REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15105
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMatusiak-Rojek, Magdalena-
dc.date.accessioned2023-07-06T06:28:33Z-
dc.date.available2023-07-06T06:28:33Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationParezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2(18), s. 17-29pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/15105-
dc.description.abstractZa pomocą metod przyjmowanych na gruncie nauki zdobywamy znaczną część wiedzy o otaczającym nas świecie. Formułujemy też jednak pytania, na które odpowiedzi musimy szukać poza jej granicami. Tekst przedstawia rekonstrukcję poglądów Mariana Przełęckiego, który poddał analizie obszary poznania wykraczające poza naukowe standardy. Prezentuje refleksje filozofa na temat poznania aksjologicznego, filozoficznego, a także zdobytego na drodze religijnej wiary. Podsumowanie tekstu stanowi próbę wskazania obszarów, w których metody poznania pozanaukowego wplatają się w metodologiczny i przedmiotowy aspekt badań pedagogicznych.pl
dc.description.abstractBy means of the methods adopted in science, we acquire a considerable amount of knowledge about the world around us. However, we also formulate questions, the answers to which we must seek outside its boundaries. The text presents a reconstruction of the views of Marian Przelecki, who analyzed the areas of cognition beyond scientific standards. It presents the philosopher’s reflections on axiological cognition, philosophical cognition, as well as cognition gained through religious faith. The summary of the text is an attempt to indicate the areas in which the methods of nonscientific cognition intertwine with the methodological and object-oriented aspect of pedagogical research.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/-
dc.subjectmetody poznaniapl
dc.subjectaksjologiapl
dc.subjectpoznanie filozoficznepl
dc.subjectpoznanie religijnepl
dc.subjectmethods of cognitionpl
dc.subjectaxiologypl
dc.subjectphilosophical cognitionpl
dc.subjectreligious cognitionpl
dc.titleMarian Przełęcki i jego wizja poznania (poza)naukowegopl
dc.title.alternativeMarian Przełęcki and His Vision of Cognition (Non)scientificpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2022.18.03-
dc.description.Emailmagdalena.matusiak@now.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesAjdukiewicz, K. (1934). Logistyczny antyirracjonalizm w Polsce. Przegląd Filozoficzny, 4(37), 79–88.pl
dc.description.referencesAjdukiewicz, K. (2003). Zagadnienia i kierunki filozofii. Wydawnictwo Antyk.pl
dc.description.referencesAyer, A.J. (1952). Language, Truth and Logic. Dover Publications, Inc.pl
dc.description.referencesCarnap, R. (2006). Wprowadzenie do filozofii nauki. Wydawnictwo Aletheiapl
dc.description.referencesCzeżowski, T. (1989). Etyka jako nauka empiryczna. W: Pisma z etyki i teorii wartości. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesDąmbska, I. (1938). Irracjonalizm a poznanie naukowe. Kwartalnik Filozoficzny, 14, 88–118.pl
dc.description.referencesJaśtal, J. (2007). Teoria idealnego obserwatora a problem relatywizmu. Studia Philosophiae Christianae, 43(2), 92–108.pl
dc.description.referencesKotarbiński, T. (1986). Elementy poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. PWN.pl
dc.description.referencesKleszcz, R. (2021). Logika, metafilozofia, filozofia religii. Siedem studiów filozoficznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (1975). O pewnych filozoficznych konsekwencjach semantycznej definicji prawdy. W: I. Lazari-Pawłowska (red.), Metaetyka (s. 549–550). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (1996), Poza granicami nauki. Semantyka poznania pozanaukowego. Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Semiotycznego.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (2002a). Postulat ścisłości. W: M. Przełęcki, O rozumności i dobroci. Wydawnictwo Semper.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (2002b). Jak żyć. W: M. Przełęcki, O rozumności i dobroci. Wydawnictwo Semper.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (2002c). Problem racjonalności wierzeń religijnych. W: M. Przełęcki, O rozumności i dobroci. Wydawnictwo Semper.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (2002d). Moralność bez moralnego osądu. W: M. Przełęcki, O rozumności i dobroci. Wydawnictwo Semper.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (2004). Sens i prawda w etyce. Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Semiotycznego.pl
dc.description.referencesPrzełęcki, M. (2005). Chrześcijaństwo niewierzących. W: M. Przłęcki, Intuicje moralne. Wydawnictwo Semper.pl
dc.description.referencesRembierz, M. (2016). O splocie problemów i badań pedagogiki specjalnej z refleksją metodologiczną, aksjologiczną i antropologiczną. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 23, 15–38.pl
dc.description.referencesRubacha, K. (2008). Metody badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl
dc.description.referencesSztumski, J. (2005). Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wydawnictwo Śląsk.pl
dc.description.referencesTwardowski, K. (1965). Przemówienie z okazji 25-lecia PTF. W: K. Twardowski, Wybrane pisma filozoficzne (s. 379–384). PWN.pl
dc.description.referencesWisdom, J. (1997). Bogowie. W: B. Chwedeńczuk (red.), Filozofia religii (s. 265–286). Wydawnictwo SPACJA – Fundacja Aletheia.pl
dc.description.referencesWittgenstein, L. (2006). Tractatus Logico-Philosophicus. PWN.pl
dc.description.issue2(18)pl
dc.description.firstpage17pl
dc.description.lastpage29pl
dc.identifier.citation2Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PANpl
dc.identifier.orcid0000-0001-8900-0901-
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2022, nr 2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Parezja_2_2022_M_Matusiak_Rojek_Marian_Przelecki_i_jego_wizja_poznania_(poza)naukowego.pdf169,1 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons