REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14631
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKrakowiak, Małgorzata-
dc.date.accessioned2023-02-09T10:22:03Z-
dc.date.available2023-02-09T10:22:03Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 21, 2022, s. 79-94pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14631-
dc.description.abstractThe article refers to the problematics of tension between closure andopenness in Józef Czapski’s paintings. The paintings seem limited, closed in two-dimensional canvas, paper, cardboard... This is, however, an apparentclosure. An analysis of the creative attitude of the painter, theoretician ofpainting and writer Józef Czapski was used to illustrate what transgressing material limitations – “opening up closed spaces” – involves. From theartist’s perspective, this “opening” means being sensitive to nature asa source of authentic creative visions and the ability to search for meta-physical justifications for one’s own work. Czapski’s creative attitude wasconfronted here with the views of Simone Weil, a thinker important for Czapski, and also with the concepts of the painter and writer Henryk Waniek and the critic Tomasz Burek. The “opening up” of the pictorial spaces also takes place from the perspective of the viewer/spectator, who investigates the individual works, as well as examines the relationships between certain images.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.enpl
dc.subjectJózef Czapskipl
dc.subjectpaintingpl
dc.subjectartistic attitudepl
dc.subjectnaturepl
dc.subjectculturepl
dc.subjectmetaphysical spacepl
dc.titleOtwartość zamkniętych przestrzeni w malarstwie Józefa Czapskiegopl
dc.title.alternativeOpenness of Closed Spaces in Józef Czapski’s Paintingspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2022.21.05-
dc.description.Emailmalgorzata.krakowiak@us.edu.plpl
dc.description.AffiliationInstytut Nauk o Kulturze, Uniwersytet Śląskipl
dc.description.referencesAnderman Janusz (2002),Żadnych marzeń?, „Gazeta Wyborcza” 11–12.05.2002,s. 18–19.pl
dc.description.referencesBurek Tomasz (2001),Dzieło niczyje, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (1991),Swoboda tajemna, Warszawa: Wydawnictwo PoMOST.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (1994),[List do Czesława Miłosza], „Zeszyty Literackie”, nr 1 (45),s. 105–108.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (1994),Jean Colin z Amiens (1927–1959), przeł. J. Guze, „Zeszyty Lite-rackie”, nr 1 (45), s. 112–114.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (1997),Tumult i widma, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (2004),Patrząc, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (2010),Wybrane strony. Z dzienników 1942–1991, t. 1., wyb. i oprac. E. Olechnowicz, Warszawa: Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską. Oddział Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (2010), Wyrwane strony, Warszawa: Fundacja Zeszytów Literackich.pl
dc.description.referencesCzapski Józef (2019),Listy o malarstwie, red. M.M. Bieczyński i J. Marciniak, Poznań: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.pl
dc.description.referencesCzapski Józef, [Dziennik nr 52], MNK VIII – rkps 1973.pl
dc.description.referencesCzapski Józef, [Dziennik nr 63], MNK VIII – rkps 1984.pl
dc.description.referencesCzapski Józef, [Dziennik nr 66], MNK VIII – rkps 1987.pl
dc.description.referencesCzapski Józef, [Dziennik nr 71], MNK VIII – rkps 1992.pl
dc.description.referencesCzapski Józef, [Dziennik, nr 77], MNK VIII – rkps 1998.pl
dc.description.referencesIngarden Roman (2009),Obraz a dzieło literackie, w:Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama myśli polskiej XX wieku, red. G. Królikiewicz, O. Płaszczewska, I. Puchalska, M. Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 161–169.pl
dc.description.referencesJózef Czapski. Dzieła z kolekcji prywatnych/Józef Czapski. Works from Private Collections [katalog wystawy] (2022), Warszawa: Narodowe Centrum Kulturypl
dc.description.referencesJuszczuk Paweł (2006), Obraz, obrazowanie, przestrzeń obrazu. Wpływ obrazu na otaczającą przestrzeń i odwrotnie, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.pl
dc.description.referencesKaczmarek Jerzy Łukasz (2019), Niewidzialny stygmat, Sopot: Biblioteka „Toposu”.pl
dc.description.referencesKrakowiak Małgorzata (2018),O obowiązku szukania. Wybory światopoglądowe polskich pisarzy z XX stulecia, Łomianki: Wydawnictwo LTW.pl
dc.description.referencesKrakowiak Małgorzata (2021),Lekcja godności, lekcja duchowości z Józefem Czapskim, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1, s. 164–178.pl
dc.description.referencesKuryluk Ewa (1993),[wypowiedź], w:Tajemnice i paradoksy. Dyskusja o twórczości Józefa Czapskiego, „Kresy”, nr 16, s. 142–148.pl
dc.description.referencesMiłosz Czesław (1998), Piesek przydrożny, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesParramón Jos ́e M. (1996),Światło i cień, przeł. M. Mach, Łódź: Galaktyka, Sp. z o.o.pl
dc.description.referencesStróżewski Władysław (2002), Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSzczepański Jan Józef (1974),Rafa, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesSzymczak Mieczysław [red.] (1979),Słownik języka polskiego, t. 2: L–P, Warszawa: PWN, s. 1009.pl
dc.description.referencesWaniek Henryk (1988), Przestrzeń, Bydgoszcz: Galeria Autorska Jana Kaji i Jacka Solińskiego.pl
dc.description.referencesWeil Simone (1991),Wybór pism, przekład i opracowanie Cz. Miłosz, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesWerner-Gagnebin Murielle, Kadr Czapskiego, przeł. J. Pollakówna, „Zeszyty Literackie”, nr 1 (45), s. 57–60.pl
dc.description.referencessjp.pwn.pl/słowniki/przestrzen.html [dostęp 27.07.2022].pl
dc.identifier.eissn2720-0078-
dc.description.volume21pl
dc.description.firstpage79pl
dc.description.lastpage94pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-5223-2626-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2022, nr 21

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Krakowiak_Otwartosc_zamknietych_przestrzeni_w_malarstwie_Jozefa_Czapskiego.pdf152,42 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons