REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/14344
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRomanik, Anna-
dc.date.accessioned2023-01-05T13:16:04Z-
dc.date.available2023-01-05T13:16:04Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationLinguodidactica, T. 26, 2022, s. 193-202pl
dc.identifier.issn1731-6332-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/14344-
dc.description.abstractPrzedmiotem zainteresowania niniejszych rozważań jest zdalne nauczanie języka rosyjskiego jako obcego w okresie pandemii. Podjęcie tematu wynika z jego aktualności oraz problemów jakie nastręcza edukacja języków obcych w dobie ogólnoświatowego kryzysu zdrowotnego. Autorka celem artykułu uczyniła określenie zalet i wad nauczania rosyjskiego na odległość na wyższej uczelni w Polsce. Analizę oparto na doświadczeniu i opiniach środowiska akademickiego filologii rosyjskiej na Uniwersytecie w Białymstoku. Dane empiryczne o charakterze jakościowym uzyskano na podstawie wywiadu przeprowadzonego wśród dwóch grup subiektów uczestniczących w procesie nauczania i uczenia się języka obcego – wykładowców i studentów. Uzyskane informacje uwypuklają szereg problemów utrudniających pracę zdalną w zakresie edukacji językowej: kłopoty techniczne, metodyczne, psychologiczne, a także etyczne. Niemniej z doświadczeń respondentów wynika również, że kształcenie online ma wiele zalet, np. wpłynęło na podwyższenie własnych kwalifikacji w zakresie obsługi platform i programów edukacyjnych, czy też uatrakcyjnienie zajęć poprzez wykorzystanie najnowszych technologii cyfrowych i interaktywnych metod nauczania itd.pl
dc.description.abstractThe object of interest of the present study is the teaching of Russian as a foreign language in remote form during the pandemic period. The author has made it the aim of the article to determine the advantages and disadvantages of distance learning Russian at a higher education institution in Poland. The analysis was based on the experience and opinions of the academic community of Russian philology at the University of Bialystok. The qualitative empirical data were obtained from an interview with subjects participating in the process of teaching and learning a foreign language – lecturers and students. The information obtained highlights a number of problems hindering remote work in language education: technical, methodological, psychological, as well as ethical troubles. Nevertheless, the experience of the respondents also shows that online learning has many advantages, such as increasing one’s own skills in operating educational platforms and programs, making classes more attractive by using the latest digital technologies and interactive teaching methods, etc.pl
dc.language.isorupl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectfilologia rosyjskapl
dc.subjectjęzyk rosyjski jako obcypl
dc.subjectpandemiapl
dc.subjectUniwersytet w Białymstokupl
dc.subjectzdalne nauczaniepl
dc.subjectRussian philologypl
dc.subjectRussian as a foreign languagepl
dc.subjectpandemicpl
dc.subjectUniversity of Bialystokpl
dc.subjectremote teachingpl
dc.titleДистанционное обучение русскому языку как иностранному в условиях пандемии коронавируса (преимущества и недостатки)pl
dc.title.alternativeZdalne nauczanie języka rosyjskiego jako obcego w dobie pandemii koronawirusa (wady i zalety)pl
dc.title.alternativeRemote teaching of Russian as a foreign language in conditions of the coronavirus pandemic (advantages and disadvantages)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2022pl
dc.identifier.doi10.15290/lingdid.2022.26.13-
dc.description.Emaila.romanik@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Slawistycznegopl
dc.description.referencesBegalinov A.S., Ašilova M.S., Begalinova K.K., Ob obraze vysšego obrazovaniâ v postkovidnuû èpohu: formirovanie razvitiâ myšleniâ novogo porâdka, «Vestnik NGPU» 2021, t. 11, s. 110–124.pl
dc.description.referencesBžiskaâ Û.V., Petrovič M.P., Ispol’zovanie cifrovyh tehnologij pri obučenii inostrannomu âzyku, «Problemy sovremennogo pedagogičeskogo obrazovaniâ» 2021, № 71–1, s. 44–47.pl
dc.description.referencesČekun O.A., Lušnikova I.I., Sovremennye tehnologii v obučenii inostrannym âzykam cifrovogo pokoleniâ studentov, «Pedagogika i psihologiâ obrazovaniâ» 2015, № 1, s. 69–73.pl
dc.description.referencesDavletova A.A., Alekseev O.A., Distancionnoe obučenie, «Dostiženiâ nauki i obrazovaniâ» 2021, № 1 (73), s. 35–38.pl
dc.description.referencesDikova T., Distancionnoe obrazovanie v period pandemii: predvaritel’nye itogi (èlektronnoe obučenie russkomu âzyku kak inostrannomu v tehničeskom vuze), „Acta Polono-Ruthenica” 2021, XXVI/2, s. 121–126.pl
dc.description.referencesIvanova E.E., Obrazovanie v udalennom dostupe: vzglâdy prepodavatelâ, «Vestnik universiteta» 2020, № 8, s. 188–193.pl
dc.description.referencesJuáres-Diaz C., Perales M., Language Teachers’ Emergency Remote Teaching Experience During the COVID-19 Confinement, “Profile: Issues in Teachers’ Professional Development” vol. 23, No. 2, pp. 121–135.pl
dc.description.referencesKomilova M.M., Cifrovye tehnologii pri differencirovannom podhode k obučenii učaŝihsâ russkomu âzyku kak inostrannomu, «Problemy nauki» 2021, № 7 (164), s. 27–32.pl
dc.description.referencesMihułka K., Badania diagnostyczne w glottodydaktyce – zalety i trudności, „Neofilolog” 2010, nr 34, s. 183–194.pl
dc.description.referencesMoser K.M., Wei T., Brenner D., Remote teaching during COVID-19: Implications from a national survey of language educators, “System” 2021, 97.pl
dc.description.referencesNarkuzieva G.Z., Distancionnoe obrazovanie: plûsy i minusy, “Academic Research Educational Science” 2021, vol. 2, issue 4, s. 1020–1025.pl
dc.description.referencesOstapčenko G.S., Distancionnoe obučenie v vuze v period pandemii: problemy i vozmožnye riski, «Teoriâ i praktika obŝestvennogo razvitiâ» 2021, №5 (159), [online], https://cyberleninka.ru/article/n/distantsionnoe-obuchenie-v-vuze-vperiod-pandemii-problemy-i-vozmozhnye-riski, [dostup: 21.12.2021]pl
dc.description.referencesPaškovskaâ S.S., Kak podstavit’ plečo, a ne podnožku studentam vo vremâ onlajn-obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu, «Rusistika» 2021, t. 19, № 1, s. 85–101.pl
dc.description.referencesRomaškina T.A., Danilova L. Û., Ispol’zovanie kačestvennyh metodov naučnyh issledovanij v bibliotekie, Habarovsk 2014.pl
dc.description.referencesStrel’čuk E.S., Perspektivy onlajn-obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu v vuzah RF, «Rusistika» 2021, t. 19, № 1, s. 102–115.pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage193pl
dc.description.lastpage202pl
dc.identifier.citation2Linguodidacticapl
dc.identifier.orcid0000-0002-2733-6503-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Linguodidactica, 2022, tom XXVI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Linguodidactica_26_A_Romanik_Distancionnoe_obucenie_russkomu_azyku.pdf117,25 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)