REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14632
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKita, Barbara-
dc.date.accessioned2023-02-09T10:44:16Z-
dc.date.available2023-02-09T10:44:16Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 95-116pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14632-
dc.description.abstractThe following discussion concentrates on the shaping of film space, frame composition and what happens beyond the frame. The objectiveis to explore the aesthetics of the films, resulting primarily from the juxtaposition of photographic (in vivo) shots with moving film images. The non-standard composition of the frames in both films, based on shifting the centre to the edge of the frame (deframing) and the multiplication of additional frames (over-framing): windows, doors, doorframes, etc. resultin a significant play on space. Such creative use of the formal strategies and still (photographic) images forces the viewer to reflecton the destinyof the protagonists. The stillness and silence so often used in both films, are objective aspects of photography, but above all of death, which from the beginning accompanies Pawlikowski’s protagonists: Wanda, Ida, Zulaand Wiktor.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectspacepl
dc.subjectfilmpl
dc.subjectframepl
dc.subjectphotographypl
dc.subjectPaweł Pawlikowskipl
dc.titlePrzestrzeń kadru/poza kadrem. O fotograficznych ujęciach w Idzie i Zimnej wojnie Pawła Pawlikowskiegopl
dc.title.alternativeThe Space of the Frame/outside the Frame: On Photographic Shots in Ida and Zimna wojna by Paweł Pawlikowskipl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.21.06-
dc.description.Emailbarbara.kita@us.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Nauk o Kulturze - Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesAumont Jacques (2008), L’image, Paris: Armand Colin Cinéma.pl
dc.description.referencesAumont Jacques (2012),Que reste-t-il du cinéma?, Paris: Vrin.pl
dc.description.referencesBal Mieke (2020),Ruch: kinowość w malarstwie i literaturze, przeł. F. Lipiński, „Artium Quaestiones”, nr 31, s. 277–311, DOI: https://doi.org/10.14746/aq.2020.31.10.pl
dc.description.referencesBarthes Roland (1971), Trzeci sens. Poszukiwanie na podstawie kilku fotogramów z filmów S.N. Eisensteina, przeł. R. Wyborski, „Kino”, nr 11, s. 37–41.pl
dc.description.referencesBellour Raymond (2020), L’entre-image. Photo, cinéma, vidéo, Paris: Editions Mimesis.pl
dc.description.referencesBonitzer Pascal (1982),Le champ aveugle. Essais sur le cinéma, Paris: Gallimard.pl
dc.description.referencesChik Caroline (2011), L’image paradoxale. Fixité et mouvement, Villeneuve d’Ascq: Sep-tentrion Presse Universitaires.pl
dc.description.referencesDubois Philippe (2021), Photographie et Cinéma. De la différence a l’indistinction, Paris: Editions Mimesis.pl
dc.description.referencesFriedberg Anne (2012), Wirtualne okno. Od Albertiego do Microsoftu, przeł. A. Rejniak--Majewska, M. Pabiś-Orzeszyna, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesJagielski Sebastian (2018), „Ida”, utrata i wstyd, „Kwartalnik Filmowy”, nr 103, s. 6–21.pl
dc.description.referencesKrólikiewicz Grzegorz (1992), OFF, czyli hipnoza kina, Warszawa–Łódź: Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Łódzki Dom Kultury.pl
dc.description.referencesKrólikiewicz Grzegorz, Lenczewski Ryszard, Interviews. Cinematography: From Stillto Movie, https://www.lensculture.com/articles/ryszard-lenczewski-cinematography-from-still-to-movie [dostęp 18.09.2022].pl
dc.description.referencesMąka-Malatyńska Katarzyna (2015),Opowiedzieć niewidzialne. Próba analizy filmu „Ida”Pawła Pawlikowskiego, „Narracje o Zagładzie”, nr 1, s. 225–246, DOI: https://doi.org/10.31261/NoZ.2015.01.15.pl
dc.description.referencesMetz Christian (2006), Fotografia i fetysz, przeł. A. Oleńska, S. Sikora, „Kwartalnik Filmowy”, nr 54–55, s. 246–254.pl
dc.description.referencesMichałowska Marianna (2006),Fragment – fetysz – fotografia, „Kwartalnik Filmowy”, nr 54–55, s. 255–266.pl
dc.description.referencesSosnowska Joanna (2020), Silence as a cinematic expression in the work of Paweł Pawlikowski, „Roczniki Nauk Społecznych”, t. 12(48), nr 2, s. 45–65.pl
dc.description.referencesPawlikowski Paweł (2018), Listy miłosne Pawła Pawlikowskiego, rozm. A. Trzebuchowska, https://przekroj.pl/kultura/listy-milosne-pawla-pawlikowskiego-agata-trzebuchowska [dostęp 18.10.2022].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage95pl
dc.description.lastpage116pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-3616-9863-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Kita_Przestrzen_kadru_poza_kadrem_O_fotograficznych_ujeciach_w_Idzie_i_Zimnej wojnie.pdf865,3 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons