż w poszukiwaniu metody | pl |
dc.title.alternative | Memory studies – a Multidisciplinary Journey in Search of a Method | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2022.18.05 | - |
dc.description.Email | agata.czajkowska@now.uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | Amit, V. (2000). Constructing the Field: Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World. Routledge. | pl |
dc.description.references | Assmann, A. (2006). History, Memory, and the Genre of Testimony. Poetics Today, 27(2), 261–273. | pl |
dc.description.references | Assmann, A. (1999). Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. C.H. Beck. | pl |
dc.description.references | Bauer, Y. (2000). Rethinking the Holocaust. Yale University Press. | pl |
dc.description.references | Bodnar, J. (1992). Remaking America: Public Memory, Commemoration, and Patriotism in the Twentieth Century. Princeton University Press. | pl |
dc.description.references | Brown, S.D., Reavey, P. (2013). Experience and Memory. W: E. Keightley, M. Pickerings (red.), Research Methods for Memory Studies (s. 45–60). Edinburgh University Press. | pl |
dc.description.references | Browning, C.R. (2010). Remembering Survival: Inside a Nazi Slave-labor Camp. W.W. Norton and Co. | pl |
dc.description.references | Carrier, P. (2000). Places, Politics and the Archiving of Contemporary Memory. W: S. Radstone (red.), Memory and Methodology (s. 37–58). Berg. | pl |
dc.description.references | Connerton, P. (2012). Jak społeczeństwa pamiętają. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Dewey, J. (1997). Experience and Education. Touchstone. | pl |
dc.description.references | Erll, A. (2018). Kultura pamięci. Wprowadzenie. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Engelking, B. (1993). Na łące popiołów. Ocaleni z Holokaustu. Cyklady. | pl |
dc.description.references | Engelking, B. (2011). Jest taki piękny słoneczny dzień… Losy Żydów szukających ratunku na wsi polskiej 1942–1945. Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów. | pl |
dc.description.references | Halbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.description.references | Holstein, J.A., Gubrium, J.F. (1995). The Active Interview. Sage. | pl |
dc.description.references | James, W. (1950). The Principles of Psychology. Dover. | pl |
dc.description.references | Janesick, V.J. (1994). The Dance of Qualitative Research Design: Metaphor, Methodolatry, and Meaning. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research (s. 209–219). Sage. | pl |
dc.description.references | Kończal, K. (2014). Wprowadzenie. W: K. Kończal (red.), (Kon)teksty pamięci. Antologia (s. 9–13). Narodowe Centrum Kultury. | pl |
dc.description.references | Kończal, K., Wawrzyniak, J. (2011). Polskie badania pamięcioznawcze: tradycje, koncepcje, (nie)ciągłości. Kultura i Społeczeństwo, 4, 11–63. | pl |
dc.description.references | Lowenthal, D. (1997). European Landscape Transformations: The Rural Residue. W: P. Growth, T.W. Bressi (red.), Understanding Ordinary Landscapes (s. 180–188). Yale University Press. | pl |
dc.description.references | Melchior, M. (2004). Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni na aryjskich papierach. Analiza doświadczenia biograficznego. IFIS PAN. | pl |
dc.description.references | Michlic, J.B. (2008). Search and Research. Lectures and Papers. Jewish Children in Nazi-Occupied Poland: Survival and Polish-Jewish Relations During the Holocaust as Reflected in Early Postwar Recollections. Yad Vashem. | pl |
dc.description.references | Nora, P. (2009). Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire. Tytuł Roboczy: Archiwum, 2. 4–12. | pl |
dc.description.references | Novick, P. (1999). The Holocaust in American Life. Houghton Mifflin. | pl |
dc.description.references | Saryusz-Wolska, M. (2009). Wprowadzenie. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 7–38), Universitas. | pl |
dc.description.references | Silverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. Sage. | pl |
dc.description.references | Wengraf, T. (2001). Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. Sage. | pl |
dc.description.references | Wieviorka, A. (2006).The Witness in History. Poetics Today, 27(2), 385–397. | pl |
dc.description.references | Wooffitt, R., Widdicombe, S. (2006). Interaction in Interviews. W: P. Drew, G. Raymond, D. Weinberg (red.), Talk and Interaction in Social Research Methods (s. 28–49). Sage. | pl |
dc.description.references | Yates, F.A. (1977). Sztuka pamięci. Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.description.issue | 2(18) | pl |
dc.description.firstpage | 39 | pl |
dc.description.lastpage | 54 | pl |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-1933-3329 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Parezja_2_2022_A_Czajkowska_Memory_studies.pdf | 215,26 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL