REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14577
Tytuł: Dziecko w historii – jako główna idea podjętych rozważań
Inne tytuły: The Child in History as the Main Idea of the Considerations
Autorzy: Kryńska, Elwira J.
Suplicka, Agnieszka
Słowa kluczowe: dziecko
godność
zniewolenie
child
dignity
restrictions
Data wydania: 2022
Data dodania: 31-sty-2023
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, red. naukowa Elwira J. Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2022, s. 15-27
Seria: Dziecko w historii;2
Abstrakt: Akcentując wątek jubileuszowy, podjęliśmy kolejną dysputę akademicką poświęconą godności osobowej, osobowościowej i osobistej dziecka w sytuacji zniewolenia, utraty wolności, swobody – całkowitej zależności od innych. Może to być zniewolenie, dotyczące różnych sfer życia ludzkiego, np. fizyczne ograniczenie, tzn. uzależnienie czyjegoś zdrowia i życia od woli drugiego człowieka, czy też zniewolenie umysłu, prowadzące do zatarcia własnej osobowości, godności na skutek różnorodnych czynników, w tym – jak twierdził Karl Jaspers – „rozbicia człowieka na dwie osoby” pod wpływem olbrzymiej presji ideologicznej. Powoduje to, że dzieciństwo jako zjawisko dotyczące każdego człowieka bywa nadal zawłaszczane i zniewalane w najróżniejszy sposób, zatracając swój niepowtarzalny, indywidualny, podmiotowy charakter, mimo że humanistyczne ujęcie egzystencji ludzkiej staje się dziś szczególnie ważne i – może – najbardziej ludziom potrzebne.
Emphasizing the jubilee theme, we undertook another academic dispute devoted to the personal dignity of a child in a situation of restrictions, loss of freedom – complete dependence on others. It can mean restrictions concerning various spheres of human life, for example, physical limitation, i.e. making someone’s health and life dependent on the will of another, or restrictions of the mind leading to the blurring of one’s personality and, dignity due to various factors, including – as Karl Jaspers claimed – “breaking a man in two” under the influence of enormous ideological pressure. As a result, childhood, as a phenomenon affecting every human being, is still appropriated and enslaved in various ways, losing its unique, individual, subjective character, despite the fact that the humanistic approach to human existence is becoming especially important and – perhaps – most needed by people today.
Afiliacja: Elwira J. Kryńska - Uniwersytet w Białymstoku
Agnieszka Suplicka - Uniwersytet w Białymstoku
URI: http://hdl.handle.net/11320/14577
DOI: 10.15290/dhmgz.02.2022.01
ISBN: 978-83-7431-745-0
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0001-6181-2414
0000-0002-7107-0327
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Krynska_A_Suplicka_Dziecko_w_historii_jako_glowna_idea.pdf148,2 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)