Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14632
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kita, Barbara | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T10:44:16Z | - |
dc.date.available | 2023-02-09T10:44:16Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 95-116 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14632 | - |
dc.description.abstract | The following discussion concentrates on the shaping of film space, frame composition and what happens beyond the frame. The objectiveis to explore the aesthetics of the films, resulting primarily from the juxtaposition of photographic (in vivo) shots with moving film images. The non-standard composition of the frames in both films, based on shifting the centre to the edge of the frame (deframing) and the multiplication of additional frames (over-framing): windows, doors, doorframes, etc. resultin a significant play on space. Such creative use of the formal strategies and still (photographic) images forces the viewer to reflecton the destinyof the protagonists. The stillness and silence so often used in both films, are objective aspects of photography, but above all of death, which from the beginning accompanies Pawlikowski’s protagonists: Wanda, Ida, Zulaand Wiktor. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | pl |
dc.subject | space | pl |
dc.subject | film | pl |
dc.subject | frame | pl |
dc.subject | photography | pl |
dc.subject | Paweł Pawlikowski | pl |
dc.title | Przestrzeń kadru/poza kadrem. O fotograficznych ujęciach w Idzie i Zimnej wojnie Pawła Pawlikowskiego | pl |
dc.title.alternative | The Space of the Frame/outside the Frame: On Photographic Shots in Ida and Zimna wojna by Paweł Pawlikowski | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2022.21.06 | - |
dc.description.Email | barbara.kita@us.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Nauk o Kulturze - Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl |
dc.description.references | Aumont Jacques (2008), L’image, Paris: Armand Colin Cinéma. | pl |
dc.description.references | Aumont Jacques (2012),Que reste-t-il du cinéma?, Paris: Vrin. | pl |
dc.description.references | Bal Mieke (2020),Ruch: kinowość w malarstwie i literaturze, przeł. F. Lipiński, „Artium Quaestiones”, nr 31, s. 277–311, DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2020.31.10. | pl |
dc.description.references | Barthes Roland (1971), Trzeci sens. Poszukiwanie na podstawie kilku fotogramów z filmów S.N. Eisensteina, przeł. R. Wyborski, „Kino”, nr 11, s. 37–41. | pl |
dc.description.references | Bellour Raymond (2020), L’entre-image. Photo, cinéma, vidéo, Paris: Editions Mimesis. | pl |
dc.description.references | Bonitzer Pascal (1982),Le champ aveugle. Essais sur le cinéma, Paris: Gallimard. | pl |
dc.description.references | Chik Caroline (2011), L’image paradoxale. Fixité et mouvement, Villeneuve d’Ascq: Sep-tentrion Presse Universitaires. | pl |
dc.description.references | Dubois Philippe (2021), Photographie et Cinéma. De la différence a l’indistinction, Paris: Editions Mimesis. | pl |
dc.description.references | Friedberg Anne (2012), Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak--Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl |
dc.description.references | Jagielski Sebastian (2018), „Ida”, utrata i wstyd, „Kwartalnik Filmowy”, nr 103, s. 6–21. | pl |
dc.description.references | Królikiewicz Grzegorz (1992), OFF, czyli hipnoza kina, Warszawa–Łódź: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Łódzki Dom Kultury. | pl |
dc.description.references | Królikiewicz Grzegorz, Lenczewski Ryszard, Interviews. Cinematography: From Stillto Movie, https://www.lensculture.com/articles/ryszard-lenczewski-cinematography-from-still-to-movie [dostęp 18.09.2022]. | pl |
dc.description.references | Mąka-Malatyńska Katarzyna (2015),Opowiedzieć niewidzialne. Próba analizy filmu „Ida”Pawła Pawlikowskiego, „Narracje o Zagładzie”, nr 1, s. 225–246, DOI: https://doi.org/10.31261/NoZ.2015.01.15. | pl |
dc.description.references | Metz Christian (2006), Fotografia i fetysz, przeł. A. Oleńska, S. Sikora, „Kwartalnik Filmowy”, nr 54–55, s. 246–254. | pl |
dc.description.references | Michałowska Marianna (2006),Fragment – fetysz – fotografia, „Kwartalnik Filmowy”, nr 54–55, s. 255–266. | pl |
dc.description.references | Sosnowska Joanna (2020), Silence as a cinematic expression in the work of Paweł Pawlikowski, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 12(48), nr 2, s. 45–65. | pl |
dc.description.references | Pawlikowski Paweł (2018), Listy miłosne Pawła Pawlikowskiego, rozm. A. Trzebuchowska, https://przekroj.pl/kultura/listy-milosne-pawla-pawlikowskiego-agata-trzebuchowska [dostęp 18.10.2022]. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 95 | pl |
dc.description.lastpage | 116 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0003-3616-9863 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
B_Kita_Przestrzen_kadru_poza_kadrem_O_fotograficznych_ujeciach_w_Idzie_i_Zimnej wojnie.pdf | 865,3 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL