REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15107
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCzajkowska, Agata-
dc.date.accessioned2023-07-06T06:55:20Z-
dc.date.available2023-07-06T06:55:20Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 39-54pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15107-
dc.description.abstractArtykuł podejmuje temat badań pamięci w kontekście stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych metod badawczych. Celem tekstu jest scharakteryzowanie kluczowych podejść metodologicznych w badaniach pamięci. Spośród metod wykorzystywanych w badaniach pamięci opisano wywiad i historię mówioną, a także scharakteryzowano badania pamięci w psychologii, metodologiczny wymiar miejsc pamięci i świadectw Holokaustu. Artykuł zwraca uwagę na potrzebę zainicjowania interdyscyplinarnej komunikacji na temat metody i metodologii w badaniach pamięci oraz na potrzebę wprowadzania innowacji do stosowanych podejść badawczych.pl
dc.description.abstractThe article addresses the topic of memory studies in the context of research methods used in the social sciences and humanities. The purpose of the text is to characterize key methodological approaches in memory studies. Among the methods used in memory studies, interview and oral history are described, moreover memory studies in psychology, the methodological dimensions of memory places and Holocaust testimonies are characterized. The article draws attention to the need to initiate interdisciplinary communication on method and methodology in memory studies, and to innovate the research approaches used.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectbadania pamięcipl
dc.subjectkomunikacja interdyscyplinarnapl
dc.subjectmetoda badawczapl
dc.subjectmemory studiespl
dc.subjectinterdisciplinary communicationpl
dc.subjectresearch methodpl
dc.titleMemory studies – multidyscyplinarna podróż w poszukiwaniu metodypl
dc.title.alternativeMemory studies – a Multidisciplinary Journey in Search of a Methodpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.18.05-
dc.description.Emailagata.czajkowska@now.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesAmit, V. (2000). Constructing the Field: Ethnographic Fieldwork in the Contemporary World. Routledge.pl
dc.description.referencesAssmann, A. (2006). History, Memory, and the Genre of Testimony. Poetics Today, 27(2), 261–273.pl
dc.description.referencesAssmann, A. (1999). Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses. C.H. Beck.pl
dc.description.referencesBauer, Y. (2000). Rethinking the Holocaust. Yale University Press.pl
dc.description.referencesBodnar, J. (1992). Remaking America: Public Memory, Commemoration, and Patriotism in the Twentieth Century. Princeton University Press.pl
dc.description.referencesBrown, S.D., Reavey, P. (2013). Experience and Memory. W: E. Keightley, M. Pickerings (red.), Research Methods for Memory Studies (s. 45–60). Edinburgh University Press.pl
dc.description.referencesBrowning, C.R. (2010). Remembering Survival: Inside a Nazi Slave-labor Camp. W.W. Norton and Co.pl
dc.description.referencesCarrier, P. (2000). Places, Politics and the Archiving of Contemporary Memory. W: S. Radstone (red.), Memory and Methodology (s. 37–58). Berg.pl
dc.description.referencesConnerton, P. (2012). Jak społeczeństwa pamiętają. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesDewey, J. (1997). Experience and Education. Touchstone.pl
dc.description.referencesErll, A. (2018). Kultura pamięci. Wprowadzenie. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesEngelking, B. (1993). Na łące popiołów. Ocaleni z Holokaustu. Cyklady.pl
dc.description.referencesEngelking, B. (2011). Jest taki piękny słoneczny dzień… Losy Żydów szukających ratunku na wsi polskiej 1942–1945. Stowarzyszenie Centrum Badań nad Zagładą Żydów.pl
dc.description.referencesHalbwachs, M. (2008). Społeczne ramy pamięci. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesHolstein, J.A., Gubrium, J.F. (1995). The Active Interview. Sage.pl
dc.description.referencesJames, W. (1950). The Principles of Psychology. Dover.pl
dc.description.referencesJanesick, V.J. (1994). The Dance of Qualitative Research Design: Metaphor, Methodolatry, and Meaning. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Handbook of Qualitative Research (s. 209–219). Sage.pl
dc.description.referencesKończal, K. (2014). Wprowadzenie. W: K. Kończal (red.), (Kon)teksty pamięci. Antologia (s. 9–13). Narodowe Centrum Kultury.pl
dc.description.referencesKończal, K., Wawrzyniak, J. (2011). Polskie badania pamięcioznawcze: tradycje, koncepcje, (nie)ciągłości. Kultura i Społeczeństwo, 4, 11–63.pl
dc.description.referencesLowenthal, D. (1997). European Landscape Transformations: The Rural Residue. W: P. Growth, T.W. Bressi (red.), Understanding Ordinary Landscapes (s. 180–188). Yale University Press.pl
dc.description.referencesMelchior, M. (2004). Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni na aryjskich papierach. Analiza doświadczenia biograficznego. IFIS PAN.pl
dc.description.referencesMichlic, J.B. (2008). Search and Research. Lectures and Papers. Jewish Children in Nazi-Occupied Poland: Survival and Polish-Jewish Relations During the Holocaust as Reflected in Early Postwar Recollections. Yad Vashem.pl
dc.description.referencesNora, P. (2009). Między pamięcią i historią: Les lieux de Mémoire. Tytuł Roboczy: Archiwum, 2. 4–12.pl
dc.description.referencesNovick, P. (1999). The Holocaust in American Life. Houghton Mifflin.pl
dc.description.referencesSaryusz-Wolska, M. (2009). Wprowadzenie. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 7–38), Universitas.pl
dc.description.referencesSilverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. Sage.pl
dc.description.referencesWengraf, T. (2001). Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. Sage.pl
dc.description.referencesWieviorka, A. (2006).The Witness in History. Poetics Today, 27(2), 385–397.pl
dc.description.referencesWooffitt, R., Widdicombe, S. (2006). Interaction in Interviews. W: P. Drew, G. Raymond, D. Weinberg (red.), Talk and Interaction in Social Research Methods (s. 28–49). Sage.pl
dc.description.referencesYates, F.A. (1977). Sztuka pamięci. Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.issue2(18)pl
dc.description.firstpage39pl
dc.description.lastpage54pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0002-1933-3329-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2022_A_Czajkowska_Memory_studies.pdf215,26 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons