Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14631
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Krakowiak, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-09T10:22:03Z | - |
dc.date.available | 2023-02-09T10:22:03Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 79-94 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14631 | - |
dc.description.abstract | The article refers to the problematics of tension between closure andopenness in Józef Czapski’s paintings. The paintings seem limited, closed in two-dimensional canvas, paper, cardboard... This is, however, an apparentclosure. An analysis of the creative attitude of the painter, theoretician ofpainting and writer Józef Czapski was used to illustrate what transgressing material limitations – “opening up closed spaces” – involves. From theartist’s perspective, this “opening” means being sensitive to nature asa source of authentic creative visions and the ability to search for meta-physical justifications for one’s own work. Czapski’s creative attitude wasconfronted here with the views of Simone Weil, a thinker important for Czapski, and also with the concepts of the painter and writer Henryk Waniek and the critic Tomasz Burek. The “opening up” of the pictorial spaces also takes place from the perspective of the viewer/spectator, who investigates the individual works, as well as examines the relationships between certain images. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en | pl |
dc.subject | Józef Czapski | pl |
dc.subject | painting | pl |
dc.subject | artistic attitude | pl |
dc.subject | nature | pl |
dc.subject | culture | pl |
dc.subject | metaphysical space | pl |
dc.title | Otwartość zamkniętych przestrzeni w malarstwie Józefa Czapskiego | pl |
dc.title.alternative | Openness of Closed Spaces in Józef Czapski’s Paintings | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2022.21.05 | - |
dc.description.Email | malgorzata.krakowiak@us.edu.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląski | pl |
dc.description.references | Anderman Janusz (2002),Żadnych marzeń?, „Gazeta Wyborcza” 11–12.05.2002,s. 18–19. | pl |
dc.description.references | Burek Tomasz (2001),Dzieło niczyje, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (1991),Swoboda tajemna, Warszawa: Wydawnictwo PoMOST. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (1994),[List do Czesława Miłosza], „Zeszyty Literackie”, nr 1 (45),s. 105–108. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (1994),Jean Colin z Amiens (1927–1959), przeł. J. Guze, „Zeszyty Lite-rackie”, nr 1 (45), s. 112–114. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (1997),Tumult i widma, Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (2004),Patrząc, Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (2010),Wybrane strony. Z dzienników 1942–1991, t. 1., wyb. i oprac. E. Olechnowicz, Warszawa: Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską. Oddział Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (2010), Wyrwane strony, Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef (2019),Listy o malarstwie, red. M.M. Bieczyński i J. Marciniak, Poznań: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef, [Dziennik nr 52], MNK VIII – rkps 1973. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef, [Dziennik nr 63], MNK VIII – rkps 1984. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef, [Dziennik nr 66], MNK VIII – rkps 1987. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef, [Dziennik nr 71], MNK VIII – rkps 1992. | pl |
dc.description.references | Czapski Józef, [Dziennik, nr 77], MNK VIII – rkps 1998. | pl |
dc.description.references | Ingarden Roman (2009),Obraz a dzieło literackie, w:Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz, O. Płaszczewska, I. Puchalska, M. Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 161–169. | pl |
dc.description.references | Józef Czapski. Dzieła z kolekcji prywatnych/Józef Czapski. Works from Private Collections [katalog wystawy] (2022), Warszawa: Narodowe Centrum Kultury | pl |
dc.description.references | Juszczuk Paweł (2006), Obraz, obrazowanie, przestrzeń obrazu. Wpływ obrazu na otaczającą przestrzeń i odwrotnie, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | pl |
dc.description.references | Kaczmarek Jerzy Łukasz (2019), Niewidzialny stygmat, Sopot: Biblioteka „Toposu”. | pl |
dc.description.references | Krakowiak Małgorzata (2018),O obowiązku szukania. Wybory światopoglądowe polskich pisarzy z XX stulecia, Łomianki: Wydawnictwo LTW. | pl |
dc.description.references | Krakowiak Małgorzata (2021),Lekcja godności, lekcja duchowości z Józefem Czapskim, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1, s. 164–178. | pl |
dc.description.references | Kuryluk Ewa (1993),[wypowiedź], w:Tajemnice i paradoksy. Dyskusja o twórczości Józefa Czapskiego, „Kresy”, nr 16, s. 142–148. | pl |
dc.description.references | Miłosz Czesław (1998), Piesek przydrożny, Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.description.references | Parramón Jos ́e M. (1996),Światło i cień, przeł. M. Mach, Łódź: Galaktyka, Sp. z o.o. | pl |
dc.description.references | Stróżewski Władysław (2002), Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Szczepański Jan Józef (1974),Rafa, Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Szymczak Mieczysław [red.] (1979),Słownik języka polskiego, t. 2: L–P, Warszawa: PWN, s. 1009. | pl |
dc.description.references | Waniek Henryk (1988), Przestrzeń, Bydgoszcz: Galeria Autorska Jana Kaji i Jacka Solińskiego. | pl |
dc.description.references | Weil Simone (1991),Wybór pism, przekład i opracowanie Cz. Miłosz, Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.description.references | Werner-Gagnebin Murielle, Kadr Czapskiego, przeł. J. Pollakówna, „Zeszyty Literackie”, nr 1 (45), s. 57–60. | pl |
dc.description.references | sjp.pwn.pl/słowniki/przestrzen.html [dostęp 27.07.2022]. | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-0078 | - |
dc.description.volume | 21 | pl |
dc.description.firstpage | 79 | pl |
dc.description.lastpage | 94 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-5223-2626 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Krakowiak_Otwartosc_zamknietych_przestrzeni_w_malarstwie_Jozefa_Czapskiego.pdf | 152,42 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL