Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/14588
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kowalczuk, Marek | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-01T09:49:52Z | - |
dc.date.available | 2023-02-01T09:49:52Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2022, s. 155-171 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7431-745-0 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/14588 | - |
dc.description.abstract | Przedstawianie dziecka jako idealnego odbiorcy przesłania Jezusa pojawia się w Ewangeliach dwukrotnie: przy okazji sporu o pierwszeństwo oraz w opowiadaniu o błogosławieństwie dzieci. Jakkolwiek teksty te są znane i często wykorzystywane w przepowiadaniu i katechezie, to jednak ich właściwe rozumienie wymaga chwili refleksji. W poniższym artykule próbuję się przyjrzeć temu zagadnieniu poczynając od analizy kontekstu historycznego i sposobu postrzegania dziecka w starożytności. Szczegółowa analiza obu tekstów uzupełniona jest o odniesienie do metody socjologiczno-kulturowej, zwłaszcza do centralnej wartości, jaką jest honor. Z teologicznego punktu widzenia, istotne znaczenie ma odniesienie do rzeczywistości Królestwa Bożego – jednego z centralnych tematów nauczania Chrystusa. Nie sposób także pominąć faktu, że konsekwencją tak rozumianej teologii jest także przemiana spojrzenia na dziecko, która stopniowo dokonywała się w kulturze inspirującej się Ewangelią. | pl |
dc.description.abstract | The image of a child as an ideal recipient of Jesus’s message appears twice in the Gospels: on the occasion of a dispute over priority and in the story of the blessing of children. Although both texts are well-known and often used in preaching and catechesis, their proper interpretation requires a moment of reflection. In the following article I try to examine this issue, starting with an analysis of the historical context and the manner in which a child was perceived in antiquity. The detailed analysis of both texts is complemented with references to the socio-cultural method, especially the central value of honor. From the theological perspective it is important to refer to the reality of the Kingdom of God – one of the central ideas of Christ’s teaching. It is impossible to ignore that the consequence of this theology is also a change in the perception of a child, which gradually took place in Gospel-inspired culture. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.relation.ispartofseries | Dziecko w historii;2 | - |
dc.subject | dziecko w Biblii | pl |
dc.subject | metoda socjologiczno-kulturowa | pl |
dc.subject | honor | pl |
dc.subject | Królestwo Boże | pl |
dc.subject | Child in the Bible | pl |
dc.subject | socio-cultural method | pl |
dc.subject | Kingdom of God | pl |
dc.title | Dziecko jako wzór w nauczaniu Jezusa | pl |
dc.title.alternative | The Child as a Paradigm in Jesus’s Teaching | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022 | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/dhmgz.02.2022.10 | - |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.firstpage | 155 | pl |
dc.description.lastpage | 171 | pl |
dc.identifier.citation2 | Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-4529-2161 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Kowalczuk_Dziecko_jako_wzor_w_nauczaniu_Jezusa.pdf | 196,48 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)