Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14700
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Sawicka-Mierzyńska, Katarzyna | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-23T12:20:13Z | - |
dc.date.available | 2023-02-23T12:20:13Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Literackie Podlasie kobiet. Autorki, bohaterki, konteksty, pod redakcją Katarzyny Sawickiej-Mierzyńskiej, Marka Kochanowskiego, Danuty Zawadzkiej, Białystok 2022, str. 213-230 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-746-7 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14700 | - |
dc.description.abstract | W artykule poddano interpretacji zbiór Wierszy spod lasu (2019) autorstwa białoruskiej poetki mieszkającej na Podlasiu, Miry Łukszy. W analizowanych tekstach wyeksponowane zostało specyficzne, kobiece doświadczenie trudnej historii wschodniego pogranicza. Kobiety, wśród nich sama Łuksza, występują tu w roli aktywnych uczestniczek poszczególnych wydarzeń oraz jako nosicielki – alternatywnej wobec męskich modeli utrwalania przeszłości – pamięci (indywidualnej, rodzinnej, zbiorowej). Pozostają też w ścisłej łączności z przyrodą, stanowiącą zarówno temat wielu utworów, jak również pewien wzorzec twórczości i egzystencji, w której łączą się ludzkie i nie -ludzkie byty. Jako kontekst został potraktowany Trialog zorganizowany w Krynkach w 2021 roku pod hasłem „Białoruś jest kobietą”, dzięki czemu udało się pokazać, jak trudno mówić o historii i polityce poza regułami patriarchalnego dyskursu. | pl |
dc.description.abstract | The article interprets the collection Poems from the Forest (2019) by the Belarusian poet living in Podlasie, Mira Łuksza. The analyzed texts highlight a specific female experience of the difficult history of the eastern borderlands. Women, including Łuksza herself, act as active participants of individual events and as carriers of memory (individual, familial, collective) – alternative to male models of preserving the past. They are also in close contact with nature, which is both the subject of many works and a certain pattern of creativity and existence in which human and non -human beings connect. The context was the Trialogue organized in Krynki in 2021 under the slogan “Belarus is a woman”, which made it possible to show how difficult it is to talk about history and politics beyond the rules of patriarchal discourse. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.publisher | Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.publisher | Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.relation.ispartofseries | Biała Seria. Podlaski Regionalizm Literacki;Tom V | - |
dc.subject | Mira Łuksza | pl |
dc.subject | Trialog | pl |
dc.subject | Krynki | pl |
dc.subject | literatura białoruska | pl |
dc.subject | literatura podlaska | pl |
dc.subject | feminizm | pl |
dc.subject | Belarusian literature | pl |
dc.subject | Podlasie literature | pl |
dc.subject | feminism | pl |
dc.title | „Przebudzenie niebieskookiej cierpiętnicy” czy „echo prabab”– o kobietach jako podmiotkach historii (na przykładzie Trialogu i „Wierszy spod lasu” Miry Łukszy) | pl |
dc.title.alternative | “The Awakening of the Blue-Eyed Sufferer” or “The Echo of Grandmothers” – on Women as the Subjects of History (Based on the Example of Mira Łuksza’s Trialogue and From the Forest) | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.description.Biographicalnote | Katarzyna SAWICKA -MIERZYŃSKA, dr hab., adiunkt w Zakładzie Literatury XIX wieku i Kultur Regionalnych UwB. Publikowała m.in. w „Białostockich Studiach Literaturoznawczych” (wchodzi w skład zespołu redakcyjnego pisma), „Pracach Filologicznych”, „Politei”, „Wielogłosie”. Współredaktorka tomów: Prasa regionalna i lokalna na terenie województwa podlaskiego w latach 1989–2010. Szkice i materiały (Białystok 2013), Sokrat Janowicz – pisarz transgraniczny. Studia, wspomnienia, materiały (Białystok 2014), Georomantyzm: literatura – miejsce – środowisko (Białystok 2015), Region a tożsamości transgraniczne. Literatura. Miejsca. Translokacje (Kraków 2016), Białostockie „Kontrasty”: szkice i materiały (Białystok 2018) i innych. Autorka książki Poruszyć miejsce. Obraz Białegostoku w twórczości Sokrata Janowicza i Ignacego Karpowicza (Białystok 2018). Prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu literatury i kultury Podlasia. Przewodnicząca Zespołu Badań Regionalnych. Od 2011 roku w Kapitule Nagrody Literackiej Prezydenta Miasta Białegostoku im. Wiesława Kazaneckiego. | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Bondaruk Konstanty, Białoruś to kobieta, XXI Trialog w Krynkach, o. K. Bondaruk.pdf – Dysk Google [dostęp: 7.03.2022]. | pl |
dc.description.references | Domańska Ewa, Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Warszawa 2017. | pl |
dc.description.references | Domańska Ewa, Sprawiedliwość epistemiczna w humanistyce zaangażowanej, „Teksty Drugie” 2017, nr 1. | pl |
dc.description.references | Graff Agnieszka, „Nikt nie widział w tym nic szczególnego”. O kilku przeoczeniach i uniwersalizacjach w „Dwóch ojczyznach” Jana Józefa Lipskiego i o tym, co z tego wynika, „Teksty Drugie” 2021, nr 3. | pl |
dc.description.references | Lipska Magda, Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy, Warszawa 2018 (publikacja towarzysząca wystawie „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy”, Warszawa, MSN, 26.10.2018–03.02.2019). | pl |
dc.description.references | Łuksza Mira, Wiersze spod lasu, Białystok 2019. | pl |
dc.description.references | Majewska Ewa, Słaby opór. Obraz, wspólnota i utopia poza paradygmatem heroicznym, „Praktyka Teoretyczna” 2019, nr 2. | pl |
dc.description.references | Rich Adrienne, Zapiski w sprawie polityki umiejscowienia, przeł. W. Chańska, „Przegląd Filozoficzno -Literacki” 2003, nr 1. | pl |
dc.description.references | Sawicka -Mierzyńska Katarzyna, „Puszcza Białowieska rośnie na osadach ludzkich”. Las i pamięć, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica” 2020, t. 8. | pl |
dc.description.references | Sawicka -Mierzyńska Katarzyna, Poruszyć miejsce. Obraz Białegostoku w twórczości Sokrata Janowicza i Ignacego Karpowicza, Białystok 2018. | pl |
dc.description.references | Solnit Rebecca, Matka wszystkich pytań, przeł. B. Kopeć -Umiastowska, Kraków 2021. | pl |
dc.description.references | Tarasewicz Leon, Nie opuszczam rąk. Rozmowa z Leonem Tarasewiczem, rozm. M. Czyńska, Wołowiec 2021. | pl |
dc.description.references | Ubertowska Aleksandra, „Mówić w imieniu biotycznej wspólnoty”. Anatomie i teorie tekstu środowiskowego/ekologicznego, „Teksty Drugie” 2018, nr 2. | pl |
dc.description.references | Zawadzka Danuta, Bieżenki – pamięć wnuczek chłopskich uchodźców z 1915 roku, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” 2021, nr 19. | pl |
dc.description.references | Zawadzka Danuta, Kobiety „Kazaneckiego” – zwrot herstoryczny w literaturze regionu?, w: Twórczość Wiesława Kazaneckiego oraz laureatów nagrody literackiej jego imienia, red. M. Kochanowski, K. Sawicka -Mierzyńska, Białystok 2020. | pl |
dc.description.firstpage | 213 | pl |
dc.description.lastpage | 230 | pl |
dc.identifier.citation2 | Literackie Podlasie kobiet. Autorki, bohaterki, konteksty, pod redakcją Katarzyny Sawickiej-Mierzyńskiej, Marka Kochanowskiego, Danuty Zawadzkiej | pl |
dc.conference | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Literackie Podlasie kobiet - autorki, bohaterki, czytelniczki", Białystok, 13 września 2021 | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-6744-9855 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki/Rozdziały (WFil) Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Literackie Podlasie kobiet - autorki, bohaterki, czytelniczki", 13 września 2021 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Sawicka_Mierzynska_Przebudzenie_niebieskookiej_cierpietnicy.pdf | 181,09 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)